تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۹۵۱۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون شیلات خوزستان:
احداث بزرگترین مجتمع ماهیان خاویاری کشور در دزفول گرفتار کاغذبازی است
احداث بزرگترین مجتمع ماهیان خاویاری کشور در دزفول گرفتار کاغذبازی است

 معاون آبزی پروری شیلات خوزستان با اشاره به برنامه ریزی برای احداث بزرگترین مجتمع ماهیان خاویاری کشور در دزفول گفت: تخصیص زمین و تامین آب احداث این طرح بزرگ گرفتار کاغذبازی اداری است.

 امیر اسدی در آیین رهاسازی ۴۵۰ هزار قطعه انواع بچه ماهی بومی در رودخانه دز در بوستان ساحلی علی مالک دزفول بیان کرد: دزفول با ۵۰۰ هکتار مزرعه پرورش ماهی و مراکز تکثیر آبزیان، یکی از قطب‌های مهم آبزی پروری خوزستان است.

وی وجود منابع آبی مناسب، باکیفیت و پایدار را از مزیت‌های مهم دزفول دانست و ادامه داد: احداث مجتمع بزرگ پرورش ماهیان خاویاری کشور در دزفول می‌تواند علاوه بر درآمدزایی موجب ایجاد فرصت‌های زیاد شغلی در این شهرستان شود.

معاون آبزی پروری شیلات خوزستان از مسوولان و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا گره گشایی از احداث این مجتمع بزرگ پرورش ماهیان خاویاری را به عنوان اولویت پیگیری کنند.

وی افزود: خوزستان دارای پنج رودخانه پرآب از جمله دز، کارون، کرخه،‌ مارون و زهره و تالاب‌های متنوعی چون شادگان، هوالعظیم و بامدژ است که شیلات این استان برای حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان رودخانه‌ای و تالابی خوزستان رهاسازی ماهیان در این محیط‌ها را به عنوان اولویت در دستور کار دارد.

هشت میلیون قطعه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان رهاسازی می‌شود

اسدی گفت: محیط‌های روخانه‌ای و تالابی خوزستان متاسفانه طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت دچار تخریب شده است که بازسازی این منابع با استفاده از رهاسازی بچه ماهی‌های بومی استان از جمله شیربت، برزم، گطان و عنزه دنبال می‌شود.

وی افزود: حفاظت از ذخایر ژنتیکی اکوسیستم استان، بازسازی روخانه‌ها و تالاب‌ها و پایداری معیشت صیادان از جمله اهداف مهم شیلات در رهاسازی بچه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان است.

معاون آبزی پروری شیلات خوزستان با بیان اینکه برخی سال‌ها تا ۳۰ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان رهاسازی شده است، اظهارکرد: امسال رهاسازی هشت میلیون قطعه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان هدف گذاری شده است.

 مسابقه ماهی گیری با قلاب در آیین رهاسازی بچه ماهی در رودخانه دز برگزار و افرادی که موفق به صید سنگین ترین ماهی شدند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

ساخت مجتمع ماهیان خاویاری دزفول به عنوان بزگترین مجتمع پرورش خاویار کشور از سال ۱۳۹۶ آغاز شده که قرار است در این مجتمع ۵۰ هکتاری، ۴۰ مزرعه ۵۰ تنی پرورش خاویار احداث شود.

این مجموعه خاویاری ظرفیت تولید ۲ هزار تن گوشت و ۱۰ تن خاویار در سال را خواهد داشت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار