برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در فصلهای پر تقاضای سال یکی از
ابزارهای نخنما شده وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی
برای تنظیم بازار به حساب میآید.
برگزاری نمایشگاه بهاره در ایام
پرتقاضای پایان هر سال یکی از افتخارات دستگاه تنظیم بازار برای کنترل
قیمتها در ایام پایانی سال به شمار میآید که هر سال با انتقادهای فراوانی
به کار خود ادامه میدهد.
* عدم رعایت موارد بهداشتی و نبود سیستم مناسب برای آب آشامیدنی
بینظمی
در برگزاری این نمایشگاهها،عدم رعایت موارد بهداشتی و همچنین انتخاب مکان
نامناسب برای عرضه کالا در بوستانها و پارکها و یا در سازمان گوشت یا
فرهنگسراها از جمله اشکالاتی است که میتوان به این نمایشگاهها گرفت.
نبود سیستم مناسب برای آب آشامیدنی در نمایشگاه های بهاره تهران
*نبود مکان مناسب برای استراحت و صرف غذا
نبود
سرویس مناسب بهداشتی، نبود مکان مناسب برای اقامه نماز، نبود واحدهای صنفی
مناسب برای فراهم آوردن غذای سالم و نوشیدنی سالم در این نمایشگاهها در
کنار ازدحام بیش از حد در چادرهایی که به هیچ وجه نمیتواند مکان مناسبی
برای عرضه پوشاک و یا مواد غذایی باشد از دیگر انتقادهایی است که میتوان
به این نمایشگاهها وارد کرد.
گزارش میدانی فارس از نمایشگاه بهاره
در پارک ارم تهران حکایت از آن دارد که پارکها و محلهایی که برای سرگرمی
بازی و تفریح تعبیه شدهاند و گنجایش تعداد محدودی از مردم را دارند
نمیتوانند پاسخگوی ازدحام بسیار شدید مردم به لحاظ رعایت مسائلی که در فوق
ذکر شد باشند.
چادرهای تو در تو و غرفی که حتی امکاناتی نظیر اتاق
پرو ندارند در کنار این موضوع مهم که این نمایشگاهها در مدت زمان کوتاهی
بین 10 تا 15 روز فعالیت دارند و اگر کالایی معیوب باشند و یا پس از یک بار
شستشو کیفیت خود را از دست به هیچ وجه قابل رصد و کنترل نیست از
نگرانیهای مردم برای خرید از نمایشگاههای بهاره است، شاید این سؤال به
ذهن مخاطب متبادر شود که دلیل شلوغی و ازدحام این نمایشگاهها چیست پاسخ
سؤال را باید در کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش قیمت بسیاری از
کالاهای اساسی و پوشاک در واحدهای صنفی سطح شهر پیدا کرد، چرا که طبقه ضعیف
و متوسط به پایین جامعه که سرپرستان آنها با درآمدهایی نظیر 500 تا 700
هزار تومان معیشت میکنند چارهای جز تن دادن به خرید از چنین مراکز توزیع
کالایی ندارند و اگر مردم به این مراکز هم هجوم میآورند به دلیل کیفیت
بالای این محصولات نیست بلکه به دلیل ارزانتر بودن کالاهای آنها است.
این
نکتهای است که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنرانی اخیر
مراسم روز ملی حمایت از مصرفکنندگان به آن اشاره کرد، زمانیکه در جمع
تولیدکنندگان برتر کشور گفت«اگر مردم هجوم میآورند و کالاهای زیادی
میخرند دلیلش ارزان بودن آنها نیست، دلیل را باید عدم اطمینان از آینده و
اینکه ممکن است این کالاها در مدت زمان کوتاهی دستخوش تغییر قیمت شوند
جستجو کرد».
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در
نمایشگاه بهاره در پارک ارم تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص
قیمت مواد پروتئینی و کالاهای اساسی اظهار داشت: گوشت گوساله به قیمت 20
هزار و 900 تومان گوشت شقه گوسفند به قیمت 25 هزار تومان، مرغ منجمد به
قیمت 4800 تومان و مرغ گرم کمتر از قیمت سطح بازار عرضه میشود، او قیمت
برنج تایلندی را 1550 تومان و قیمت برنج هندی را 3850 تومان اعلام کرد و
گفت برنج ایرانی با 10 درصد تخفیف از سطح بازار عرضه میشود.
عرضه گوشت گوسفندی و گوشت گوساله بالاتر از قیمت های اعلامی
رئیس
سازمان صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی با تخفیف 5 تا
15 درصد و پوشاک با تخفیف حدود 20 تا 25 درصد عرضه میشوند، گفت مواد
شوینده و روغن مایع و جامد با قیمت مصوبه سازمان حمایت در نمایشگاههای
بهاره توزیع میشود.
یدالله صادقی در خصوص قیمت میوه شب عید گفت:
قیمت میوه در زمان توزیع آن مشخص میشود و ما از 20 اسفند ماه آمادگی توزیع
میوه شب عید را داریم.
او در پاسخ به سؤال فارس در خصوص قیمت
ذخیرهسازی میوه شب عید گفت: پرتقال به قیمت 1450 تومان و سیب ممتاز به
قیمت 1800 تومان از باغداران خریداری شده است.
او همچنین گفت: گوشت منجمد برزیلی به قیمت 15 تا 18 هزار تومان و گوشت استرالیایی نیز با قیمت میانگین 15750 تومان عرضه میشود.
عرضه گوشت برزیلی در نمایشگاه بهاره تهران
گزارشات از نمایشگاه بهاره از سازمان گوشت حکیمیه تهرانپارس حکایت از آن دارد
که نبود پارکینگ مناسب برای مراجعین و همچنین عدم رعایت مسائل بهداشتی در
این نمایشگاه در کنار سالنهایی که به شکل چادر و در فضایی نامناسب به عرضه
کالا میپردازند از جمله نقاط ضعف این مکان برای عرضه کالا به مردم است.
علیرغم
اعلام مسئولان برای عرضه مرغ منجمد ذخیره شده داخلی اما در نمایشگاه های
بهاره مرغ منجمد برزیلی بصورت بسته بندی های کارتنی عرضه می شود.
* عرضه مرغ منجمد برزیلی
به
گزارش فارس علیرغم هیاهویی که دولتیها برای قیمت انواع پسته و پسته ممتاز
و درجه یک برپا کردهاند تا قیمت پسته را کاهش دهند، اما مشاهدات فارس
حکایت از آن دارد که قیمت پسته در نمایشگاههای بهاره تهران نه تنها به
قیمت 30 هزار تومان عرضه نمیشود بلکه پسته با کیفیت درجه 3 به قیمت 40 تا
45 هزار تومان عرضه میشود.
* هیاهو برای هیچ
تلاش خبرنگار
فارس برای یافتن پسته 30 هزار تومانی در این نمایشگاه بهاره به آنجا ختم شد
که پستههایی که با قیمت 30 هزار تومان عرضه میشوند از کیفیت مناسبی
برخوردار نیستند و علیرغم اینکه این پستهها نمدار هستند به نظر میرسد که
پستههای انباری از سال گذشته در این نمایشگاه عرضه میشود چرا که این
پستهها مرغوبیت لازم را ندارند.
صفدر رحمت آبادی معاون پارلمانی
وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای افتتاح نمایشگاه حکیمیه تهران آمده بود در
پاسخ به سؤال فارس در خصوص نبود پسته 30 هزار تومانی در نمایشگاه اظهار
داشت: امروز روز اول است و ممکن است پسته کمتری عرضه شود، اما دستور لازم
داده شده تا غرف عرضه پسته افزایش پیدا کند.
او گفت: در تهران 190
غرفه کالای اساسی به صورت رایگان در اختیار توزیع کنندگان قرار داده شده
است و همچنین 5 هزار غرفه نیز در شهر تهران کالاهای مورد نیاز مردم را عرضه
میکنند.
* عدم عرضه برنج هندی در نمایشگاه بهاره بدلیل ازدحام مردم
او
در حالی اعلام میکند که در نمایشگاههای بهاره برنج هندی با قیمت 3550
تومان عرضه میشود که خلیل پرتوزاده مسئول هماهنگی نمایشگاههای بهاره
تهران به خبرنگار فارس میگوید به دلیل ازدحام زیاد مردم توزیع برنج هندی
در نمایشگاههای بهاره را متوقف کردهایم و فقط در نمایشگاه مصلی تهران این
عرضه انجام میشود، همچنین ترتیبی اتخاذ شده است که برنج هندی با قیمت
3550 تومان در فروشگاههای زنجیرهای عرضه شود.
به گزارش فارس به
نظر میرسد شأن مردم ایران بالاتر از آن باشد تا کالاهای مورد نیاز آنها
در بدترین شکل توزیع در محل هایی مملو از جمعیت با کیفیت نامناسب و تنها به
دلیل قیمت پایینتر در این نمایشگاهها عرضه شود.
* اصلاح نظام توزیع؛ اصلی که فراموش شد
رحمتآبادی
در انتقاد فارس از وضعیت برگزاری این نمایشگاهها میگوید: یکی از
بزرگترین امتیازات این نمایشگاهها این است که واحدهای صنفی سطح شهر
قیمتهای خود را کنترل میکنند تا بازار شب عید خود را از دست ندهند.
بنابر
این گزارش اصلاح نظام توزیع یکی از 7 محوراساسی طرح تحول اقتصادی بوده است
که هنوز به طور کامل اجرا نشده و برگزاری نمایشگاههایی از این دست با
کیفیت نامناسب خود از دلایل ناکارآمدی نظام توزیعی کشور است.