تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۲۹۴۰۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر ریزش در کمین هتل قو اهواز
 یکی از دوستداران میراث فرهنگی اهواز از آسیب‌های جدی ناشی از باران‌های اخیر به ساختمان اصلی هتل قوی اهواز خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر خطر ریزش در کمین ساختمان این بنای تاریخی قرار دارد.
 

وحید دیلمی از دوستداران میراث فرهنگی اهواز  اظهار کرد: بخش‌هایی از ساختمان هتل قو در بارندگی‌های اخیر ریزش پیدا کرده است و وضعیت مساعدی ندارد.

وی با اشاره به خطر ریزش بخش غربی بنا بیان کرد: این بخش نیز به علت فرسایش در حال ریزش است و نیاز به رسیدگی و مرمت دارد.

دیلمی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی اهواز به صورت مستمر از بنا بازدید دارد اما از قرار معلوم بودجه‌ای برای ادامه روند اقدامات مرمتی ندارد و باید منتظر تامین بودجه باشد.

به گفته این فعال فرهنگی حیاط این بنای تاریخی در حال حاضر به عنوان کافه مورد استفاده عموم قرار دارد ولی با توجه به ریزشی بودن برخی بخش‌های ساختمان اصلی بنا، بازدید از آن امکان پذیر نیست.

وی افزود: کافه در وسط حیاط بنا قرار دارد و اطراف آن به طور کامل ایمن‌سازی شده است.

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر این نبا نیاز به مرمت فوری دارد چراکه با هر اتفاقی همچون باران، وزش باد شدید و حتی آفتاب سوزان تابستان اهواز دچار ریزش می‌شود.

 

خطر ریزش در کمین هتل قو اهواز

 

بناهای تاریخی اهواز در انتظار اعتبار

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز نیز در این باره  توضیح داد: این بنای تاریخی اواخر سال ۱۴۰۲ مرمت شد و در حال حاضر نیز قرار است متناسب با اولویت بناهای تاریخی اهواز اعتباری اختصاص پیدا کند که میزان اعتبار در طی یک تا ۲ هفته آینده مشخص می‌شود.

زهره پرویزی‌ برجوئی‌ راکی بیان کرد: در آخرین مرحله ،دیواره‌های بنا استحکام بخشی شد.

وی در خصوص آسیب‌های وارده به بنا گفت: با وجود اینکه کارشناسان اداره میراث فرهنگی اهواز به صورت مستمر از این بنا بازدید دارد اما مساله آسیب‌های وارده مجددا بررسی می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز افزود: به طور کلی در آخرین مرحله مرمت استحکام بخشی بنا انجام شد و بالکن مشرف به پشت ساختمان نیز مرمت شد.

وی ادامه داد: امسال قرار است اعتباری متناسب با وضعیت هتل قو و دیگر آثار تاریخی اهواز اختصاص پیدا کند با این حال هنوز قراردادی با پیمانکاران و اولویت‌بندی مرمت بناها به صورت ۱۰۰ درصدی مشخص نشده است که به محض تعیین اعلام می‌شود.

بر اساس این گزارش عمارت تاریخی "هتل قو" اهواز در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده و در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت در دهه ۲۰ شمسی در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان قرار گرفت و در دهه ۳۰ به عنوان نخستین هتل اهواز محلی برای اقامت مسافران و برگزاری مراسم فرهنگی و تفریحی شد.

در دهه ۴۰ شمسی اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد اما پس از آسیب‌هایی که بر اثر سیلاب سال ۱۳۴۷ به این بنا وارد شد، این عمارت تخلیه شد. بنا بر گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، عمارت تاریخی هتل قو اهواز، آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که از آرایه‌های معماری مانند کاشی کاری، معرق‌کاری، آجر کاری، گچ‌بری‌ها، آیینه‌ کاری‌ها و تکنیک‌های منحصر به فرد نصب پله‌های پیش ساخته درون دیوارها برخوردار است.

هتل قو بیانگر بخشی از تاریخچه فرهنگ اهواز و روایتگر قسمت مهمی از معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است.

این هتل ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ثبت ۳۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار