تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۹۹۱۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهترین صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه
قطعاً سرمایه‌گذاری خوب است، اما شاید شما لزوماً دانش کافی برای سرمایه‌گذاری را نداشته باشید! در چنین شرایطی معمولاً توصیه می‌شود صندوق سرمایه گذاری را امتحان کنید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه

قطعاً سرمایه‌گذاری خوب است، اما شاید شما لزوماً دانش کافی برای سرمایه‌گذاری را نداشته باشید! در چنین شرایطی معمولاً توصیه می‌شود صندوق سرمایه گذاری را امتحان کنید.

تا اینجا یک مشکل برطرف شد. چالش بعدی این است که چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک را تجربه کنیم؟ همه‌ی آدم‌ها مثل هم نیستند؛ پس طبیعی است که هر شخص دغدغه‌ها و هدف خاص خود را داشته باشد.

امروز، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، تضمین اصل سرمایه، یکی از مهمترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران به‌حساب می‌آید؛ خصوصاً اگر تازه‌وارد باشید و تاب از دست رفتن سرمایۀ خود را نداشته باشید!

برای این چالش شما فکری کرده‌ایم ... اگر:

  • ریسک‌پذیر نیستید،
  • نگران از دست رفتن سرمایۀ خود هستید،
  • و تضمین سرمایه برای شما مهم است،

توصیه می‌کنیم حتماً صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه کاریزما را امتحان کنید و نفس راحتی بکشید! اما ...

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، یک صندوق سهامی است که بر سرمایه‌گذاری بدون ضرر در بورس تمرکز دارد. بازدهی این صندوق میان‌مدت است و از نوع صدور و ابطالی می‌باشد. عکس‌میان‌متنی

برای خرید (صدور) و فروش (ابطال) واحدهای این صندوق بایستی فقط به سایت صندوق یا سایت کاریزما مراجعه کنید.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما دو نوع واحد عادی و ممتاز دارد که در ادامه در مورد واحدهای عادی و ممتاز صحبت می‌کنیم.

صندوق تضمین کاریزما

اگر دنبال سود بیشتر هستید، می‌توانید صندوق اهرم (واحدهای عادی) را نیز در لیست بررسی خود در کنار صندوق تضمین داشته باشید. توصیه ما این است که مطلب مقایسه صندوق اهرمی و تضمین را هم مطالعه کنید تا دید کاملی نسبت به هر دو صندوق داشته باشید.

صندوق تضمین، در سهام و درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند و نسبت این دو 70 به 30 و شناور است. به بیان ساده‌تر، به تشخیص مدیر صندوق، 70 درصد دارایی صندوق به خرید سهام و 30 درصد به درآمد ثابت اختصاص می‌یابد.

در شرایطی که بازار روند ریزشی دارد، این نسبت می‌تواند برعکس باشد و صندوق 70 درصد دارایی‌های خود در درآمد ثابت (مانند اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی) سرمایه‌گذاری کند.

صندوق تضمین اصل سرمایه برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که از عنوان آن پیداست، این صندوق برای دو گروه از افراد مناسب است:

  1. آن‌هایی که به تازگی وارد حوزۀ سرمایه‌گذاری شده‌اند و نمی‌خواهند همین ابتدای کار با ریسک‌های بازار مواجه شوند.
  2. آن‌هایی که ریسک‌پذیر نیستند و تضمین اصل سرمایه در هر شرایطی برایشان اولویت اول است.

اگر جزو این دو گروه هستید، بهترین راه حل را پیدا کرده‌اید!

اما کمی بیشتر با صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه آشنا شویم ...

انواع واحدها در صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق تضمین اصل سرمایه از دو نوع واحد تشکیل شده است.

  1. واحدهای عادی

همانطور که گفتیم، واحدهای عادی از نوع صدور و ابطالی هستند و برای خرید آن‌ها باید به سایت صندوق مراجعه کنید. شرط تضمین اصل سرمایه فقط در واحدهای عادی وجود دارد. بنابراین اگر دنبال تضمین اصل سرمایۀ خود هستید، تنها راه، سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه است.

نکته‌ی بسیار مهم این است که اگر می‌خواهید از مزیت تضمین اصل سرمایه استفاده کنید، بایستی حداقل 90 روز در واحدهای عادی سرمایه‌گذاری کنید و ابطال نزنید. البته دارایی شما قفل نمی‌شود و هر زمان که بخواهید امکان فروش (ابطال) واحدها وجود دارد.

  1. واحدهای ممتاز

واحدهای ممتاز در بورس قابل معامله هستند (ETF) و شما با جستجوی نماد «ضمان» در سامانه‌های معاملاتی می‌توانید واحدهای ممتاز را خریداری کنید – درست مانند خرید سهام در بازار بورس.

نکته‌ی واحدهای ممتاز این است که این واحدها سود بیشتری دریافت می‌کنند و در عین حال اصل سرمایۀ واحدهای عادی را ضمانت می‌کنند. 

مقایسه بازدهی صندوق های تضمین اصل سرمایه

چگونگی تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی توسط واحدهای ممتاز

قطعاً این سوال پیش می‌آید که واحدهای ممتاز چگونه اصل سرمایۀ واحدهای عادی را ضمانت می‌کنند؟

فرض کنید بازار بورس روند صعودی و خوبی دارد و صندوق تضمین اصل سرمایه در سود است. در این حالت دارندگان واحدهای عادی و ممتاز سود دریافت می‌کنند.

اما دارندگان واحدهای ممتاز، علاوه بر سود خود، از واحدهای عادی نیز سود می‌گیرند که به آن کارمزد گفته می‌شود. میزان کارمزدی که گرفته می‌شود به بازدهی سالانه صندوق بستگی دارد. اگر:

  • بازدهی بین 20 تا 30 درصد باشد، 10 درصد کارمزد
  • بازدهی بین 30 تا 40 درصد باشد، 20 درصد کارمزد
  • بازدهی بالای 40 درصد باشد، 30 درصد کارمزد

گرفته می‌شود.

برای مثال، اگر بازدهی صندوق بعد از یک سال 28 درصد باشد، برای 20 درصد اول کارمزدی گرفته نمی‌شود، اما به 8 درصد سود بعدی کارمزد تعلق می‌گیرد و 10 درصد آن یعنی 0.008 کل سود واحدهای عادی به دارندگان واحدهای ممتاز می‌رسد.

حال فرض کنید شرایط بازار بد و ریزشی است و سرمایه‌گذاران واحدهای عادی می‌خواهند از سرمایه‌گذاری خارج شوند. در این شرایط دارندگان واحدهای عادی می‌خواهند سرمایۀ خود را از صندوق خارج کنند. حال اگر سرمایۀ کافی در صندوق وجود نداشته باشد، دارندگان واحدهای ممتاز موظف به جبران هستند.

سرمایه گذاری در صندوق تضمین

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی و ممتاز

اگر قصد سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی را دارید، حداقل سرمایۀ مورد نیاز شما برابر قیمت خرید 1 واحد صندوق خواهد بود. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز را دارید، حداقل با 100 هزار تومان می‌توانید سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه را آغاز کنید.

آیا باز هم دغدغه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارید؟! 

سوالات متداول

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

صندوق تضمین، یک صندوق سرمایه‌گذاری است که با هدف سرمایه‌گذاری بدون ضرر در بورس ایجاد شده است و برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند ریسک چندانی را در سرمایه‌گذاری متحمل شوند و تضمین اصل سرمایه برای آن‌ها همیشه شرط اول و اولویت است.

چگونه می‌توانیم در واحدهای عادی یا ممتاز سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی باید به سایت صندوق مراجعه کنید. برای سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز باید نماد «ضمان» را در کارگزاری‌ها و سامانه‌های معاملاتی جستجو و مانند سهام، واحدهای ممتاز صندوق را خریداری کنید.

آیا می‌توانیم زودتر از 90 روز سرمایۀ خود را برداشت کنیم؟

بله این امکان وجود دارد که زودتر سرمایۀ خود را برداشت کنید، ولی در صورت زیان، اصل سرمایۀ شما تضمین نمی‌شود.

:
:
:
آخرین اخبار