تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۲۹۴۶۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سگ عامل ۹۰ درصد آمار حیوان گزیدگی در دزفول است
سگ عامل ۹۰ درصد آمار حیوان گزیدگی در دزفول است

 رییس مرکز بهداشت دزفول با اشاره به افزایش چشمگیر حیوان گزیدگی در این شهرستان گفت: یکهزار و ۶۲۲ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان سال گذشته ثبت شد که سگ عامل ۹۰ درصد از این موارد بوده است.

 محمدعلی شفیعی نیا عصر شنبه در نشست کمیته پیشگیری از حیوان گزیدگی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار کرد: میزان حیوان گزیدگی ها در سال های اخیر روند افزایشی داشته و این امر نگران کننده است.

وی افزود: ۹۰ درصد از این حیوان گزیدگی ها توسط سگ ها انجام شده که نیمی از این حیوانات صاحب دار بوده است.

رییس مرکز بهداشت دزفول با تاکید بر لزوم اجرای شیوه نامه های ملی پیرامون جمع آوری و کنترل جمعیت و میزان زاد و ولد سگ های بدون صاحب، گفت: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی با تاکید بر اهتمام شهرداری ها در ساماندهی سگ های بدون صاحب، گفت: سلامت شهروندان اولویت نخست دانشگاه علوم پزشکی دزفول است و با توجه به اینکه بی توجهی به سامان دهی سگ های بدون صاحب موجب ایجاد خطر برای شهروندان و ابتلا به بیماری هاری می شود به همین دلیل ورود شهرداری دزفول به این موضوع ضروری است.

 ضروری است خانوده ها مراقب فرزندان و اطرافیان خود در برخورد با حیوانات باشند و در صورت گزش توسط حیوانات در اسرع وقت به مرکز هاری واقع در اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول مراجعه نمایند.

با توجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش‌دهی موارد حیوان گزیدگی و به موازات آن افزایش موارد ‌هاری حیوانی در ۲۰ سال گذشته در کشور، ‌آمار موارد حیوان گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد (با میزان بروز ۳۵ در صد هزار نفر جمعیت) در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ (با میزان بروز ۱۷۷ در صد هزار نفر جمعیت) رسیده است.

بر اساس آخرین وضعیت بروز حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین میزان بروز در استان‌های گلستان، اردبیل و تهران (۵۰۳ و ۳۹۸ مورد در صد هزار نفر جمعیت) و پس از آن استان‌های خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری (۳۹۷ و ۲۹۲ مورد در صد هزار نفر جمعیت) بوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار