تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۹۷۰۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا:
مراودات تجاری ایران با قاره آفریقا در دولت سیزدهم ۲ برابر افزایش یافت

  رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم صادرات به قاره آفریقا ۶۰۰ میلیون دلار بود گفت: با همکاری های بین بخشی و همچنین فعال شدن معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مراوده تجاری با قاره آفریقا به ۲ برابر افزایش یافت.

 مسعود برهمن چهارشنبه در همایش راهکارهای توسعه تجارت ایران و آفریقا با رویکرد به ظرفیت‌های خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: ظرفیت ایران در صادرات ۳۶۰ میلیارد دلار است اما در حال حاضر کل صادرات کشور ۶۰ میلیارد دلار برآورد شده که این میزان به معنی استفاده از یک ششم ظرفیت صادرات ایران است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط یکهزار و ۵۰۰ میلیارد دلار واردات و صادرات از ایران به قاره آفریقا در حال انجام است افزود: ازابتدای امسال تا کنون یک‌ میلیارد و ۳۰۰ دلار صادرات به این قاره انجام شده است.

برهمن افزود: در ابتدای دولت سیزدهم صادرات به قاره آفریقا ۶۰۰ میلیون دلار بود که با همراهی اتاق مشترک ایران و آفریقا و فعال شدن معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مراوده تجاری با قاره آفریقا ۲ برابر شد.

یکصد میلیارد دلار از گردش مالی در دنیا مربوط به ایران است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با بیان اینکه در دنیا ۲۵ هزار میلیارد دلار گردش مالی وجود دارد اظهار کرد: یکصد میلیارد دلار از این گردش متعلق به ایران است.

وی حلقه مفقوده ایران در تجارت خارجی راتمرکز و پشتکار بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: برای داشتن تجارت موفق باید برخی موارد ارتباطی همچون استفاده از زبان کشور مقابل برای برقراری هر چه بهتر ارتباط مدنظر باشد.

برهمن ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران برای توسعه صادرات و تجارت به کشورهای همسایه به طور جدی ورود کرده و برای ایجاد ارتباط قوی تجاری با آمریکای لاتین و عربستان نیز اقدامات مؤثری در حال انجام است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با اشاره به راه های برگشت ارز حاصل از صادرات بازرگانان در تجارت با آفریقا گفت: تهاتر یکی از راه‌های برگشت ارز تجار به کشور است؛ همچنین بانک‌ مرکزی برای ایجاد ارتباط با بانک‌های آفریقا به منظور انتقال ارز بازرگانان ایرانی به کشور در حال ایجاد ال سی (اعتبارنامه بانکی) با بانک‌های این قاره است.

ال سی بانکی نوعی تعهد است که از سوی بانک به خریدار و فروشنده داده می‌شود تا میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

فضای باز تجاری در قاره آفریقا برای تجار ایرانی

وی فضای تجاری با کشورهای قاره آفریقا برای فعالیت تجار ایرانی را باز عنوان کرد و افزود: مراودات خوب تجاری و سیاسی با آفریقا یکی از دلایل موفقیت توسعه صادرات با این قاره است.

برهمن تجارت در حوزه لبنیات در قاره آفریقا را بسیار سود آور عنوان کرد و برخی شرکت های بزرگ لبنیات کشور به دنبال فعالیت در این قاره هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا اظهار کرد: آفریقا در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری کالا قوی نیست و می‌توان از این موقعیت به نفع کشور برای عرضه کالاهای فرآوری شده استفاده کرد.

  کشورهای آفریقایی، کشورهای منطقه آسیای میانه و کشورهای همسایه از جمله بازارهای مهم برای ایران محسوب می‌شوند.

قاره آفریقا در دهه گذشته تغییرات اقتصادی بزرگی را تجربه کرده و در واقع می‌توان گفت در ابتدای مسیر خیز اقتصادی قرار گرفته است؛ بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، صادرات کالا از قاره آفریقا به دیگر کشورها در سال ۲۰۲۲ به رقم ۶۵۵میلیارد دلار رسیده که رشد ۱۸.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار