تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۵۳۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان
شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

 شهر جدید رامین ضمن ایجاد بستر مناسب برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت، به کانون جدید اشتغال در خوزستان تبدیل شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته به نظر می رسد راه برای توسعه و افزایش جمعیت این شهر هموارتر شده است.

 شهر جدید رامین، یکی از شهرهای اقماری است که طراحی آن در دهه ۶۰ در نزدیکی شهر اهواز آغاز شد و اکنون در محدوده شهرستان باوی از توابع استان خوزستان واقع شده است.

این شهر در سال ۱۳۶۸ به منظور جذب و اسکان سرریز جمعیت شهر اهواز در محدوده مکانی حدود هفت هزار هکتار و با محدوده استحفاظی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار و طرح جامع ۶۰۰ هکتار برای جمعیتی معادل ۶۳ هزار نفر تا سال ۱۳۹۵ مکان یابی و در سال ۱۳۸۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید.

عبور رودخانه عظیم کارون از کنار محدوده شهر، فاصله مناسب از شهر اهواز، نزدیکی به نیروگاه برق رامین و زرگان به منظور تأمین برق شهر با حداقل هزینه ممکن، وجود دانشگاه بین‌المللی کشاورزی رامین و عبور آزاد راه بندر امام - تهران در جوار این شهر از جمله مزایای سکونت در شهر جدید رامین است.

یکی از چشم اندازهای ایجاد شده برای این شهر جدید به منظور ترغیب بیشتر مردم برای سکونت در آن، ایجاد فرصت های شغلی است تا از این طریق افراد ساکن ضمن آسودگی خاطر در زمینه تامین مسکن، حاشیه امنیت مناسبی از نظر شغلی نیز داشته باشند.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

امضای تفاهم نامه شهرک دارویی و سلامت به مساحت ۴۰ هکتار

در همین خصوص مدیرعامل شهر جدید رامین در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد رفاه ساکنین و اشتغالزایی در این شهر جدید، گفت: ۲ تفاهم نامه جهت احداث شهرک صنعتی در مساحت ۲۵۰ هکتار و شهرک دارویی و سلامت به مساحت ۴۰ هکتار امضا شده که امید می رود این طرح ها زمینه‌ساز تحول بزرگی درایجاد اشتغال و رضایتمندی مردم باشد.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

شاکر ناصری پس از بازدید میدانی از شهرجدید رامین با اشاره به اجرای طرح های عمرانی برای تکمیل واحدهای نیمه تمام و توسعه زیرساخت‌های این شهر جدید، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت شهر اهواز، شهر جدید رامین از سال ۸۹ برای احداث مسکن مهر، تاسیس و تاکنون حدود پنج هزار و۷۷۳ واحد در این شهر ساخته شده است.

وی افزود: یکصد واحد مسکونی در راستای قانون جوانی جمعیت تکمیل شده که در زمینه نهضت ملی نیز پروژه‌های دیگری در دست اقدام است و به زودی به اتمام رسیده و به متقاضیان تحویل داده می شود.

مدیرعامل شهر جدید رامین ادامه داد: همچنین زیرسازی برای اجرای چندین طرح عمرانی به ارزش ۷۶ میلیارد تومان، انجام شده و تا دهه فجر امسال عملیات اجرایی این طرح ها آغاز می شود.

وی بیان کرد: در راستای توسعه زیرساخت‌های شهر نیز در یک ماه گذشته حدود ۷۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شده و احداث یک زمین ورزشی مجهز، پارک پردیس ۲.۵ هکتاری، مدرسه ۹ کلاسه، فرهنگسرا و تکمیل زیرساخت‌های شبکه برق در این شهر جدید نیز در حال اجرا است.

تکمیل ۵۰۰ واحد در طرح نهضت ملی مسکن

ناصری خاطرنشان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌ها اقدامات خوبی تاکنون از سوی شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید به ۲ مجموعه شیرین شهر و شهر رامین ابلاغ شده و در زمینه تکمیل مسکن مهر و اجرای نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت نیز اقداماتی خوبی صورت گرفته است .

وی یاداور شد: با اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز مکاتباتی داشته‌ایم تا ۵۰۰ واحد را در قالب طرح نهضت ملی مسکن تکمیل و با تمام زیرساخت‌ها و امکانات به متقاضیان واگذار کنیم.

مدیرعامل شهر جدید رامین خاطر نشان کرد: شهر جدید رامین فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است؛ اکنون بیشتر واحدها نیمه ساخته هستند و متقاضیان می‌توانند با تسهیلاتی که به این واحدها تعلق می‌گیرد با شرایط مناسب صاحب خانه شوند.

حمل و نقل پایدار را یکی از مشکلات عمده مردم شهر رامین

وی حمل و نقل پایدار را یکی از مشکلات عمده مردم این شهر دانست و گفت: مصوبه احداث قطار شهری از شیبان به شهرهای ملاثانی و رامین وجود دارد اما تامین اعتباراین طرح بزرگ زمانبر است اما در نهایت اجرای این آن، اهمیت سرمایه گذاری در این شهر را افزایش می دهد.

ناصری افزود: اگرچه برای سهولت در تردد ساکنان، با سه شهر شیبان، ویس و ملاثانی تفاهم نامه‌ای امضا شده است تا بتوانیم حمل و نقل پایدار موقت را از طریق اتوبوس یا مینی‌بوس برای مردم تأمین کنیم.

وی اظهار کرد: ساخت فرهنگ سرا نیز با رویکرد اشتغالزایی و کار آفرینی، تامین آب و خط انتقال آب کارون، احداث فضای سبز به طول بیش از ۶ کیلومتر، احداث ایستگاه پمپاژ آب کارون، نامگذاری خیابان های شهر، تامین روشنایی نقطه به نقطه خیابان ها، احداث و بهره برداری از زمین ورزشی چند منظوره، روسازی آسفالت معابر در ابعاد ۷۰ هزار متر مربع، راه اندازی درمانگاه و شبکه بهداشت، توسعه حمل و نقل پایدار تا زمان تامین اعتبار پروژه قطار شهری از جمله اقداماتی است که در ۹ ماه اخیر در شهر جدید رامین انجام شده است.

مدیرعامل شهر جدید رامین گفت: اکنون واحدهای مسکونی نیمه تمام این شهر جدید دارای پیشرفت ۷۰ درصدی بوده که تکمیل هر واحد حدوداً ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد؛ ابعاد واحدها از ۷۸ تا ۹۲ متر مربع متغیر است.

وی با بیان این که در شهر رامین حدوداً ۲۵۰ خانوار ساکن وجود دارند که به دنبال اقامت مسکن هستند،گفت: برای نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد، امکان اخذ تسهیلات به مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای حدود ۲۵۰ خانوار ساکن وجود دارد.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

دیدارهای مردمی راهکار مناسب برای رفع مشکلات شهر جدید رامین

ناصری همچنین خدمت رسانی به ساکنان این شهر جدید را یکی از اولویت ها برشمرد و گفت: اولویت بندی و برنامه ریزی برای اقدامات جدید و مطالبات مردمی انجام شده و به صورت ماهانه در دیدارهای متعدد با ساکنین مشکلات آن ها را برطرف می کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده مردم این شهر جدید فعال نبودن مستمر خانه بهداشت به دلیل محدودیت حضور پزشک است که انتظار می رود متولیان امر در زمینه بهداشت و درمان ساکنین شهر جدید رامین رویکرد بهتری داشته باشند.

مدیرعامل شهر جدید رامین گفت: تمامی زیرساخت های مناسب برای حضور پزشکان در شهر جدید رامین پیش بینی شده است و برای هر شرایطی که در نظر گرفته شود، نهایت همکاری را با مجموعه بهداشت و درمان استان خواهیم داشت.

وی ضمن تاکید بر محدودیت منابع درآمدی این شهر جدید، گفت: متولی شهر جدید رامین شرکتی با منابع مالی محدود است که محل منابع آن از درآمد داخلی است که برای توسعه نیازمند حمایت های ملی و استانی است.

ناصری افزود: در شهرهای جدید طبق قانون بودجه، نمی توانیم زیر ساخت های شهر را تکمیل کنیم به همین جهت انتظار داریم تمام دستگاه های خدمات رسان از ما حمایت کنند.

وی ادامه داد: بیش از چهار هزار واحد مسکونی ناحیه ۴ شهر رامین به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده و بعضا بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و انتظار می رود دستگاههای خدمات رسان بخصوص شبکه آب و فاضلاب استان، در زمینه تامین اعتبار این پروژه ها و به ثمر رسیدن این واحدهای نیمه تمام، تلاش بیشتری داشته باشد.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

جمع آوری سگ های ولگرد یکی از اقدامات موثر برای برقراری امنیت ساکنین بود

یکی از ساکنین این شهر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بخشی از مطالبات خود گفت: در ماه های اخیر اقدامات خوبی در زمینه توسعه زیرساخت ها و خدمات شهری در این شهر صورت گرفته اما انتظار می رود در زمینه بهداشت و درمان، احداث مدرسه راهنمایی و همچنین فضاسازی برای تفریح کودکان برنامه های بیشتری پیش بینی شود.

وی افزود: جمع آوری سگ های ولگرد یکی از اقدامات موثر برای برقراری امنیت ساکنین بود که در گذشته یکی از مشکلات اصلی ساکنین بود که در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است.

این شهروند شهر جدید رامین تصریح کرد: همچنین با افزایش روشنایی معابر شهر و نصب تابلوهای راهنمایی و نام کوچه ها بخش دیگر از مشکلات این شهر جدید برطرف شده است.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

ضرورت توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان

همچنین یکی دیگر از اهالی این شهر جدید یاداور شد: شهر جدید رامین در سال های اخیر با مشکلات زیادی همراه بود اما پیگیری هایی مدیریت این شهرتاحدودی از میزان این مشکلات کم کرد اما نیاز است که مسئولان استان در زمینه توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان اقدامات جدی تری داشته باشند.

وی افزود: کارشناسان خانه بهداشت زمان محدودی را در این شهر حضور دارند و اگر در ساعت غیر اداری مشکل جدی برای زنان باردار یا ساکنینی که به هر دلیلی با عوارض قلبی و سایر حوادث مواجه می شوند، پیش بیاید جان آن ها به خطر می افتد.

نبود بانک و عابر بانک یکی از معضلات جدی شهر رامین

یکی دیگر از اهالی این شهر جدید نبود بانک و عابر بانک را یکی از مشکلات جدی این شهر جدید برشمرد و گفت: متاسفانه شهر رامین عابربانک ندارد و برای یک جابجایی پول با مبلغ کم، باید به شهر ملاثانی برویم که وقت گیر و پرخطر است و انتظار می رود در این زمینه مدیریت شهر جدید رامین با بانک ها تعاملاتی را داشته باشد که این مشکل جدی ساکنین برطرف شود.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

احداث زیرگذر در ورودی شهر رامین برای تامین امنیت ساکنین

نامداری یکی دیگر از اهالی شهر جدید رامین گفت: سرعت عمل و پیگیری های مدیریت جدید شهر رامین مناسب است اما این مجموعه باید از سوی مقامات استانی و کشوری حمایت شود.

وی افزود: زیرگذر در ورودی شهر رامین برای تامین امنیت ساکنین و جلوگیری از سوانح رانندگی یکی از نیازهای اصلی این شهر است.

یکی دیگر از اهالی این شهر جدید توسعه و افزایش سرویس حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از مطالبات جدی مردم این شهردانست و گفت: اگرچه مدیریت جدید از ماه های گذشته در زمینه توسعه حمل و نقل پایدار اقداماتی را آغاز کرده اما در حال حاضر تنها یک اتوبوس ساعت ۷ صبح به سمت اهواز می رود و ساعت برگشت آن نیز ۱۳ بعدازظهر است و اگر در غیر از این ساعت نیاز به تردد داشته باشیم با مشکلات جدی همراه هستیم.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

شهرهای رامین و شیرین شهر فرصت مناسب برای سرمایه گذاری

همچنین پیش از این علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان در خصوص آخرین اقدامات دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت گفته بود:۵۴ هزار قطعه زمین شناسایی شده که باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد و بانک ها نیز باید تسهیلات لازم را در اختیار متقاضی قرار دهند.

وی همچنین اشاره کرده بود که سرعت در ساخت واحدهای مسکونی مهر بسیار ضروری بوده و باید تا تابستان امسال پرونده مسکن مهر در استان بسته شود؛ ۲ شهر جدید رامین و شیرین شهر فرصت مناسبی برای ساخت واحدهای مسکونی نیروهای مسلح و سایر ارگان ها است که می توان از ظرفیت تعاونی‌ها در این راستا استفاده کرد.

حسینی محراب همچنین به ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی در استان اشاره کرده بود و گفته بود که این تعداد واحد باید با کمک بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادهای مربوطه ساخته شود که بخشی از آن انجام شده است.

شهر جدید رامین کانون جدید اشتغال خوزستان

همچنین محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در زمینه توسعه شهرهای جدید گفته بود: تعهد ساخت مسکن در شهرهای جدید استان از جمله شیرین شهر و رامین افزون بر ۴۵ هزار واحد بوده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین مشکلات ساخت مسکن در این ۲ شهر احصا و نسبت به رفع آنها تلاش شود.

بر اساس این گزارش از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان، تاکنون حدود ۲۰ هزار واحد در حوزه روستایی و حدود ۳۰ هزار واحد در حوزه شهری در حال ساخت است.

چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مدت چهار سال در کشور باید انجام شود که سهم خوزستان از این تعداد ۲۸۰ هزار واحد است.

شهر جدید رامین که در ۳۵ کیلومتری اهواز واقع شده و ۱۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار