وی با بیان اینکه سند ملی سالمندان دارای ۸ اصل و ۶ هدف است که راهبرد یک، هدف ۲ و راهبرد یک و ۲ هدف سه سازمان اصلی دانشگاه علوم پزشکی و ۱۳ سازمان به عنوان همکار در جهت اجرایی شدن سند همکاری میکنند، افزود: کارها و چالشهای برنامه به شرح زیر است:
• راهبرد یک، هدف ۲: آموزش و مهارت آموزی فرد و مراقبان سالمندان
• تهیه ابزار جامع و کاربردی با همکاری متخصص طب سالمندی جهت ارزیابی تکمیلی سالمندان بسیارپرخطر به منظورتدوین یک الگوی مراقبتی جهت این سالمندان در دانشگاه اهواز؛
• آموزش آبشاری شیوه زندگی سالم سالمندی جهت پرسنل ارئه دهنده خدمت، سالمندان و مراقبین غیر رسمی آن ها؛
• راه اندازی کانونهای دوستدار سالمند در شهرستانهای اهواز غرب، اهواز شرق، امیدیه و ماهشهر
• تدوین پروپوزال علمی با عنوان بررسی علل عدم مراجعه سالمندان به مراکز جامع سلامت؛
• تشکیل کارگروه تحقیقات سالمندی با حضور نمایندگان مراکز تحقیقاتی و دانشکدههای دانشگاه جندی شاپور؛
• تعیین ۳۲ اولویت پژوهشی توسط مراکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی سلامت، تغذیه و بیماریهای متابولیک، مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن؛
• اجرای ۴۸ طرح تحقیقاتی با موضوع سالمندی در دانشگاه در فاصله زمانی ابلاغ سند ملی سالمندان تاکنون؛
• انتشار ۲۹ مقاله علمی با موضوع سالمندی در دانشگاه در فاصله زمانی ابلاغ سند ملی سالمندان تاکنون؛
• تدوین کتابچه جامع راهنمای مراکز ارائه دهنده خدمت بخشهای دولتی و خصوصی به سالمندان استان؛
• پیش تولید رسانه چاپی سالمندان به زبان عربی و فارسی؛
• اطلاع رسانی در خصوص شرکت سالمندان و خانوادهها در دانشگاه نسل سوم سنی (U۳A)؛
• برگزاری کلاسهای آموزش گروهی شیوه زندگی سالم جهت سالمندان و خانوادهها به صورت هفتگی در مراکز شهری و روستایی ارائه دهنده خدمت؛
• راهبرد ۱ هدف ۳: توسعه کمی و کیفی اقدامات پیشگیرانه برای سالمندان
• ارائه خدمات مراقبتی مطابق بستههای خدمت غیرپزشک به سالمندان (انجام مراقبت جهت ۲۰۸ هزار و ۱۸ سالمند معادل ۹۷.۸ درصد انتظار)
• ارائه خدمات مراقبتی مطابق بستههای خدمت پزشک به سالمندان (انجام مراقبت جهت ۶۴ هزار و ۵۹۶ سالمند معادل ۳۰.۳۷ درصد حد انتظار)
• انجام غربالگری سقوط و عدم تعادل در سالمندان (انجام مراقبت جهت ۲۰۳ هزار و ۲۱۳ سالمند معادل ۹۷/۶۹ درصد از سالمندان مراقبت شده)
• انجام غربالگری اختلالات تغذیهای در سالمندان (انجام مراقبت جهت ۲۰۳ هزار و ۸۵۲ سالمند معادل ۹۸ درصد از سالمندان مراقبت شده)
• انجام غربالگری افسردگی در سالمندان (انجام مراقبت جهت ۲۰ هزار و ۳۸۵ سالمند معادل ۹۷/۷۷ درصد از سالمندان مراقبت شده)
• شناسایی ۳۹ هزار و ۲۵۰ سالمند مبتلا به چاقی طی غربالگری تغذیه و انجام مشاوره رژیم درمانی جهت ۲۸ هزار و ۳۲۲ نفر توسط کارشناس تغذیه
• شناسایی ۳ هزار و ۵۲۸ سالمند مبتلا به افسردگی طی غربالگری افسردگی و انجام مشاوره توسط کارشناس سلامت روان
• اجرای مرحله یک و ۲ ارزیابی تکمیلی سالمندان بسیار پرخطر و تعیین سطح خطر جهت ۲۶۲ هزار و ۱۶۱ از سالمندان زیر پوشش دانشگاه (معادل ۹۶.۶۳ درصد)
• ادامه بهره گیری از ظرفیت گام پنجم طرح سردار شهید قاسم سلیمانی با تشکیل تیمهای مراقبت در منزل و انجام مراقبت در منزل جهت ۳۹ هزار و ۴۵۶ سالمند پرخطر و بسیار پرخطر
• تامین ۱۰۰ عدد کالیپر و تجهیز و توزیع در شهرستانهای تابعه دانشگاه اهواز به منظور انجام مراقبت سالمندان ناتوان ووابسته به بستر
• راهبرد ۲ هدف ۳: توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی سالمندان
• برگزاری کمیتهها و نشستهای درون بخشی و برون بخشی به منظور انجام خدمات مراقبتی سالمندان بسیار پرخطر
• فعال سازی ۲ داروخانه دوستدار سالمند در شهرستانهای اهواز شرق و غرب
• اعزام گروههای پزشکی در قالب طرحهای جهادی به مناطق کمتر برخوردار جهت مراقبت گروههای سنی به ویژه سالمندان
• از مجموع ۲ هزار و ۷۹۲ سالمند بسیار پر خطر شناسایی شده در سال ۱۴۰۲:
• انجام ۱۰۰ درصد حمایت بهداشتی جهت سالمندان بسیار پرخطر شناسایی شده و جهت ۲۱۸۸ نفر (۷۸.۳۶ درصد) مراقبت در منزل توسط تیم هوم کر انجام شد.
• انجام حمایت اجتماعی شامل تماس تلفنی، مشاوره حضوری سلامت روان و تغذیه با سالمند، همراهی سالمند جهت حضور در آزمایشگاه، برگزاری فعالیتهای ورزشی و مذهبی با همکاری سایر سازمانها و ارگانها جهت ۲۵۵۵ سالمند بسیار پرخطر (معادل ۹۶.۳۴ درصد)
• انجام حمایتهای توانبخشی شامل انجام رایگان خدمات فیزیوتراپی، شنوائی و بینائی سنجی، خرید تجهیزات کمک حرکتی (واکر، ویلچر، عصا) تهیه سمعک، عینک و توالت فرنگی، انجام پروتز، جراحی چشم، با همکاری سایر سازمانها و ارگانها جهت ۱۶۹۲ سالمند بسیار پرخطر (معادل ۸۴.۱۴ درصد)
• انجام حمایت رفاهی – اقتصادی شامل تامین هزینه دارو - انجام رایگان آزمایشات-توزیع بسته کمک معیشتی- درمانی با همکاری سایر سازمانها و ارگانها جهت ۲۱۱۷ سالمند بسیار پرخطر (معادل ۸۵.۵۷ درصد)؛
• چالشها
• نقص در محتوی قوانین بالادستی در پشتیبانی از از اجرای سند ملی سالمندان و ضعیف بودن همکاری بین بخشی در اجرای مفاد سند ملی سالمندان
• پایین بودن الزام حضور مسئولین ادارات در جلسه و عدم قدرت تصمیم گیری توسط نمایندگان معرفی شده
• عدم همکاری ادارات و دستگاههای همکار جهت حمایت از سالمندان پرخطر به دلیل چارچوب اداری مشخص و عدم تامین بودجه به منظور اختصاص به سالمندان پر خطر معرفی شده به آنها
• مشکلات بیمهای سالمندان به خصوص نداشتن بیمه تکمیلی و هزینههای بالای دریافت خدمات تخصصی (انجام ماموگرافی، کولونوسکوپی و آزمایشات تکمیلی)؛