تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۹۹۸۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایمن سازی بیش از ۳۲۰ هزار راس دام در برابر آبله در ایذه
سرپرست اداره دامپزشکی ایذه گفت: عملیات ایمن سازی رایگان بیش از ۳۲۰ هزار راس دام سبک در برابر بیماری آبله در این شهرستان به پایان رسید.
 

 داریوش شاهپری گفت: طرح سراسری ایمن سازی دام‌های سبک در برابر بیماری آبله با استفاده از توان گروه‌های بخش دولتی و خصوصی در ایذه برای ۳۲۰ هزار راس دام اجرا شد.

وی با بیان اینکه بیماری آبله یکی دیگر از بیماری‌های ویروسی در دام سبک است که می‌تواند به سرعت در کل گله انتشار یافته و دام‌های زیادی را درگیر و باعث ایجاد ضایعات پوستی بسیار دردناک در سرتاسر پوست و بدن دام می‌شود، افزود: حدت و کشندگی بیماری رابطه مستقیم با سطح ایمنی گله، زمان آخرین ایمن سازی در گله و درصد جمعیت حساس در گله دارد که در موارد حاد و شدید بیماری ضایعات به داخل مخاط دهان و سرتاسر دستگاه گوارش نیز ممکن است کشیده شود که اغلب باعث تلف شدن دام خواهد شد.

شاهپری ایمن سازی به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دامی عنوان کرد و ادامه داد: دامداران در صورت بروز بیماری، برای پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی باید از جا به جا کردن دام خودداری و دام و دامداری را قرنطینه کنند و مراتب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار