تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۰۱۴۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان / کاهش موارد فوتی با غربالگری
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است و انجام غربالگری و آگاهی بخشی نقش مهمی در کاهش موارد فوتی دارد.
 

دکتر سیما اورنگ گفت: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.  بر اساس آخرین آمار منتشر شده در ایران سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که این عدد روند رو به رشدی دارد.

وی با بیان اینکه سرطان دومین علت مرگ و میر در سطح جهان است، افزود: در حال حاضر با وجودی که عدد خام مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها افزایش یافته است، اما به طور کلی نسبت افرادی که از سرطان فوت می‌کنند با در نظر گرفتن جمعیت و تعداد موارد ابتلا، در مقایسه با سه دهه پیش، کاهش یافته است.

دکتر اورنگ ادامه داد: مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان‌های موثرتری که پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیص زودهنگام است، حتی برای کسانی که احتمال بهبودی آنها کم است، شانس زنده ماندن در زمان تشخیص زودتر، بیشتر خواهد بود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همه ساله پویش ملی غربالگری و پیشگیری از سرطان پستان، از ۹ مهر ماه تا ۹ آبان ماه برگزار می‌شود، بنابراین با توجه به موارد یادشده، ضمن هماهنگی معاونت بهداشت و درمان دانشگاه مقرر شد، بانوان شاغل در مرکز بهداشت استان بر اساس برنامه زمان بندی روزانه جهت انجام ماموگرافی به مرکز غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان واقع در اهواز مراجعه می‌کنند.

گفتنی است: غربالگری بانوان معاونت بهداشت دانشگاه اهواز به لحاظ تشخیص زودهنگام سرطان از ۱۷ مهرماه آغاز شده و تا ۲۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار