تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۹۸۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کام تلخ مردم در نمایشگاه‌های نوروزی
 نمایشگاه‌های بهاره که هر ساله در آستانه سال نو در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شوند، پنج‌شنبه گذشته با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور رسمی در 4 نقطه تهران آغاز به کار کرد. برخی معتقدند برپایی نمایشگاه‌های بهاره برای عرضه پوشاک، منسوجات، کالاهای اساسی و... یکی از ابزارهای وزارت صنعت است که دیگر کارایی لازم را با توجه به کیفیت محصولات عرضه شده در این سال‌ها ندارد. در این نمایشگاه‌ها که فروش تقریبا همه نوع کالایی در آنها پیش‌بینی شده، بازار فروش آجیل و خشکبار و همچنین کالاهای اساسی داغ‌تر از سایر کالاهاست. «پسته» نیز به‌عنوان خشکباری که خبرهای زیادی را در پی داشت، در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود که دیده‌ها و شنیده‌ها از عدم کیفیت مطلوب آن خبر می‌دهد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران ازتوزیع پسته فندقی با قیمت 30هزار تومان براساس قیمت‌های مصوب خبر داد. این در حالی است که به گزارش خبرنگار تهران امروز، پسته 30هزار تومانی در سطح نمایشگاه پارک ارم و حکیمیه تهران تنها در چند غرفه محدود توزیع می‌شد که از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و نم‌دار بود. یدالله صادقی همچنین افزود: البته به اتحادیه آجیل و خشکبار اجازه داده‌ایم پسته خود را براساس فاکتور معتبر و بسته به نوع پسته تعیین کند. وی همچنین از برخورد قانونی با گرانفروشان پسته خبر داد و گفت: هزینه سود توزیع پسته به نحوی است که باید تنها 20 درصد روی قیمت پسته خام افزایش یابد. اگر بیش از 20 درصد بر قیمت پسته خام افزوده شود به‌عنوان تخلف با این موضوع برخورد قانونی می‌شود. این در حالی است که به جز چند غرفه محدود که پسته 30 هزار تومانی عرضه می‌کنند، در سایر غرفه‌ها پسته با کیفیت درجه3 به قیمت 40 تا 45 هزار تومان عرضه می‌شود. در این رابطه صفدر رحمت‌‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای افتتاح نمایشگاه حکیمیه تهران آمده بود در پاسخ به سوال فارس درخصوص نبود پسته 30 هزار تومانی در نمایشگاه گفت: امروز روز اول است و ممکن است پسته کمتری عرضه شود، اما دستور لازم داده شده تا غرف عرضه پسته افزایش پیدا کند.  
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: گوشت منجمد برزیلی به قیمت 15 تا 18 هزار تومان و گوشت منجمد استرالیایی نیز با قیمت میانگین 15750تومان عرضه می‌شود. همچنین مرغ منجمد برزیلی نیز به قیمت 4800 تومان عرضه می‌شود.
 
این در حالی است که پیش از این مسئولان وزارت صنعت از ذخیره مرغ منجمد داخلی خبر داده بودند، اما در نمایشگاه‌های بهاره نه‌تنها از مرغ منجمد داخلی خبری نیست، بلکه مرغ منجمد برزیلی نیز به صورت بسته‌بندی‌های کارتنی عرضه می‌شود. در همین حال به گفته مسئولان، در نمایشگاه‌های بهاره برنج هندی با قیمت 3550 تومان عرضه می‌شود اما خلیل پرتوزاده مسئول هماهنگی نمایشگاه‌های بهاره تهران به خبرنگار فارس می‌گوید: به‌دلیل ازدحام زیاد مردم توزیع برنج هندی در نمایشگاه‌های بهاره را متوقف کرده‌ایم و فقط در نمایشگاه مصلای تهران این عرضه انجام می‌شود. همچنین ترتیبی اتخاذ شده که برنج هندی با قیمت 3550تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود.
 
هیاهو برای هیچ
 
پنج‌شنبه گذشته نخستین نمایشگاه فروش بهاره در حالی در پارک ارم افتتاح شد که به‌نظر می‌رسد بیشتر از اینکه این نمایشگاه مورد استقبال تهرانی‌ها قرار گیرد و به‌رغم برپایی 400 نمایشگاه همزمان در سراسر کشور، مورد استقبال اهالی شهرستان‌های مجاور قرار گرفته بود. حضور جمعیت زیادی از شهرستان‌های نزدیک تهران که با خودروهای شخصی به این نمایشگاه آمده بودند می‌تواند موید این مسئله باشد که کیفیت نمایشگاه‌های برگزار شده در شهرهای دیگر مطلوب نیست. همچنین، به‌نظر می‌رسد مکان‌های پیش‌بینی شده به‌عنوان محل برگزاری این نمایشگاه‌ها، پاسخگوی جمعیت بازدیدکنندگان نیست. به گفته برخی بازدیدکنندگان، نبود سرویس مناسب بهداشتی، مکان مناسب برای اقامه نماز و نبود واحدهای صنفی مناسب برای فراهم کردن غذا و نوشیدنی سالم انتقاداتی است که به این نمایشگاه‌ها وارد است. همچنین ازدحام بیش از حد در چادرهایی که به هیچ وجه نمی‌تواند مکان مناسبی برای عرضه پوشاک یا مواد غذایی باشد از دیگر انتقادهایی است که از دید بازدیدکنندگان پنهان نمانده است. در حالی که غرفه‌داران از کرایه یک میلیون و 300 هزار تومانی که برای ایام برگزاری نمایشگاه پرداخت کرده‌اند، ابراز رضایت می‌کنند، اغلب مردمی که با نیت خرید شب عید پا به سالن‌هایی سرپوشیده‌ای که با چادرهای برزنتی شکل سالن به خود گرفته‌اند، از نداشتن حتی یک اتاق پرو برای خرید لباس‌هایی که نیاز به پرو کردن دارند، ابراز نارضایتی می‌کنند. همچنین امکان تعویض لباس خریداری شده نیز در صورت نیاز امکان‌پذیر نیست، چراکه ازدحام و شلوغی مانع از امکان چنین فرآیندی می‌شود؛ به‌ویژه برای کسانی که از مسافت‌های طولانی به نمایشگاه‌ها آمده‌اند. اما با همه این توصیفات، هنوز هم این نمایشگاه‌ها شلوغ هستند. شاید بتوان تنها دلیل ازدحام در این نمایشگاه‌ها را علاوه‌بر حضور اهالی شهرستان‌های نزدیک تهران، در این دید که قدرت خرید مردم کاهش یافته و همچنین قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و پوشاک در واحدهای صنفی سطح شهر افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که به‌رغم تبلیغات صورت گرفته، کالاهای باکیفیت در این نمایشگاه‌ها عرضه نشده و قیمت‌ها نیز با خارج از نمایشگاه تفاوت چندانی ندارد. در عین حال در این نمایشگاه‌ها خبری از اجناس باکیفیت و مطلوبی که در مغازه‌ها وجود دارد، نیست. به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن، تجارت در صورتی می‌تواند از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به خود ببالد که نه‌تنها قیمت‌ها را به شکل واقعی کنترل کرده باشد، بلکه اجناسی با کیفیت مطلوب عرضه کرده باشد.
 
میوه شب عید در راه است
 
همه اینها این در حالی است که به گفته مسئولان، توزیع میوه شب در راه است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در حاشیه برگزاری نمایشگاه پارک ارم از آغاز توزیع میوه شب عید از 25 اسفندماه خبرداد و گفت: از 20اسفندماه توزیع میوه میان عوامل توزیع آغاز خواهد شد. از هم‌‌اکنون نیز شبکه توزیع در حال آماده شدن است و حلقه‌های بین انبار و توزیع میوه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است. یدالله صادقی افزود: قیمت‌ میوه‌ها متناسب با شرایط و قیمت روز است و اصلی‌ترین هدف ما جلوگیری از افزایش قیمت بوده و از میوه ذخیره شده به‌عنوان ابزار کنترلی برای قیمت‌ها استفاده می‌کنیم. وی درباره قیمت خرید سیب و پرتقال از باغداران نیز تصریح کرد: پرتقال از باغداران شمال با قیمت 1450 و سیب ممتاز با قیمت 1800تومان خریداری شده است.

غرفه کالاهای اساسی، پرفروش‌ترین غرفه‌ها
 
فروش کالاهای اساسی با تخفیف 5 تا 15 درصدی در کنار تخفیف‌هایی با بیش از 20 درصد پوشاک و سایر اقلام یکی از جذابیت‌های برپایی این نمایشگاه‌ها برای استقبال‌کنندگان است. امسال در کنار نمایشگاه عرضه مواد خوراکی که به‌طور جداگانه از ابتدای اسفندماه در مصلای تهران برگزار شده، گوشت، مرغ، برنج و روغن نیز در نمایشگاه‌های بهاره عرضه شده است. به همین منظور 190 غرفه از 5هزار غرفه‌ای که در سراسر شهر تهران برای نمایشگاه‌های بهاره پیش‌بینی شده، به صورت رایگان برای توزیع کالاهای اساسی در اختیار توزیع‌کنندگان قرار گرفته تا شاید این تدبیر کمی از بی‌رونقی این نمایشگاه‌ها بکاهد. شاید استقبال از پسته 30هزار تومانی که به‌صورت خام در نمایشگاه‌های بهاره عرضه شده، به‌دلیل کیفیت نامطلوب آن بسیار کم باشد، اما به جرات می‌توان گفت غرفه‌های عرضه کالاهای اساسی تنها غرفه‌هایی هستند که در همه ساعت‌ها، جلوی آنها صف بسته شده است.

منبع: امروزی ها
:
:
:
آخرین اخبار