تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۹۵۳۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره برداری آزمایشی از سومین واحد نیروگاه سد دز
بهره برداری آزمایشی از سومین واحد نیروگاه سد دز

 مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهره بردای آزمایشی از سومین واحد نیروگاهی سد دز با ظرفیت ۹۰ با موفقیت انجام شد.

  عباس صدریان فر روز سه شنبه بیان کرد: بهره برداری آزمایشی از سومین واحد بهینه سازی شده نیروگاه سد دز و سنکرون آن به شبکه سراسری برق کشور با انجام موفقیت آمیز آزمایش‌های راه اندازی مکانیکی و الکتریکی انجام شد.

وی افزود: عملیات سنکرون این واحد با تکیه بر تخصص و دانش همکاران، توان علمی و فنی صنعتگران داخلی، همراهی مستمر شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز، خدمات مهندسی برق مشانیر و مجموعه کارفرمایی در معاونت سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان با موفقیت انجام شد.

صدریان فر تصریح کرد: ظرفیت تولید این واحد نیروگاهی بهینه سازی شده ۹۰ مگاوات است که نسبت به واحدهای قدیمی نیروگاه دز ۳۰ درصد افزایش تولید دارد.

وی افزود: عملیات بهینه سازی دومین واحد نیروگاه سد دز با حضور ناظران خارجی در حالی ۳۰ ماه به طول انجامید که عملیات بهینه سازی سومین واحد این نیروگاه با اقدام جهادی همکاران شرکت تعمیر، نصب و نگهداری نیروگاه‌های برق آبی خوزستان در مدت ۹ ماه اجرایی شد که یک رکورد به شمار می‌رود.

بهره برداری آزمایشی از سومین واحد نیروگاه سد دز

به گزارش ایرنا، سد دز دارای هشت واحد با توان ۶۵ مگاواتی است که با توجه به عمر بیش از ۵۰ ساله این واحدها تعمیرات اساسی، بهینه سازی و افزایش ظرفیت این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.

با بهینه سازی این واحدها توان هر واحد تولیدی این نیروگاه از ۶۵ به ۹۰مگاوات افزایش می‌یابد که با تکمیل این عملیات، بهسازی در مجموع ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولیدی برق این نیروگاه افزوده می‌شود.

نیروگاه دز در نقطه ژرف شبکه تولید و توزیع برق قرار دارد به همین دلیل این نیروگاه وظیفه سنگینی در پایداری شبکه و استمرار تولید برق به ویژه در فصل تابستان به عهده دارد.

 

بهره برداری آزمایشی از سومین واحد نیروگاه سد دز

سد دز یک سد بتنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی احداث شد؛ این سد ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت ۵۲۰ مگاوات است.

احداث سد دز در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچه این سد ۶۵ کیلومتر طول و حدود ۶۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است.

این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در زمان ساخت) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار