تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۲۹۹۳۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی عاطفی نوآموزان را چگونه بهبود دهیم؟
  کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم آماده‌سازی عاطفی نوآموزان برای آغاز سال تحصیلی گفت: نوآموزانی که وضعیت عاطفی مثبت دارند، معمولا تمرکز بیشتری در کلاس‌ها دارند و به درس‌های خود توجه بهتری می‌کنند. همچنین احساس شادی و رضایت می‌تواند حافظه نوآموزان را بهبود بخشد و یادگیری آن‌ها را تسریع کند.

  کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم آماده‌سازی عاطفی نوآموزان برای آغاز سال تحصیلی گفت: نوآموزانی که وضعیت عاطفی مثبت دارند، معمولا تمرکز بیشتری در کلاس‌ها دارند و به درس‌های خود توجه بهتری می‌کنند. همچنین احساس شادی و رضایت می‌تواند حافظه نوآموزان را بهبود بخشد و یادگیری آن‌ها را تسریع کند.

قدسیه حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت عاطفی نوآموزان یکی از جنبه‌های زندگی تحصیلی آن‌ها است که بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ این مساله اغلب پنهان و گاهی نادیده گرفته می‌شود، اما تاثیر عمیقی بر عملکرد تحصیلی نوآموزان دارد.

وی افزود: وضعیت عاطفی نوآموزان تاثیر مستقیمی بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها دارد. باید توجه شود که با افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی، وضعیت عاطفی به بهبود عملکرد تحصیلی نوآموزان کمک می‌کند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور خاص در محیط‌های تعلیم و تربیتی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت عاطفی نوآموز یک مفهوم چند بعدی است که شامل احساسات، تفکرات و رفتارهای عاطفی او می‌شود. این مفهوم نه تنها به احساسات مثبت مانند شادی و علاقه بلکه به احساسات منفی مانند نگرانی و استرس نیز اشاره دارد. وضعیت عاطفی نوآموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله خانواده، محیط تحصیلی، روابط اجتماعی و تجربه‌های شخصی قرار می‌گیرد.

حکیم‌زاده بیان کرد: تعامل‌های نوآموز با خانواده و روابط خانوادگی می‌تواند تاثیر بسزایی بر وضعیت عاطفی آن‌ها داشته باشد، بنابراین حمایت و توجه خانواده می‌تواند احساس امنیت و رضایت را در نوآموز ایجاد کند. ایجاد محیط مناسب در مدرسه نیز می‌تواند تاثیر بسیاری بر وضعیت عاطفی نوآموزان داشته باشد. تعامل با معلمان و همکلاسی‌ها، فشارهای تحصیلی و میزان استقبال از محیط تحصیلی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: روابطی که نوآموزان با دوستان و همکلاسی‌های خود دارند نیز می‌توانند وضعیت عاطفی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. داشتن دوستان و احساس تعلق به گروه‌های اجتماعی می‌تواند در نوآموزان احساس رضایت و خوشحالی ایجاد کند.

حکیم زاده عنوان کرد: تجربه‌های گذشته و رویدادهای شخصی هر نوآموز می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ تجربه‌های مثبت مانند موفقیت‌های شخصی و تجربه‌های منفی مانند دلسردی و ناکامی‌ها می‌توانند وضعیت عاطفی را تحت تاثیر قرار دهند.

 

اثر مثبت و منفی وضعیت عاطفی بر نوآموزان

وی افزود: نوآموزانی که وضعیت عاطفی مثبت دارند، معمولا تمرکز بیشتری در کلاس‌ها دارند و به درس‌های خود توجه بهتری می‌کنند. همچنین احساس شادی و رضایت می‌تواند حافظه نوآموزان را بهبود بخشد و یادگیری آن‌ها را تسریع کند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت عاطفی مثبت می‌تواند به نوآموزان کمک کند تا با استرس‌های تحصیلی بهتر کنار بیایند و راهکارهای موثرتری برای حل مشکلات پیدا کنند.

وی تصریح کرد: احساسات منفی مانند نگرانی و اضطراب می‌توانند توجه نوآموزان را از درس‌ها منحرف کنند و تمرکز آن‌ها را کاهش دهند. استرس و احساسات منفی می‌توانند به حافظه و توانایی یادگیری ضرر برساند و موجب فراموشی و عدم موفقیت تحصیلی شوند.

حکیم‌زاده عنوان کرد: همچنین وضعیت عاطفی نامناسب می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود که تاثیر مخربی بر عملکرد تحصیلی نوآموزان دارد.

چگونه وضعیت عاطفی دانش‌آموزان را بهبود دهیم؟

وی بیان کرد: با درک اهمیت وضعیت عاطفی نوآموزان می‌توانیم بهبود آن را تسریع کنیم. محیط تحصیلی و خانواده می‌توانند به نوآموزان احساس پشتیبانی و امنیت دهند. این محیط‌ها می‌توانند با ابراز علاقه و توجه به نیازهای عاطفی نوآموزان، بهبود وضعیت عاطفی آن‌ها را تسهیل کنند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: نوآموزان باید یاد بگیرند که چگونه با احساسات منفی مانند استرس و نگرانی کنار بیایند. آموزش مهارت‌های مدیریت عواطف می‌تواند به آن‌ها کمک کند با این احساسات بهتر برخورد کنند.

حکیم‌زاده بیان کرد: ورزش و تفریح مناسب می‌تواند به نوآموزان کمک کند تنش‌های عاطفی را کاهش دهند. فعالیت‌های بدنی و تفریحی می‌توانند احساس شادی و سلامتی را افزایش دهند، بنابراین باید به بازی کودکان توجه شود.

وی افزود: روابط اجتماعی مثبت می‌توانند بهبود وضعیت عاطفی نوآموزان را تسریع کنند و به این منظور معلمان و والدین می‌توانند از نوآموزان حمایت و با ایجاد فرصت‌هایی، آن‌ها را به تعامل با دوستان و همکلاسی‌ها را تشویق کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار