تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۲۹۵۶۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهش چشمگیر تولید گندم خوزستان در دولت سیزدهم؛ از رکوردشکنی تا صدرنشینی

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، از دستاوردهای قابل توجه این استان در تولید گندم و چغندر قند طی دولت سیزدهم خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز بنا بر اعلام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، استان خوزستان در دوره دولت سیزدهم شاهد رشد چشمگیری در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی بوده است. این استان توانسته رتبه اول تولید گندم و چغندر قند کشور را به خود اختصاص دهد و رکوردهای جدیدی را ثبت کند.در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، خوزستان با اختصاص بیش از ۲۲ هزار هکتار به کشت چغندر قند، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۳ میلیون تن از این محصول را تولید کند که این میزان، استان را در جایگاه نخست تولیدکنندگان چغندر قند کشور قرار می‌دهد.روند صعودی تولید گندم در خوزستان نیز قابل توجه است.

 میزان خرید تضمینی گندم از ۱.۰۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰، به ۱.۳۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و سپس به ۱.۷۲ میلیون تن در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ افزایش یافته است. این آمار نشان‌دهنده رشد ۵۹ درصدی تولید گندم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ است.در سال جاری، علیرغم چالش‌های ناشی از بارندگی‌های بی‌سابقه همزمان با فصل برداشت، خوزستان با همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی، نهادها و بخش خصوصی توانست رکورد جدیدی در حمل محصول گندم ثبت کند. در یک بازه زمانی ۸ روزه، حدود ۸۰۰ هزار تن گندم جابجا شد که این میزان در نوع خود بی‌سابقه است

.تا زمان ارائه این گزارش، ۱.۵۳ میلیون تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده و روند برداشت همچنان ادامه دارد. این دستاوردها نشان می‌دهد که خوزستان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشاورزی و حمایت‌های دولتی، گام‌های مؤثری در جهت تأمین امنیت غذایی کشور برداشته است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار