تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۲۹۵۵۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به مناسبت سالروز شهادت «علی هاشمی»؛
سرداری که گرفتار مجنون بود

سرداری که گرفتار مجنون بود 

شهید «علی هاشمی» همان سرداری بود که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان سردار جوان عرب خوزستانی یاد کردند که در مقابل دشمن بعثی ایستاد و هیچوقت نامش فراموش نخواهد شد. 

 دوشنبه چهارم تیر مصادف است با سالروز شهادت علی هاشمی معروف به سردار هور؛ همان فرمانده ای که عملیات خیبر و بدر را طراحی کرد و در چنین روزی در سال ۶۷ به شهادت رسید ولی پیکرش ۲۲ سال در جزیره مجنون ماند تا این که در سال ۸۹ شناسایی و پس از تشییعی باشکوه در اهواز به خاک سپرده شد.

علی هاشمی متولد ۱۰ دی ۱۳۴۰ در اهواز بود که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شد. رهبر معظم انقلاب درباره نقش شهید هاشمی در ابتدای دفاع مقدس فرمود: صدام محاسبه غلطی کرده بود که مردم عربی شهرهای خوزستان، آبادان، خرمشهر و اهواز با او همراه خواهند شد ولی در مقابل تهاجم صدام در سال ۵۹ اولین گروه دفاع از خود خوزستانی‌ها بود... سردار شهید عزیز علی هاشمی رضوان الله علیه یک نمونه است که چند سال در اوایل جنگ آوازه او را صدامی ها شنیده بودند و به دنبالش می گشتند. هر کسی را اسیر می کردند، می پرسیدند علی هاشمی کجاست.

سرداری که گرفتار مجنون بود
علی هاشمی و قاسم سلیمانی

هاشمی به دلیل آشنایی با مناطق عملیاتی، نقش مهمی در میان فرماندهان سپاه پاسداران در خلال جنگ ایران و عراق داشت. از وی به عنوان طراح اصلی عملیات خیبر و عملیات بدر یاد می‌کنند. سردار هور در چنین روزی پس از انجام مأموریت تخلیه جزیره مجنون، در هنگام ترک مقر فرماندهی، توسط بالگردهای ارتش عراق مورد هدف قرار گرفت و در ٢۶ سالگی به شهادت رسید. پیکر وی ۲۲ سال بعد در سال ۱۳۸۹ شناسایی و در اهواز به خاک سپرده شد.

پشت ابرهای خاکستری

کتاب پشت ابرهای خاکستری در سال ۹۶ به قلم غلامرضا فروغی نیا منتشر شد. نویسنده از این کتاب به عنوان یک سند تاریخی یاد کرد که چند سال پس از شهادت هاشمی تالیف شد و انگیزه اصلی نویسنده این بود که نشان دهد علی هاشمی، انسانی واقعی و برخاسته از میان مردم خوب حصیر آباد اهواز است، جایی که بسیاری از افراد آن می توانستند روزی یک علی هاشمی دیگر باشند.

کتاب های دیگری درباره این شهید منتشر شده که می توان به هور و همیشه و مردان هور نوشته عبدالصاحب رومزی‌پور، سردار هور به قلم غلامرضا کافی، بستر آرام هور نوشته نصرت‌الله محمودزاده، پنهان زیر باران شامل خاطرات سردار علی ناصری و سیدقاسم یاحسینی، مردی که شبیه هیچکس نیست نوشته علی پاک و راز گمشده مجنون به قلم مرضیه نظرلو اشاره کرد.

 

کتاب گمشده من‏ نیز به سرگذشت قرارگاه سری نصرت و نقش شهید علی هاشمی به روایت محسن رضایی‏‫ اختصاص دارد که به قلم محمدمهدی بهداروند نوشته شده است.

سرداری که گرفتار مجنون بود

در انتظار قرارگاه سری

دی ماه سال گذشته خبری از تولید فیلم سینمایی قرارگاه سری با محوریت زندگی شهید هاشمی منتشر شد که قرار است به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی در شهرهای اهواز و آبادان تولید شود. این فیلم مقطع مهمی از زندگی هاشمی را به عنوان یکی از فرماندهان مطرح دفاع مقدس در شناسایی و طرح ریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت به تصویر می‌کشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار