تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۹۹۷۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه چیز راجع به طلاق از طرف زن
با توجه به آنکه قوانین قضایی و حقوقی ایران برگرفته از احکام و شرع مقدس اسلام است زن خارج از چهارچوب قوانین و شرایط تعیین شده یا دلایل قانونی حق طلاق گرفتن از مرد را ندارد و فقط مرد می تواند با پرداخت حقوق قانونی زن در صورت تمایل او را طلاق دهد.

همه چیز راجع به طلاق از طرف زن

با توجه به آنکه قوانین قضایی و حقوقی ایران برگرفته از احکام و شرع مقدس اسلام است زن خارج از چهارچوب قوانین و شرایط تعیین شده یا دلایل قانونی حق طلاق گرفتن از مرد را ندارد و فقط مرد می تواند با پرداخت حقوق قانونی زن در صورت تمایل او را طلاق دهد.

بنابراین سریع ترین راه طلاق از طرف زن، طلاق توافقی است که در آن زن و مرد برای طلاق بر سر مسائل مالی مثل مهریه نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزندان و غیر توافق کرده سپس به صورت مسالمت آمیز از یکدیگر جدا می شوند.

طلاق توافقی این مزیت را برای زن و مرد دارد که روند کار آنها از سرعت بیشتری برخوردار بوده و درگیر پروسه بوروکراسی اداری و طولانی شدن روند طلاق نمی شوند. زن برای آنکه بتواند به صورت یک طرفه از همسر خود جدا شود باید دلایل محکمه پسندی را به مراجع قانونی ارائه دهد.

عباس اسدی: وکیل طلاق در تهران Caption

 

مهمترین دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن، اثبات وقوع شرایط ۱۲گانه مندرج در عقدنامه یا عسر و حرج زن است به شکلی که ادامه روند زندگی را برای او سخت و غیر قابل تحمل کرده باشد، در صورت مطرح شدن چنین ادعایی، اثبات آن با دلایل و شواهد محکمه پسند برای صدور حکم ضروری است.

از دیگر روش های طلاق از طرف زن داشتن وکالت یا حق طلاق است به این شکل که زن این حق را با گذاشتن شرط و شروط حین عقد به دست آورده و آن را ثبت کرده باشد

در خیلی از موارد اگر زن دلایل و شواهد کافی برای جدا شدن از همسر خود را نداشته باشد فقط در صورتی می تواند از او طلاق بگیرد که پس از توافق با مرد از حق و حقوق قانونی خود چشم پوشی کند.

به عبارت دیگر زن، وقتی دلایل و شواهد لازم برای طلاق از همسر را در اختیار نداشته باشد می‌تواند برای به دست آوردن این حق و گرفتن رضایت شوهر به صورت توافقی اقدام بخشیدن حق و حقوق قانونی خود مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و غیره نمایند.

پروسه و مراحل طلاق از طرف زن با ثبت نام در سامان تصمیم و شرکت در جلسات مشاوره آغاز می شود. در این مرحله زوجین می بایست ۵ جلسه، در یک فاصله زمانی ۴۵ روزه در جلسات مشاوره شرکت نمایند. در ادامه پس گذراندن جلسات مشاوره اگر گواهی عدم سازش برای آنها صادر شود.

زن با در دست داشتن گواهی عدم سازش برای ثبت درخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند. پس از ثبت طلاق از طرف زن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شعبه رسیدگی کننده دادگاه خانواده و زمان برگزاری جلسات به طرفین اعلام شده و زوجین باید در موعد مقرر در این جلسات برای رسیدگی شرکت نماید.

پس از برگزار شدن جلسات اگر شواهد و مدارک ارائه شده از طرف زن از اعتبار لازم برخوردار باشد از سوی دادگاه درخواست طلاق پذیرفته شده و حکم طلاق صادر می شود.

پس از صادر شدن حکم طلاق از سوی شعبه رسیدگی کننده، زوجین فرصت دارند در یک بازه زمانی ۶ ماهه برای جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر طلاق مراجعه نمایند.

در پاسخ به این سوال که اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد باید گفت، در این روش، روند طلاق نسبت به روش‌های دیگر کوتاه ‌تر است به این معنا که زن با در دست داشتن سند حق طلاق به نهادهای قضایی رسیدگی کنده مراجعه کرده و در صورت معتبر بودن سند ارائه شده در یک پروسه زمانی ۳ تا ۵ ماهه از همسر خود جدا می‌شود.

اما اگر طلاق از طرف زن با رعایت شروط ماده ۱۱۳۰ قانون مجازات اسلامی یعنی عسر و حرج یا استناد به شروط درج شده در عقدنامه باشد پروسه و روند طلاق بین سه ماه تا یک سال زمان می برد.

باید به این نکته توجه داشت که زمان طلاق توافقی در مقایسه با روش های دیگر طلاق کوتاه ‌تر بوده و در یک پرسه زمانی یک تا سه ماهه انجام می شود. بنابراین با توجه به قوانین جاری بهترین و کوتاهترین روش برای طلاق، روش طلاق توافقی است.

اما اگر طلاق از سوی زن‌ باشد بهترین روش برای اینکار داشتن حق یا وکالت طلاق از سوی زن است چون استناد به شرایط دوازده گانه عقدنامه یا شروط عسر و حرج، نیاز به ارائه مدارک یا شواهد مستند و محکمه پسند دارد که به صورت خودکار روند دادرسی را طولانی و زمان بر می کند.

:
:
:
آخرین اخبار