تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۳۰۰۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دلایل افزایش و رشد بی سابقه مصرف برق در ایران
گزارش‌ها نشان داده بخش صنایع و بخش کشاورزی حجم زیادی از برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند که درصد قابل توجهی از آن نیز مربوط به خنک‌کننده‌ها است.

دلایل افزایش و رشد بی سابقه مصرف برق در ایران

این روزها بدون آن که نیازی به بررسی نمودار مصرف برق در ایران و مقایسه آن با سرانه مصرف انرژی در جهان باشد، می‌توان فهمید که استفاده از انرژی برق به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است و شهروندان نیازمند آشنایی با راه های صرفه جویی در مصرف برق هستند.

علل و دلایل مختلفی موجب رشد بی‌سابقه این انرژی در کشور شده است که برخی از آن‌ها به عدم فرهنگ‌سازی درست و برخی دیگر به استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت یا معیوب مربوط می‌شود. بدین ترتیب می‌توان ضمن آموزش صرفه جویی در مصرف برق به کودکان تا بزرگسالان و همچنین استفاده از دستگاه‌های مرغوب در کنار عیب‌یابی به‌موقع آن‌ها از قبیل تعمیر کمپرسور در دستگاه‌های خنک‌کننده یا تعمیر کولر گازی و... نسبت به مدیریت مصرف انرژی اقدام کرد و میانگین مصرف برق خانگی در ایران را کاهش داد.

میزان تولید و مصرف برق در ایران

طبق آخرین بررسی‌های انجام‌شده در خصوص مصرف برق روزانه ایران و میزان هم‌ترازی آن با میانگین تولید برق، ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در داخل کشور بالای ۹۰ هزار مگاوات برآورد شده که ۸۴ درصد از آن سهم نیروگاه‌های حرارتی است و بیشتر سوخت مصرفی این نیروگاه‌ها را هم گاز طبیعی تشکیل می‌دهد.

با توجه به جمعیت کشور و میانگین مصرف برق خانگی در ماه باید گفت که همچنان امکان ساخت نیروگاه‌های بیشتر به‌ویژه با انرژی‌های پاک نظیر انرژی هسته‌ای برای تأمین برق پایدار وجود دارد. بااین‌حال، بخش قابل توجهی از ناترازی‌های انرژی که در ایام خاصی از سال رخ می‌دهد ناشی از عدم رعایت الگوی صحیح مصرف است که می‌بایست اصلاح گردد.

بیشترین مصرف برق در ایران کجاست؟

حتماً می‌دانید که اگر اقدام به رفع خرابی دستگاه‌های معیوب خود نظیر تعمیر داکت اسپلیت یا تعویض تعویض سیستم‌های روشنایی فرسوده نکنید، مصرف برق را افزایش داده و از طرفی بهره‌وری کمی را به دست می‌آورید. با وجود این باید گفت که حتی در صورت سلامت دستگاه‌ها هم مصرف انرژی برق در برخی حوزه‌ها بیشتر است.

گزارش‌ها نشان داده بخش صنایع و بخش کشاورزی حجم زیادی از برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند که درصد قابل توجهی از آن نیز مربوط به خنک‌کننده‌ها است. همچنین مناطق و استان‌های خاصی بر اساس اقلیم و آب و هوای خود، میزان جمعیت، گستردگی فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی و... در صدر مصرف‌کنندگان برق ایران قرار دارند.

تعمیر کولر گازی

حد مجاز مصرف برق خانگی

هنگامی که میزان مصرف برق کشور آنلاین مورد بررسی قرار می‌گیرد، متوجه می‌شویم که حدود ۳۶ درصد از مصرف برق مربوط به صنعت و حدود ۳۱ درصد از آن نیز مربوط به بخش خانگی می‌شود. میزان تولید و مصرف برق در ایران در صورت آشنایی با راه های صرفه جویی در مصرف برق و رعایت حد مجاز اعلام‌شده از سوی سازمان‌های وابسته، می‌تواند در شرایط پایداری باقی بماند؛

اما نمودار مصرف برق در ایران نشان می‌دهد که درصدی از مشترکان با عبور از حد مجازهای اعلامی، باعث فشار بر شبکه‌ی تأمین و بروز اختلال در تخصیص عادلانه انرژی به سایر شهروندان می‌شوند.

راه های صرفه جویی در مصرف برق

اکنون شاید این سوال پیش بیاید که چه راهکارهایی برای صرفه جویی و کاهش مصرف برق وجود دارد تا بتوان به پایدار ماندن شبکه تولید و توزیع این انرژی حیاتی کمک کرد؟ مخصوصاً وقتی بدانیم مصرف برق ایران چند مگاوات است بهتر می‌توانیم میزان و نوع اقدامات ضروری در این زمینه را تعیین کنیم.

باید گفت که بخش مهمی از مدیریت انرژی به فرهنگ‌سازی مناسب بستگی دارد و فقدان آن را نمی‌توان با گسترش منابع جبران کرد. بخش دیگری از اتلاف انرژی برق ناشی از به کار بردن دستگاه‌های معیوب و قدیمی یا عدم رفع خرابی‌های احتمالی نظیر تعمیر کمپرسور در سیستم‌های سرمایشی و تعمیر داکت اسپلیت می‌باشد. علاوه بر موارد فوق، طرح‌های تشویقی و تنبیهی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فرهنگ سازی بلندمدت

هنگامی که میزان تولید برق کشورهای جهان را بررسی می‌کنیم و آن را با مصرف برق روزانه ایران مورد مقایسه قرار می‌دهیم، درمی‌یابیم که بسیاری از کشورها صرفاً با یک فرهنگ‌سازی طولانی‌مدت توانسته‌اند مصرف انرژی توسط شهروندان خود را مدیریت کنند تا با وجود تولید حجم کمتری از انرژی برق، امکان خدمت‌رسانی مطلوب را داشته باشند.

بخشی از این فرهنگ‌سازی شامل آموزش‌های دوره‌ای همچون راه های صرفه جویی در مصرف برق در تابستان یا معرفی اقدامات مناسب در کنترل برق مصرفی صنایع و کارخانه‌ها است. بخش دیگر نیز مربوط به تولید محتواهای اثرگذار همچون انیمیشن یا ویدئوی کوتاه، موسیقی و پادکست، کتابچه‌های راهنما، عکس‌نوشته و... می‌باشد.

تعمیر داکت اسپلیت

استفاده از دستگاه های استاندارد

اقدام مهم دیگری که نمودار مصرف برق در ایران را متعادل خواهد کرد، استفاده از دستگاه‌های باکیفیت و استاندارد است. شاید در بررسی میزان مصرف برق کشورهای مشابه همچون مقایسه مصرف برق ایران و ترکیه نتوانیم علت مدیریت بهتر برخی مناطق را متوجه شویم؛

اما این اتفاق عمدتاً ناشی از نوسازی سیستم‌های برقی می‌باشد. تصور کنید خنک‌کننده‌های شما دچار مشکل شده و با تعمیر کولر گازی بتوان ایراد آن‌ها را رفع کرد؛ در این صورت نه‌تنها اتلاف انرژی کاهش می‌یابد بلکه از خرابی بیشتر و ازکارافتادن کامل دستگاه جلوگیری می‌شود.

باید توجه کرد که گاهی خرابی‌ها عمده است و نیاز به تعمیر داکت اسپلیت به صورت جامع و یکپارچه دارد؛ اما گاهی تنها با رفع عیب اجزای داخلی نظیر تعمیر کمپرسور می‌توان مشکل را برطرف نمود.

جایزه صرفه جویی برق

راهکار دیگر جهت مدیریت مصرف برق روزانه در ایران استفاده از طرح‌های تشویقی و تنبیهی است. در واقع یکی از دلایل تفاوت در سرانه مصرف برق در ایران و جهان همین رویکرد اثربخش می‌باشد. دولت‌ها می‌توانند برای مشترکان بدمصرف جریمه‌های سنگین در نظر بگیرند و مشترکان خوش‌مصرف را با اهدای جایزه و یا معافیت‌های مالیاتی و... در جهت صرفه جویی بیشتر تشویق کنند. لازم به ذکر است که این اقدام در کنار افزایش منابع تأمین انرژی و توسعه استفاده از دستگاه‌های برقی استاندارد می‌تواند مثمر ثمر باشد.

فدک تهویه؛ همیار مدیریت مصرف برق

گروه متخصصان فدک تهویه با داشتن سابقه‌ای درخشان در نصب، تجهیز و تعمیر انواع دستگاه‌های برقی گرمایشی و سرمایشی نظیر تعمیر کولر گازی یا سرویس سایر تجهیزات، در تلاش است تا ضمن کمک به کاهش هزینه‌های جاری شهروندان، نقشی هر چند کوچک در مدیریت میزان تولید و مصرف برق در ایران داشته باشد. در صورتی که نیاز به همیاری تکنسین‌های مجرب تیم ما دارید، به وبسایت این مجموعه به نشانی fadaktahvieh.com سری بزنید.

:
:
:
آخرین اخبار