تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۲۹۴۷۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اقدامات ماندگار شهید رییسی در محیط زیست خوزستان
اقدامات ماندگار شهید رییسی در محیط زیست خوزستان

اهواز - ایرنا - با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفرهای متعدد شهید رییسی به خوزستان، گام‌های موثری در حوزه‌های مختلف به ویژه محیط زیست برداشته شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار با حضور کشورهای منطقه، تدوین و اجرای سند گردشگری و توسعه‌ای تالاب شادگان و اجرای طرح بزرگ زیست محیطی "پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس" اشاره کرد.

به گزارش ایرنا توجه به حوزه محیط زیست از اولویت‌های مهم دولت مردمی در مدت زمان سه سال گذشته بود. شهید رییسی بارها در اقدامات و برنامه‌های دولت، توجه به این مقوله مهم را اصلی اساسی در همه طرح‌های توسعه‌ای و صنعتی عنوان و رعایت الزامات زیست محیطی را به همه مدیران گوشزد می‌کرد.

شهید رییسی از جمله روسای جمهوری به شمار می‌رفت که محیط زیست را پایه و اساس توسعه می‌دانستند و به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیستی در این دولت رویکرد آینده‌نگرانه‌ای نسبت به این حوزه شکل گرفت. او محیط زیست را جزو حقوق عامه می‌دانست و معتقد بود نباید هیچ طرح توسعه‌ای و عمرانی بدون مجوز محیط زیست اجرایی شود.

فعال‌ شدن دیپلماسی زیست‌محیطی برای مقابله با گرد و غبار

یکی از مشکلات استان خوزستان از دیرباز مساله گرد و غبار به ویژه از گرد و غبار ناشی از کانون‌های خارجی بوده است از همین رو شهید رییسی در جلسه هیات دولت، با اشاره به افزایش آلایندگی‌ها و گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور به ویژه استان خوزستان، اظهار داشت: حل ریشه‌ای این موضوع نیازمند همکاری با کشورهای منطقه و همسایه است. رییس جمهور در همان نشست به سازمان محیط زیست ماموریت داد با همکاری وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط، از طریق رایزنی با کشورهای همسایه مشکل آلایندگی هوا را حل کنند که به همین منظور اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار به میزبانی ایران برگزار شد.

این اجلاس بین‌المللی با حضور نمایندگانی از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی و تعداد زیادی صاحبنظر، استاد دانشگاه حاکی از فعال شدن دیپلماسی زیست محیطی برای مقابله با معضل دیرینه گرد و غبار بود و شهید رییسی در سخنرانی خود در اجلاس بر اینکه باید برای قطعنامه‌های سازمان ملل در موضوعات زیست محیطی ضمانت اجرا وجود داشته باشد تاکید کرد.

اقدامات ماندگار شهید رییسی در محیط زیست خوزستان

جلوگیری از هدر رفت گازهای مشعل و کمک به کاهش آلودگی هوا

جمع آوری گازهای مشعل و جلوگیری هدر رفت این گازها به منظور ارزآوری برای کشور از دیگر گام‌های موثر محیط زیستی شهید رییسی در دولت سیزدهم بود که در این راستا رییسی در سفری به استان خوزستان در اوایل سال ۱۴۰۲ طرح بزرگ زیست محیطی "پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس" را با اعتباری بیش از یک میلیون و ۳۳۸ هزار یورو اعتبار ارزی و بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی به بهره‌برداری رساند؛ بهره‌برداری از این طرح کمک بزرگی در جمع آوری و بازیابی گازهای مشعل های غرب کارون کرد و در کاهش آلودگی شهر اهواز و مناطق اطراف آن بسیار اثرگذار بود.

اجرای این طرح زیست محیطی و جمع آوری و بازیابی گازهای مشعل‌های غرب کارون، علاوه بر خلق میلیاردها دلار ثروت، انتشار ‌co۲ را تا ۱۵ میلیون تن کاهش می‌دهد، همچنین فعالیت پالایشگاه‌های گاز هویزه و بید بلند خلیج فارس منجر به ایفای حدود ٧٠ درصد تعهدات زیست محیطی بین‌المللی ایران طبق کنوانسیون‌های بین المللی (پاریس، ژنو و …) می‌شود.

رییسی در آیین بهره‌برداری از این طرح سوزاندن گاز همراه نفت توسط مشعل‌های فلر را عامل رنجش مردم عنوان کرده و اعلام کرده بود: سوزاندن این گازهای همراه میدان نفتی علاوه بر سوزاندن ثروت ملی، مشکل های محیط زیستی برای منطقه ایجاد می‌کند.

اقدامات ماندگار شهید رییسی در محیط زیست خوزستان

تدوین و اجرای سند توسعه گردشگری تالاب شادگان در کمتر از یکسال

توجه به تالاب‌های سراسر کشور و احیای آن‌ها از دیگر اولویت‌های زیست محیطی دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور بود در این راستا شهید رییسی هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از تالاب شادگان بازدید کرد؛ وی در این بازدید در جمع مردم شادگان حضور یافت و بر حفظ و نگهداری و همچنین استفاده از این سرمایه طبیعی در جهت رونق اقتصاد گردشگری و دریایی ساکنان این منطقه به عنوان مسائل مد نظر دولت مردمی در سفر به استان خوزستان تاکید کرد.

شهید رییسی با تاکید بر ضرورت طراحی راهبرد توسعه گردشگری و اقتصاد دریایی این منطقه به مسئولان استانی برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بومی این منطقه دستور داد و پس از گذشت چند ماه این سند تدوین و آماده اجرا شد.

اقدامات ماندگار شهید رییسی در محیط زیست خوزستان

دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست خوزستان

- تصویب طرح جامع مدیریت انواع پسماند های استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان

-آغاز ساماندهی محل ‌های دفن بهداشتی زباله‌های شهرهای استان خوزستان با تامین اعتبار از محل عوارض آلایندگی

- اجرای طرح آموزشی خوزستان پاکیزه در قالب یک پویش فراگیر مردمی برای نخستین بار در کشور

- تصویب بازنگری و تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهرستان های اهواز و ماهشهر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان

_ توقف مازوت سوزی در نیروگاه ها در راستای پیشگیری و کاهش آلودگی هوای استان

- افزایش روزهای قابل قبول هوابه میزان ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته

- پیشرفت طرح بازیابی گازهای همراه نفت به میزان ۵۸ درصد در راستای کاهش آلودگی هوا

- پیگیری انتقال صنایع آلاینده استان به خارج از شهرها به ویژه آغاز عملیات عمرانی انتقال کارخانه کربن بلک اهواز پس از گذشت ۱۰ سال

- احیای گونه در معرض خطر انقراض گوزن زرد ایرانی در جنگل های دز و کرخه و ثبت نخستین تولد طبیعی گونه در زیستگاه اصلی

-گشت و کنترل و حفاظت شبانه روزی از زیستگاه ها و حیات وحش استان و دستگیری ۷۰۳ نفر متخلف شکار و صید در سال گذشته

- حفاظت از عرصه های ملی مناطق حفاظت شده استان و رفع تصرف ۳۵۴ هکتار از اراضی تصرف شده

- پیشگیری از آتشسوزی و مهار ۶۸ فقره آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت و جلوگیری از گسترش آن در سه ماه گذشته

به گفته داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان، استان استان خوزستان چهار درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است اما از لحاظ جمعیتی یکی از پرتراکم ترین استان های کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان پسماندها و فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی، تامین حقآبه‌های تالابی استان، شکار و صید غیر مجاز و بی‌رویه در رودخانه‌ها و تالاب‌ها، تصرف اراضی در مناطق تحت مدیریت، آلودگی هوا و آلودگی خاک را از جمله مهم‌ترین چالش ها و مشکلات زیست محیطی خوزستان عنوان می‌کند که رفع این چالش‌ها نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و مشارکت مردم است.

براساس این گزارش خوزستان دارای ۶ زیستگاه تالابی، ۲ پارک ملی، ۱ اثر طبیعی ملی، ۱ پناهگاه حیات وحش، ۱۰ منطقه حفاظت شده و ۶ منطقه شکار ممنوع است و ۳۰ درصد رودخانه های کشور در این استان جاری است که شاهرگ حیات و زندگی در استان به شمار می رود.

۳۰ درصد پستانداران ایران از جمله گونه گوزن زرد ایرانی که زیستگاه اصلی آن در جنگل های دز و کرخه است، ۵۵درصد پرندگان و ۳۲ درصد ماهیان کشور در خوزستان زیست می‌کنند که همه این آمار ها نشان از باارزش بودن محیط زیست استان خوزستان دارد.

در دولت سه ساله سیزدهم مردمی‌سازی محیط زیست و مشارکت مردم یکی از راهبردهای اساسی شهید جمهور در راستای حفظ محیط زیست بود که تلاش‌های زیادی نیز در راستای آن صورت گرفت.

افتتاح خانه‌های محیط زیست و به همکاری طلبیدن صنعت‌گران، تولیدکنندگان و صنایع برای همراهی در حوزه‌های محیط زیستی از جمله سیاست‌گذاری‌های موثر شهید رییسی برای پیشبرد اهداف این حوزه و حفظ محیط زیست برای نسل آینده بود. اکنون باید دید در دولت چهاردهم آیا سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم که بنا بر گفته کارشناسان و مسئولان، منشا اتفاقات مثبتی در محیط زیست کشور و به تبع آن استان خوزستان شده بود تداوم می‌یابد؟

:
:
:
آخرین اخبار