تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۹۸۹۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین پهنه سبز دزفول نیازمند توجه

  بوستان ۹۰ هکتاری لاله دزفول که گردشگران بسیاری را برای تفریح به سوی خود جذب می‌کند از وضعیت خوبی برخوردار نیست و نیازمند توجه و مراقبت بیشتر است.

بوستان جنگلی لاله در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول واقع شده است؛ این بوستان سال‌های گذشته با داشتن درختان سربه فلک کشیده و فضایی آرامش بخش پذیرای گردشگران بسیاری بود ولی اکنون وضعیت مناسبی ندارد و به رغم پیگیری‌های رسانه ای مختلف هنوز اقدام قابل توجهی برای رفع مشکلات آن انجام نشده است.

بخشی از پارک به زمین زراعی تبدیل شده و انبوه درختان اوکالیپتوس آن اکنون جای خود را به درختانی خشک و تبرزده داده‌اند؛ دل هر دوستدار طبیعتی از این صحنه‌ها به درد می‌آید.

امکانات رفاهی مناسبی چون سرویس بهداشتی و نمازخانه هنوز در این پارک جنگلی دیده نمی‌شود و جاده ورودی این بوستان که محل تردد گردشگران و ورودی ساحل رودخانه دز، باغ وحش و مجتمع تفریحی باران است نیز وضعیت خوبی ندارد.

این بوستان در سال ۹۵ تحویل شهرداری دزفول داده و اقداماتی نظیر ساخت سکو، سرویس بهداشتی و نمازخانه انجام شد؛ قرار بود مجموعه اقامتی، گردشگری، بازی‌های آبی، گیاهان دارویی، گلخانه و شهربازی نیز در آن راه‌اندازی شود ولی پس از مدتی بوستان به پیمانکار دیگری واگذار و دست شهرداری نیز از آن کوتاه شد.

واگذاری این بوستان به پیمانکار جدید وضعیت را نه تنها بهتر نکرد بدتر کرد؛ در نمازخانه و سکوهای بتنی نصب شده به سرقت رفتند و درختان بسیاری به علت آبیاری نشدن، خشک شدند.

دوستداران محیط زیست خسته از بیان بی‌نتیجه مشکلات پارک لاله

مدیر انجمن کنکاج دزفول یکی از دغدغه‌مندان این بوستان به خبرنگار ایرنا گفت: پیگیری‌های زیادی برای حل مشکلات این بوستان جنگلی دزفول از طرف دغدغه‌مندان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد انجام شد ولی هیچ نتیجه‌ای نداشت.

عبدالحسین آذرباد ادامه داد: اساسا نباید پیمانکار دولتی برای این مجموعه در نظر گرفته می‌شد ولی این پارک جنگلی به صندوق قرض الحسنه امام زمان (عج) زیرنظر منابع طبیعی سپرده شد که خود یک تخلف است.

وی ضمن انتقاد از وضعیت این بوستان جنگلی اظهارکرد: تمام مسیر بوستان خشک است و آبیاری مناسبی انجام نمی‌شود و فقط به زمین‌هایی که کشت شدند، رسیدگی می‌شود.

به گفته این دوستدار محیط زیست، طبق بند ۱۶ این قرارداد در صورتی که پیمانکار وظایف خود را انجام ندهد، اخطار اول را دریافت می‌کند و ۳۰ روز بعد اخطار دوم داده می‌شود که می‌تواند منجر به فسخ قرارداد شود.

طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۲۰ اخطاریه توسط منابع طبیعی دزفول به عنوان ناظر در این خصوص صادر شده ولی هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

آذرباد با تاکید بر اینکه قرارداد منعقد شده اشکال دارد، اظهارکرد: شهرداری دزفول در سال‌های گذشته ۳۰۰ میلیون ریال برای ارایه طرحی برای این بوستان هزینه کرد ولی با وجود بازدید مدیرکل وقت منابع طبیعی و قول مساعد ایشان هیچ اقدام عملی انجام نشد و پس از آن، بی‌توجهی به این بوستان باعث شد برخی وسایل آن نیز به سرقت بروند.

۳۰ هکتار از این بوستان زمین کشاورزی و بالای ۶۰ هکتار آن جنگل است که باید از آن نگهداری و بهره برداری شود ولی مطالبه گری ۴۲ انجمن ثبت شده استانی برای خلع‌ ید پیمانکار نیز راه به جایی نبرد.

اکنون رسیدگی و توجه به این بوستان جنگلی ارزشمند به عنوان یکی از مطالبات مردم شهرستان مطرح است.

وضعیت بغرنج جاده پارک لاله از مسیرهای پرتردد گردشگری دزفول

جاده ورودی این بوستان که یکی از پرترددترین جاده‌های گردشگری دزفول است نیز وضعیت مناسبی ندارد و باید روشنایی و آسفالت آن برای تردد گردشگران بهبود یابد.

مدیر مجموعه گردشگری باران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مجموعه باران به منظور توسعه گردشگری در حوزه تفریحات آبی آماده است در راستای رفاه حال گردشگران نسبت به زیرسازی آسفالت این جاده اقدام کند.

بابک خلقتی افزود: در صورت تامین ۱۶۰ تن قیر آمادگی داریم با تامین سایر اقلام و خودروهای مورد نیاز نسبت به زیرسازی و بهسازی آسفالت اقدام کنیم.

مدیر توزیع برق دزفول نیز که اخیرا همراه با نماینده این شهرستان از جاده این بوستان بازدید کرده به خبرنگار ایرنا گفت: تامین روشنایی این جاده به طول یکهزار و ۸۰۰ متر نیازمند ۲۵ میلیارد ریال اعتبار است.

علیرضا شرف آبادی افزود: پس از بازدید از جاده پارک لاله مقرر شد با همکاری نماینده دزفول این اعتبار جذب و نسبت به تامین روشنایی این جاده اقدام شود.

اقدامات منابع طبیعی به عنوان متولی برای نجات پارک لاله

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول نیز گفت: مدیریت بوستان لاله طی قراردادی ۱۰ ساله به صندوق صاحب الزمان(عج) واگذار شده و اقداماتی برای مراقبت و نگهداری از این پارک انجام شده است.

محمد شفیعی زاده با بیان اینکه بخش‌هایی از زمین این بوستان برای تامین مخارج کشت شده است، افزود: قسمتی از این بوستان به عنوان زراعت چوب کشت شده ولی تاکنون اجازه برداشت چوب داده نشده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در این بوستان اظهارکرد: ایستگاه پمپاژ این بوستان مستهلک بود لذا برای رفع مشکل و جلوگیری از تنش خشکسالی ۲ پمپ جدید خریداری و ایستگاه پمپاژ با صرف ۱۲ میلیارد ریال نوسازی شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول به لایروبی جوی و پشته این بوستان اشاره کرد و گفت: آب آشامیدنی این بوستان نیز با همکاری آبفا تامین و شبکه آب ترمیم شد.

وی افزود: سال گذشته ۲ قطعه این بوستان به منظور کاشت نهال در نظر گرفته شده و گونه‌های محلی از جمله کنار، سپستان و حنا در چهار هکتار این پارک کاشته شده که وضعیت خوبی دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با بیان اینکه حدود ۲ هکتار در قطعه دیگر پارک به نام بوستان خیرین نهال کاری شده است، اظهارکرد: درختان این پار ک به سن پیرزیستی رسیده‌اند به گونه ای که ارتفاع برخی از آنها به ۱۰ تا ۱۲ متر می‌رسد و در آبان سال گذشته به علت توفان حدود ۸۰ درخت سقوط کرد.

وی افزود: به دلیل اختلافاتی که بین مدیریت پارک و فضای سبز شهری وجود داشت با وجود مشکلات مطرح شده اجازه برداشت چوب درختان این پارک داده نشد ولی احتمال می‌رود امسال اقداماتی در این خصوص انجام و درختان خشک و حادثه ساز هرس شوند.

متولی آسفالت پارک لاله مشخص نیست

شفیعی زاده درخصوص جاده ورودی این بوستان جنگلی گفت: شهرداری معتقد است این پارک خارج از محدوده شهر است و راه و شهرسازی می‌گوید در محدوده شهر واقع شده؛ هرکدام دیگری را مسوول زیرسازی و آسفالت این جاده گردشگری می‌دانند.

وی تاکید کرد: اگر بوستان لاله تحت مدیریت شهرداری نباشد نیز شهرداری وظیفه دارد خدمات شهری ارایه کند زیرا جاده این بوستان محل تردد گردشگران و چندین مرغداری است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با انتقاد از مشخص نبودن متولی ارایه خدمات به جاده این بوستان گفت: طی سال‌های اخیر در چند مرحله لکه گیری جاده انجام شده ولی باید زیرسازی و آسفالت شود.

وی افزود: زیرسازی و آسفالت این جاده ۱۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد که با وجود قول هایی که مسوولان برای انجام این عملیات داده‌اند هنوز اعتباری دریافت نشده است.

شفیعی زاده این بوستان را آخرین سرمایه و پهنه دزفول دانست و اظهارکرد: یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی حفظ ماهیت اصیل این پارک جنگلی است؛ ورودی این پارک برای عموم گردشگران رایگان است و تلاش می‌شود به همین منوال ادامه یابد تا همشهریان بتوانند بدون پرداخت هزینه از فضای آن استفاده کنند.

جاده ای که از میانه پارک لاله دزفول عبور می‌کند محل تردد گردشگران به باغ وحش دزفول، مجموعه گردشگری باران و کت ها(دستکندهای صخره ای حاشیه رود دز) و ساحل رودخانه دز است ولی وضعیت بسیار بغرنجی دارد.

شهرداری دزفول از این حیث که پارک لاله در محدوده شهر دزفول واقع شده است اقدامی برای آسفالت جاده نمی کند و اصرار دارد زمانی اقدام به آسفالت این جاده می کند که پارک لاله از اداره منابع طبیعی به شهرداری دزفول واگذار شود.

اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول نیز وجود پارک در محدوده شهری را طبق آنچه در گزارش آمد دلیل رسیدگی نکردن به پارک عنوان می‌کند.

ضرورت حفظ و توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری می‌طلبد توجه بیشتری به این بوستان جنگلی از طرف مسوولان مربوطه صورت گیرد تا شهروندان بتوانند بدون دغدغه از فضای زیبا و طبیعی این بوستان استفاده کنند

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار