تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۰۰۹۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد در کشور/ رویکرد پیشگیرانه در ۶۰ درصد گزارش‌های بازرسی  
 

  قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ۶۰ درصد گزارش‌های این سازمان با رویکردهای پیشگیری و اصلاحی بوده است، گفت: ۲۱۳ گلوگاه فساد شناسایی شده است که اگر مسدود شوند خود به خود پیشگیری از فساد محقق می‌شود.

احمد رحمانیان در مراسم تکریم و معارفه بازرس ویژه خوزستان که امروز (۱۶ مهرماه) در سالن همایش گیت بوستان اهواز برگزار شد، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و عملیات وعده صادق ۲ اظهار کرد: اقتدار امروز را مدیون شهدا هستیم و باید پاسدار آن باشیم. باید توجه شود موشک‌هایی که سپاه شلیک کرد با دانش و تکنولوژی بومی ساخته شده‌اند و این دانش، وابسته به قدرت خارجی نبود که قابل تقدیر است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و این باند جنایتکار از درک و فهم این مساله عاجز هستند که با این جنایات، مقاومت که یک مکتب، جریان و راه است نه تنها با ترور از بین نخواهد رفت، بلکه شعله‌ای که در منطقه برافروخته شده است، روز به روز گسترده‌تر می‌شود و در آینده نزدیک آزادی قدس را جشن خواهیم گرفت.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: جنایت‌های این رژیم به تنهایی نیست و با مشارکت و همراهی آمریکای جنایتکار و برخی کشورهای دیگر است. اگر کمک مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کنند و نظارت و راهبری آن‌ها نباشد و یک روز از اسرائیل حمایت نکنند، این رژیم یک ثانیه هم دوام نخواهد آورد.

رحمانیان تصریح کرد: اقدام جمهوری اسلامی از نظر حقوقی کاملا مشروع و در راستای اصل ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران اماکن نظامی و امنیتی را هدف قرار داد و دست به کار غیرانسانی و غیراخلاقی نزد و مردم را هدف قرار نداد، در حالی که این رژیم همه روزه مردم بی‌دفاع و مظلوم را هدف می‌دهد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مدیریت زمانی مسئولان گفت: هر دستگاه و هر مدیری در هر موقعیتی باید در وضعیت خود بازنگری داشته باشد و سریعتر نواقص و ضعف‌ها را برطرف کند. این نظام از دل مردم برآمده و مردم در همه عرصه‌ها پای آن بوده‌اند و اداره کرده‌اند، بنابراین باید خدمت به مردم دو چندان و مضاعف شود.

وی افزود: معمولا مدیران، دانش مدیریت را فرا گرفته‌اند و باید سناریوهای مختلف را تعریف کنند و بر اساس بدترین سناریو، آمادگی لازم را داشته باشند.

رحمانیان تصریح کرد: صهیونیست‌ها در کنار جنایات نظامی، عملیات روانی و فرهنگی گسترده‌ای آغاز کرده‌اند بنابراین جهاد تبیین باید پررنگ‌تر شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با علما و نخبگان و مطرح کردن اینکه باید جلوی موانع کار گرفته شود، عنوان کرد: یکی از موانع در انجام کارها، مدیریت‌های ناکارآمد است که موجب می‌شود منابع و فرصت‌های کشور به هدر برود. امروز به مدیران با انگیزه، با اراده و ‌خستگی‌ناپذیر، مدیران میدانی و با اقدام اثربخش در چارچوب قانون نیاز داریم. مدیران باید مشکلات مردم را خوب بشناسد و باعث فرسایش منابع و فرصت‌ها نشوند؛ در مجموع مدیران باید در تراز انقلاب و جمهوری اسلامی باشند.

وی عنوان کرد: نکته مهم دیگر، مساله فساد است و همه باید نسبت به فساد خیلی حساس باشند و در برخورد و مقابله با آن ملاحظه نکنند. پیشگیری از فشار هم مهم‌تر از فساد است. اجرای صحیح مقررات نیز خود به خود از فساد پیشگیری و با آن مقابله می‌کند.

رحمانیان بیان کرد: سوءمدیرت و مدیریت ناکارآمد، استفاده نامناسب از منابع، تعارض منافع در قراردادها، داد و ستدهای غیرقانونی، دادن پست‌های مهم و حساس به انسان‌های کوچک، نداشتن اثربخشی کامل و مشاهده نکردن آن در زندگی مردم، بوروکراسی غیرمتعارف اداری و به طور کلی هر گونه انحراف در تحقق عدالت و اجرای قوانین، به نوعی فساد تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم متضرر اصلی فساد هستند،‌ تصریح کرد: فساد در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار است، اما یک نوع فساد در شرایط امروزی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد آن هم فساد اقتصادی است که موجب ناکارآمدی اقتصادی و قرار نگرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه، نابرابری درآمد، بی‌انگیزه شدن نیروهای خلاق و توانمند و انحراف استعدادها می‌شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: فساد یک نوع سرطان است و اگر در ساختاری شکل بگیرد و جلوی آن گرفته نشود کل ساختار فرو می‌ریزد؛ حاکمیت قانون و التزام به اجرای قوانین و مقررات برخی از راهکارهای جلوگیری از فساد است.

رحمانیان بیان کرد: همچنین باید در برابر متخلفان برخورد بازدارنده و عبرت‌آمیز داشته باشیم و علاوه بر این، باید به رویکردهای پیشگیری توجه شود و در این خصوص منتظر تصمیم مرکز نباشند. باید توجه شود برخی قوانین، زمینه‌ساز فساد هستند و باید شناسایی و اصلاح شوند.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه باید به فساد استخدامی توجه شود تا افراد بر اساس پارتی جذب نشوند، تصریح کرد: در هر دوره مدیریتی باید از مدیران حساب‌کشی کنیم و این گونه نباشد کسی چند سال مدیر باشد و بعد حساب‌کشی نشود. اگر مشاهده شود که در دروه مدیریتی مدیری حساب‌کشی می‌شود، دیگر رقابت و لابی‌گری برای انتصاب مسئولیت‌ها انجام نمی‌شود.

وی افزود: گاه در معاملات و قرارداهای ادارات و دستگاه‌ها سوداگری‌ها و دلالی‌ها مشاهده می‌شود که مانع کار هستند و راهکار رفع آن، ایجاد شفافیت و حاکمیت دولت الکترونیک است تا از فساد پیشگیری شود.

رحمانیان عنوان کرد: یکی از اقدامات خوب در دولت سیزدهم، حذف امضاهای طلایی بود که باید در دولت چهاردم ادامه یابد و ایرادات آن رفع شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: در مقوله پیشگیری و مقابله با فساد باید توجه شود سیاسی، جناحی، مقطعی و زودگذر نباشیم؛ نباید دچرا تبعیض شویم و باید با اولویت دانه درشت‌ها، حرکت سنجیده و کارشناسی داشته باشیم و کسی را متهم نکنیم. ملاک، حکم مرجع قضایی است و در صورت صدور حکم فساد و اجازه انتشار علنی آن، این کار انجام شود.

وی افزود: گاهی اوقات مسائلی در کشور مطح می‌شود که سرمایه‌های اجتماعی نظام را از بین می‌بریم بنابراین باید توجه شود هر اقدامی که موجب شود اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت یا سرمایه اجتماعی کاهش یابد و به وحدت کشور لطمه وارد شود، حرکت در مسیر دشمن است.

رحمانیان با بیان اینکه ۶۰ درصد گزارش‌های این سازمان با رویکردهای پیشگیری و اصلاحی بوده است، گفت: ۲۱۳ گلوگاه فساد شناسایی شده است که اگر مسدود شوند خود به خود پیشگیری از فساد محقق می‌شود.

وی افزود: در خصوص رفع تعهدات ارزی، بیش از ۴ میلیارد یورو تعهدات ارزی ایفا نشده داشتیم که با پیگیری‌ها، تعیین تکلیف شده‌اند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار