تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۹۶۹۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کاشت؟
زمانی که فرد یکی از دندان های خود را از دست می دهد ضمن اینکه در جویدن و خوردن مواد غذایی دچار مشکل می شود، زیبایی لبخند خود هم تحت تاثیر قرار می گیرد. بهترین راهکار برای برطرف کردن اختلال در جویدن مواد غذایی، پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک و دیگر عوارضی که در اثر از دست رفتن دندان ایجاد می شود، ایمپلنت دندان است.

زمانی که فرد یکی از دندان های خود را از دست می دهد ضمن اینکه در جویدن و خوردن مواد غذایی دچار مشکل می شود، زیبایی لبخند خود هم تحت تاثیر قرار می گیرد. بهترین راهکار برای برطرف کردن اختلال در جویدن مواد غذایی، پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک و دیگر عوارضی که در اثر از دست رفتن دندان ایجاد می شود، ایمپلنت دندان است.

در حقیقت ایمپلنت دندان یک جایگزین بی نظیر برای دندان های از دست رفته به شمار می رود. اما برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت باید چقدر فاصله بیفتد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن بررسی کامل فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت را بررسی کنیم.

کاشت ایمپلنت باید چند وقت پس از کشیدن دندان انجام شود؟

فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت در همه افراد یکسان نیست و فاکتورهای مختلفی در آن تاثیرگذار است. در صورت سلامت کامل استخوان فک، امکان کاشت ایمپلنت در روز کشیدن دندان وجود دارد. با این حال در اغلب موارد به توصیه دندانپزشک فاصله کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت 3 الی 6 ماه در نظر گرفته می شود. طی این مدت محل دندان کشیده شده کاملا بهبود پیدا کرده و برای کاشت ایمپلنت آماده می شود.

چنانچه به خواست بیمار بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت بیشتر از این فاصله بیفتد، امکان ضعیف یا نازک شدن شدید فک و از دست رفتن توانایی آن برای حمایت از ایمپلنت وجود دارد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که دیگر دندان های اصلی به طرف محل دندان کشیده شده حرکت کنند. این مسئله می تواند به کج شدن دندان ها و از دست رفتن فرم اولیه آنها منتهی شود. با این اوصاف تعیین یک فاصله ایده آل بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت باید بر اساس معاینات و طبق نظر دندانپزشک انجام شود.

با در نظر گرفتن فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، 4 روش درمانی متفاوت موجود است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • کاشت type I (نوع 1): کاشت نوع 1 که با نام immediate implantation یا ایمپلنت فوری هم شناخته می شود، به این صورت است که ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان در محل آن کاشته می شود. با اینکه این روش درمانی ممکن است آسان به نظر بیاید اما در زمره روش های درمانی Advanced (پیشرفته) به شمار می رود. به همین دلیل بعضی اوقات در مقایسه با روش های درمانی معمولی به ملاحظات بیشتری نیاز دارد. ایمپلنت فوری اغلب برای دندان های جلو به کار میرود که فقدان دندان می تواند مشکل ساز باشد. از مهم ترین مزیت های روش ایمپلنت فوری را می توان کوتاه بودن مدت درمان آن دانست.
  • کاشت type II (نوع 2): در این روش فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت 4 الی 8 هفته است. در طی این مدت ترمیم بافت نرم (لثه) انجام شده است. با این که کاشت ایمپلنت در این مدت با سهولت بیشتری انجام می شود اما ساخت استخوان هنوز تکمیل نشده است. روش نوع 2 هم اغلب برای دندان های جلویی که در زیبایی فرد موثر هستند به کار میرود.
  • کاشت type III (نوع 3): فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت در این روش 12 الی 16 هفته است. این روش درمانی آسان تر بوده و با موفقیت بیشتری همراه است. دلیل این مسئله را می توان بهبود یافتن کامل و بالغ شدن لثه (بافت نرم) و استخوان (بافت سخت) دانست. از آنجا که در این روش بیمار برای مدتی طولانی دندان ندارد، معمولا برای دندان های عقبی که زیاد دیده نمی شوند به کار می رود.
  • کاشت type IV (نوع چهار): فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت در این روش، بیشتر از 16 هفته است. روش نوع چهار معمولا زمانی به کار می رود که به پیوندهای بزرگ و جراحی های گسترده نیاز است.

بهترین فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت

زمان ایده آل برای کاشت ایمپلنت

طبق توصیه دندانپزشکان بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت، 2 تا 4 ماه بعد از کشیده شدن دندان است. در این بازه زمانی بافت استخوان و لثه به خوبی ترمیم شده اند. همچنین از آنجا که بافت ناحیه کاشت هنوز تازه است، فرایند کاشت و ادغام شدن پایه ایمپلنت با استخوان در مدت کمتری انجام می شود. در این بازه زمانی 2 تا 4 ماه، دندان های کناری و لثه تغییری نمی کنند و دیگر نیازی به پیوند استخوان یا هر نوع عمل دیگر نخواهد بود. به همین دلیل ایمپلنت با هزینه کمتری انجام می شود.

هرچقدر روند کاشت ایمپلنت سریع تر انجام گیرد، ناحیه عمل در مدت زمان کمتری ترمیم شده و پایه ایمپلنت سریع تر با استخوان جوش می خورد. در نتیجه امکان بازگشت بیمار به حالت عادی در بازه زمانی کوتاه تری وجود خواهد داشت.

چه عواملی در تعیین بهترین زمان ایمپلنت موثر هستند؟

فاکتورهای متعددی در تعیین فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت موثر هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • سلامت عمومی بدن بیمار و بیماری های زمینه ای
  • محل قرار گرفتن دندان و بررسی نواحی خالی
  • مقدار ارتفاع، تراکم و پهنای استخوان فک بیمار
  • وجود یا عدم وجود عفونت دندان و لثه
  • سن بیمار
  • تعداد دفعات جراحی
  • نحوه کشیده شدن دندان

آیا امکان کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان وجود دارد؟

چنانچه دندان های کناری، لثه و استخوان فک هیچ مشکلی نداشته باشند، امکان کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان وجود دارد. البته برای کاشت ایمپلنت فوری باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • ناحیه کاشت ایمپلنت باید از تراکم متناسب و کیفیت بافت استخوانی برخوردار باشد تا بتواند زخم را التیام داده، جای خالی دندان را پوشانده و ایمپلنت را به خوبی احاطه کند. عرض استخوان باید حداقل 6 میلی متر و تراکم استخوانی باید از تیپ 1 یا 2 یا 3 باشد. همچنین طول مفید استخوان باید حداقل 13 میلی متر باشد.
  • از آنجا که وجود عفونت می تواند ایمپلنت را پس بزند، در ناحیه کاشت ایمپلنت نباید هیچ گونه عفونت، تورم، التهاب یا بیماری های لثه وجود داشته باشد.
  • بهداشت دندان و دهان باید توسط بیمار رعایت شود.
  • بیمار باید از سلامت عمومی برخوردار بوده و به دیابت مبتلا نباشد.
  • بیمار نباید الکل و سیگار مصرف کند.
  • نبود دندان قروچه (براکسیسم)

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت از مزایای زیر برخوردار است:

  • توانایی جویدن و خوردن مواد غذایی
  • امکان حرف زدن بدون وجود مشکل
  • پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک
  • افزایش زیبایی ظاهری
  • تغییر چشمگیر ساختار چهره

با این حال کاشت ایمپلنت به بیماران کمتر از 18 سال توصیه نمی شود. اگر مایلید در مورد حداقل و حداکثر سن کاشت ایمپلنت بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.

سخن پایانی

عمل کاشت ایمپلنت دندان با موفقیت بیش از 97 درصد، محبوبیت زیادی دارد. با این حال انتخاب یک ایمپلنتولوژیست با تجربه و حرفه ای که قادر به کاشت درست ایمپلنت و تعیین بهترین فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت باشد، در موفقیت آمیز بودن این عمل تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم مطالعه این مقاله همراه با انتخاب یک دندانپزشک متبحر، گامی در جهت بازسازی لبخند جذاب شما باشد.

:
:
:
آخرین اخبار