تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۳۰۱۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توانمندسازی نسل آینده، برای فردایی تاب آور شعار روز جهانی کاهش خطر بلایا
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۲۲ مهرماه مصادف با ۱۳ اکتبر، روز جهانی کاهش خطر بلایا است و شعار امسال توانمندسازی نسل آینده، برای فردایی تاب آور تعیین شده است.
 

دکتر پژمان بختیاری نیا روز جهانی کاهش خطر بلایا را ۱۳ اکتبر مصادف با ۲۲ مهرماه اعلام کرد و گفت: هفته بین المللی و ملی کاهش خطر بلایا از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه است و شعار این روز جهانی کاهش خطر، توانمندسازی نسل آینده، برای فردایی تاب آور تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در سراسر جهان، جوامع به طور قابل توجهی از بلایای ناشی از مخاطرات طبیعی و بلایای انسانی یا رویداد‌های ساخته دست بشر متاثر می‌شوند، افزود: بلایای فزاینده که بسیاری از آنها ناشی از تغییرات اقلیمی و تشدید شده اند، رفاه کودکان و جوانان را تهدید می‌کند. براساس گزارش یونیسف، تقریباً یک میلیارد کودک در سراسر جهان در خطر بسیار بالا به دلیل تأثیرات آب و هوایی از جمله ناهنجار‌های مرتبط با آب و هوا هستند.

دکتر بختیاری نیا با تاکید بر اینکه توانمندسازی کودکان، به ویژه از طریق آموزش، می‌تواند آنها را قادر سازد تا از خود محافظت کنند و با به اشتراک گذاشتن آنچه آموخته اند، عامل تغییر در خانواده‌ها و جوامع خود شوند، ادامه داد: فراتر از خطر مرگ و جراحت، کودکان در عواقب یک فاجعه با اثرات آبشاری مانند اختلال در تحصیل، تغذیه و مسائل بهداشتی و حفاظتی مواجه می‌شوند.

رئیس مرمز بهداشت خوزستان می‌گوید: در سال ۲۰۲۲، تعداد کودکان آسیب دیده از سیل در چاد، گامبیا، پاکستان و بنگلادش بالاترین میزان در بیش از ۳۰ سال گذشته بود. برای محافظت از کودکان در برابر بلایا، کشور‌ها باید آسیب‌پذیری‌ها و نیاز‌های آنها را در نظر بگیرند. طراحی راهبرد‌های ملی و محلی کاهش خطر بلایا به همان اندازه مهم است که کودکان و جوانان توانمند شوند و فضا و روش‌هایی برای کمک به کاهش خطر بلایافراهم شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: روز جهانی کاهش خطر بلایا ۲۰۲۴ با شعار " توانمندسازی نسل آینده برای فردایی تاب آور" از کشور‌ها می‌خواهد تا از آموزش استفاده کنند.

وی گفت: کاهش خطرات بلایای کودکان در سن مدرسه، به ویژه با سرمایه گذاری در دو حوزه کلیدی به شرح زیر است:

  • حفاظت از کودکان و جوانان از طریق مدارس و امکانات آموزشی امن: کودکان حق دارنددر مدارس خود ایمن باشند و این با اطمینان از اینکه مدارس در برابر بلایا مقاوم هستند شروع می‌شود.
  • توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای ایمن بودن از طریق آموزش مناسب سن برای درک خطراتی که با آن روبرو هستند. این شامل ایجاد آمادگی آنها برای انجام اقدامات اولیه است.
مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار