تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۹۴۷۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تخم مرغ منبع پروتئین و بهترین گزینه برای عضله سازی ورزشکاران
مسئول کمیته تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی کامل می‌تواند بهترین گزینه برای عضله سازی در ورزشکاران باشد.
 

تخم مرغ منبع پروتئین و بهترین گزینه برای عضله سازی ورزشکاران

 رحمت اله خان محمدی با بیان اینکه تخم مرغ منبع خوبی جهت دریافت اسید‌های آمینه ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و آهن است، گفت: پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ با کیفیت‌ترین نوع پروتئین است که به عنوان پروتئین استاندارد نیز شناخته شده است. زرده تخم‌مرغ حاوی پروتئین است و مصرف آن کلسترول خوب (HDL) را افزایش و میزان کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین زرده تخم‌مرغ حاوی یک ماده مغذی به نام کولین است که یکی از اجزا غشا‌های سلولی است و برای سنتز استیل کولین (میانجی عصبی) به کار می‌رود. تخم مرغ به واسطه قدرت سیرکنندگی، به کاهش چربی و وزن بدن کمک می‌کند. دو آنتی‌اکسیدان موجود در تخم‌مرغ به نام‌های لوتئین و زاکسنتین اثرات محافظتی قوی روی چشم‌ها دارند.

خان محمدی درخصوص فواید مصرف تخم مرغ برای ورزشکاران می‌گوید: ورزشکاران در هر رشته ورزشی به خاطر انجام فعالیت‌های بدنی نیاز به مصرف پروتئین بیشتری (جهت ساختن عضله و ترمیم بافت‌های آسیب دیده) دارند. تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی کامل می‌تواند بهترین گزینه برای عضله سازی در ورزشکاران باشد. تخم‌مرغ به خاطر داشتن مقدار زیادی ویتامین B ۲ در آزادسازی انرژی از مواد غذایی و در نهایت بهبود سطح انرژی ورزشکاران موثر است.

مسئول کمیته تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی خوزستان ادامه داد: علاوه بر این که مصرف تخم‌مرغ در ورزشکاران به عضله سازی و بازسازی بافت‌های آسیب کمک می‌کند، این نکته حائز اهمیت است که سفیده تخم‌مرغ به سبب داشتن pH حدود ۹ (وضعیت قلیایی)، به حفظ تعادل pH بدن کمک می‌کند و سبب کاهش اسیدیته خون و عضله می‌شود.

وی با تاکید بر این که بهترین شکل مصرف تخم‌مرغ به صورت آب پز است، گفت: در شکل آب‌پز میزان جذب و هضم آن افزیش می‌یابد و کالری اضافی بابت مصرف به صورت نیمرو یا املت دریافت نمی‌شود.

خان محمدی اضافه کرد: ورزشکارانی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند با مصرف پروتئین به ویژه پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ سریعتر به هدف خود برسند. یک تخم مرغ بزرگ حدود ۸۵ کالری و ۶ گرم پروتئین دارد. ورزشکاران بهتر است حدود ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع تمرینات و همچنین بلافاصه پس از اتمام تمرینات ورزشی تخم مرغ مصرف کنند. این طریقه زمان مصرف تخم‌مرغ می‌تواند به جلوگیری از تحلیل عضلات و آسیب به بافت‌های بدن نیز کمک کند.

وی می‌گوید: میزان مصرف تخم‌مرغ تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، سابقه خانوادگی، نحوه تهیه تخم‌مرغ، رژیم غذایی کلی و میزان کلسترل دریافتی از راه مواد غذایی قرار دارد. ورزشکاران و افرادی که هیچ گونه بیماری ندارند می‌توانند هر روز یک تا ۲ عدد تخم مرغ مصرف کنند، اما بهتر است ۴ روز در هفته مصرف شود. افرادی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و ... هستند نیز می‌توانند سه روز غیر متوالی در هفته تخم‌مرغ مصرف کنند.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار