تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۹۵۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پشه آئدس مهاجم تاکنون در خوزستان رؤیت و صید نشده است

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: پشه آئدس مهاجم تاکنون در خوزستان رؤیت و صید نشده است.

پژمان بختیاری‌نیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب دانگ در خوزستان،در جمع خبرنگاران اظهار کرد : تاکنون یک مورد تب دانگ وارده داشته‌ایم که در خارج کشور به بیماری مبتلا شده بود و پس از مراجعت به میهن تشخیص داده شد؛ ولی در مراقبت‌های حشره شناسی، پشه آئدس مهاجم که ناقل بیماری تب دانگ می‌باشد تاکنون در استان خوزستان مشاهده نشده است

وی افزود : تب دانگ از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و برای انتقال محلی بیماری تب دانگ، وجود دو عامل به طور همزمان لازم است: بیمار و ناقل (یعنی پشه آئدس). وقتی پشه آئدس از یک بیمار خونخواری می‌کند، به ویروس تب دانگ آلوده می‌شود و پس از آن با نیش زدن می‌تواند ویروس را به افراد سالم انتقال دهد. از آن جا که در خوزستان پشه آئدس صید نشده است، پس انتقال محلی فعلاً رخ نخواهد داد.

رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه گفت: در این برهه، باید زیستگاه‌های مناسب برای تخمگذاری و رشد پشه، چه در منازل، چه در اماکن عمومی را از بین برد تا در صورت ورود پشه از مناطق آلوده، محیط برای تکثیر و استقرار پشه نامساعد باشد. ضمناً چنانچه فردی به استان‌ها (هرمزگان، بوشهر، گیلان، جنوب سیستان و بلوچستان) یا کشورهای آلوده (خصوصاً پاکستان و امارات متحده عربی) مسافرت کرد و علامتدار شد، حتماً برای اقدامات تشخیصی به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه نماید.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار