تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۹۶۷۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرید نان به نرخ نانوایان اهوازی

باوجوداینکه قیمت نان از سال گذشته تا کنون تغییری نکرده اما برخی نانوایی‌ها نان را به صلاحدید خود افزایش داده و بعضاً نان را باکیفیت پایینی دست مشتری می‌دهند.

 گران‌فروشی، کم‌فروشی و عدم فروش نان با قیمت مصوب از جمله عناوین تخلف برخی نانوایی‌های کلان‌شهر اهواز است که صدای شهروندان را درآورده و سبب شده شهروندان نان را باکیفیت پایین خریداری کنند. بر همین اساس، این روزها برخی نانوایان پای خود را از قیمت مصوب فراتر نهاده و به بهانه گران‌شدن آرد، قیمت نان تافتون، بربری و سنگک را افزایش داده‌اند.این در حالی است که علی‌رغم موج گرانی‌ها در اکثریت اقلام اساسی و غیراساسی اما قیمت نان از سال گذشته تا کنون افزایش پیدا نکرد.

خانم محمدی یکی از شهروندان اهوازی است که اغلب نان صبحانه خود از نانوایی محله خریداری می‌کند و با خود به محل کار می‌آورد، وی می‌گوید: این نانوایی یک روز در هفته تعطیل است برای همین همان روز نان را با قیمت تقریباً چهار برابر از نانوایی نزدیک محل کارم می‌خرم.یعنی قیمت یک نان لواش در محله ما 65 هزار تومان است و در منطقه دیگر در نزدیکی محل کارم هر قرص 2 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنمدرحالی‌که کیفیت و اندازه نان لواشی که می‌خرم همان است و هیچ فرقی با نان لواش محله ما ندارد.

معمولاً نانوایان برای اضافه‌کردن وزن چانه و یا زدن کنجد به نان پول بیشتری از مشتری می‌گیرند که منطقی است، اما کم‌کردن وزن چانه و فروش آن با قیمت مصوب معقول نیست و به‌نوعی دزدیدن نان مردم است.ریحانه صمدی دیگر شهروند اهوازی است که می‌گوید:‌در محله ما دو نانوایی وجود دارد یکی نان لواش و دیگری سنگک می‌فروشد، ابعاد و اندازهای نان‌ سنگک هر روز تغییر می‌کند اما با همان قیمت دست مشتری می‌دهند.نان لواش هم نصفش خمیر است و کیفیتی ندارد، برای خرید نان لواش باکیفیت نمی‌توانم هر روز منطقه دیگری بروم
مردم افزایش قیمت نان را گزارش دهند
سید داوود علوی فرد دبیر کارگروه آرد و نان خوزستادراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: احتمالاً این افزایش قیمت در نانوایی‌های آزادپز صورت گرفته است، البته قیمت نانوایی‌های آزادپز در کمیسیون نظارت نرخ‌گذاریری و مشخص شده و همچنان قیمت قبلی رایج است.

 وی افزود: قیمت نان تافتون 2هزارو 500 و وزن چانه 180 گرم است و نانوایی که نان تافتون را به قیمت 3 هزارتومان فروخته است تخلف کرده و مردم باید گزارش آن را به بازرسی اطلاع بدهند.دبیر کارگروه آرد و نان خوزستان با تأکید بر اینکه نانوایی‌هایی که تخلف می‌کنند آزادپز هستند و مجوز ندارند، گفت: نانوایی‌های مجوزدار آرد موردنیاز خود را از سامانه سیما که متعلق به اداره غله است خریداری می‌کنند.
نان گران بخرید از ما جایزه بگیرید
محمد صالح صیوانی رئیس اتحادیه نانوایان اهواز نیز دراین‌رابطه اظهار کرد: قیمت نان اصلاً گران نشده و هر کس بتواند گرانی نان را به ما ثابت کند به آن جایزه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه پخت‌وپز برای برخی نانواها صرفه اقتصادی ندارد، افزود: البته تعیین نرخ نان به عهده ما نیست و تنها صدور مجوز فعالیت نانوایی‌ها به عهده ما است رئیس اتحادیه نانوایان اهواز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه باتوجه‌به وجود نانوایی‌های دولتی به مقدار لازم در اهواز چرا اقدام به صدور مجوز نانوایی برای آزادپزها می‌کنید،گفت: از نظر قانون نظام صنفی چنانچه مجوز آزادپزها را صادر نکنیم مرتکب تخلف شده‌ایم.


تشکیل 231 پرونده تخلف برای نانوایی ها
جباری معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در رابطه با تخلفات نانوایی‌های سطح شهر اهواز، اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون از تعداد 395 بازرسی انجام شده از نانوایی‌ها برای تعداد 231 نانوایی پرونده تخلف تشکیل شده است.وی افزود: ارزش ریالی نانوایی‌های متخلف 4میلیارد و 318 میلیون و 420هزار و 733 ریال است.

باتوجه‌به اینکه نان به دو صورت آزادپز ویارانه‌ای پخت می‌شودد، نانوایان آزادپز مجاز هستند بر اساس عرضه و تقاضا و درخواست مشتریان در اندازه و یا افزایش آیتم‌هایی مختلف مثل کنجد بیشتر و یا ... قیمت نان را به شکل توافقی افزایش دهند اما در مدلیارانه‌ای در یک سایز ویک‌شکل پخت انجام می‌شود و نانوایان اجازه افزایش قیمت را ندارند.

شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف صنفی از جمله کم فروشی، فروش نان یارانه خارج از شبکه، پایین بودن کیفیت نان و گران فروشی را به اتحادیه نانوایان گزارش دهند.سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۰۰۱۰۰۵۰۰۰۰ آماده دریافت گزارش‌های شهروندان در خصوص تخلفات واحد‌های نانوایی شهرستان اهواز است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار