تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۹۳۹۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه کار برطرف کردن سوختگی فرش چیست؟
برای برطرف کردن سوختگی فرش چه راه حلی دارید؟ آیا تا به حال با سوختگی فرش مواجه شده اید؟ یکی از مشکلاتی که شاید همه ما آن را تجربه کردیم، سوختگی فرش است. در دکوراسیون داخلی و در خانه های ایرانی، فرش ماشینی یکی از اصلی ترین و مهمترین المان هاست. از طرفی معمولا فرش ها گران بها و گران قیمت هستند و باید در نگهداری و مراقبت از آنها نهایت دقت را به عمل آورد. در صورتی که فرشتان با یکی از وسایل حرارتی مانند اتو سوخت، خونسردی خود را حفظ کنید و از راهکارهایی که در ادامه به شما پیشنهاد می دهیم، برای رفع ...

راه کار برطرف کردن سوختگی فرش چیست؟

راه کار برطرف کردن سوختگی فرش چیست؟

برای برطرف کردن سوختگی فرش چه راه حلی دارید؟ آیا تا به حال با سوختگی فرش مواجه شده اید؟ یکی از مشکلاتی که شاید همه ما آن را تجربه کردیم، سوختگی فرش است. در دکوراسیون داخلی و در خانه های ایرانی، فرش ماشینی یکی از اصلی ترین و مهمترین المان هاست. از طرفی معمولا فرش ها گران بها و گران قیمت هستند و باید در نگهداری و مراقبت از آنها نهایت دقت را به عمل آورد. در صورتی که فرشتان با یکی از وسایل حرارتی مانند اتو سوخت، خونسردی خود را حفظ کنید و از راهکارهایی که در ادامه به شما پیشنهاد می دهیم، برای رفع مشکل استفاده کنید. تا پایان این بخش از مجله فرش مدما با ما همراه باشید.

روش های برطرف کردن سوختگی فرش در خانه

برای برطرف کردن سوختگی فرش در خانه ابتدا لازم است تا شدت و میزان سوختگی را بررسی کنید. بعضی از راهکارهای خانگی برای رفع سوختگی فرش اثرگذاری قوی تری دارند و می توانند سوختگی های بیشتر را نیز از بین ببرند. در صورتی که سوختگی فرش سطحی باشد، می توانید با روش های ساده تری آن را برطرف کنید. البته باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که ترمیم سوختگی فرش که شدت زیادی داشته باشد، کار افراد متخصص در قالیشویی ها است. در صورتی که سوختگی ها سطحی باشند و یا شما برای از بین بردن آن زودتر اقدام کنید، در خانه و با استفاده از وسایلی که در منزل دارید، ترمیم می شوند.

سوختگی فرش با سیگار

یکی از شایع ترین انواع سوختگی فرش، سوختگی با سیگار است. در صورتی که فرشتان با سیگار سوخته باشد، ابتدا به عمق سوختگی توجه کنید و سپس روش های زیر را برای ترمیم سوختگی فرش به کار بگیرید. برای برطرف کردن سوختگی فرش در صورتی که زیاد باشد می توانید با استفاده از یک قیچی یا ریش تراش کمی سطح فرش را بِبُرید. باید این کار را با دقت زیاد انجام دهید تا جای هیچ گودی روی فرش باقی نماند.

ترمیم فرش سوخته با سیگار

در صورتی که شدت سوختگی فرش با سیگار زیاد نیست، می توانید از یک سمباده برای ترمیم سوختگی استفاده کنید. پس از اینکه با دقت تمام قسمت های سوخته شده را سمباده کشیدید، آن را با جارو تمیز کرده و سپس با انگشتتان ماساژ دهید تا پرزهای فرش با هم یکدست شوند. مراحلی که توضیح دادیم، برای از بین بردن جای سوختگی بودند. حال شاید بپرسید برای ترمیم آن باید چه کاری انجام دهیم؟

برای این کار لازم است تا مقداری محلول آب اکسیژنه و آب معمولی که نسبت آنها به یکدیگر 1 به 10 است را تهیه کنید. سپس به آرامی آن را به قسمت سوخته شده بزنید تا سیاهی و آثار سوختگی به طور کامل از بین برود. برای پوشش دهی محل سوختگی می توانید مقداری از پرزهای سالم فرش را با چسب سیمان مخلوط کرده و به محل سوختگی بزنید تا ترمیم شود.

سوختگی فرش با اتو

برای برطرف کردن سوختگی فرش با اتو باید از روش هایی استفاده کنید که در از بین بردن لکه زرد موثر باشند. معمولا زمانی که فرش با اتو می سوزد، زرد رنگ می شود. برای ترمیم سوختگی باید ابتدا تعدادی پیاز را نصف کرده و روی لکه های زرد رنگ بگذارید. سپس پیازها را برداشته و قسمت سوخته شده را با آب سرد به طور کامل بشویید. این کار برای سوختگی های نسبتا سطحی موثر است. در صورتی که سوختگی فرش با اتو بسیار شدید باشد، لازم است تا ترمیم آن را به متخصصان این حوزه در قالیشویی ها بسپارید.

سوختگی فرش با قابلمه

یکی دیگر از شایع ترین انواع سوختگی ها فرش، سوختگی با قابلمه یا ماهیتابه است. معمولا این سوختگی ها در اندازه دایره ای شکل و بزرگ هستند. در صورتی که فرش شما با قابلمه یا ماهیتابه سوخت، بهتر است تا از روش زیر برای ترمیم آن استفاده کنید:

در ابتدا مقداری یخ روی قسمت های سوخته شده قرار دهید و آن را به صورت دورانی روی فرش حرکت دهید. پس از اینکه دمای پرزهای فرش کاهش پیدا کرد، یک شانه دندانه ریز بردارید و فرش را شانه بکشید. حالا با یک دستمال رطوبت فرش را خشک کنید و تمام این مراحل را مجددا تکرار نمایید.  در این مرحله برای برطرف کردن سوختگی فرش می توانید از یک محلول آب اکسیژنه و آب معمولی که نسبت آن 1 به 10 است استفاده کنید. بدین ترتیب ترمیم سوختگی فرش با موفقیت انجام می شود.

نحوه ترمیم فرش سوخته با زغال

برای برطرف کردن سوختگی فرش با زغال می توانید از روشی که برای ترمیم سوختگی با سیگار عنوان کردیم استفاده کنید. این روش برای از بین بردن سوختگی های نسبتا سطحی بسیار مناسب است. البته پیشنهاد دیگری که برایتان داریم این است که از شامپو فرش به جای محلول آب اکسیژنه و آب معمولی استفاده کنید. فرمولاسیون شامپو فرش به گونه ای است که ذرات سیاه رنگ و سوخته را از زیر پرزهای فرش بیرون می کشد و تاثیر فراوانی در برطرف کردن لکه سوختگی دارد. اگر با انجام این کار تاثیر مثبتی در ترمیم سوختگی ایجاد شد، می توانید چند مرتبه آن را تکرار کنید. در غیر این صورت بهتر است تا ترمیم فرش را به عهده افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

ترمیم سوختگی فرش در خانه

ترمیم سوختگی فرش در خانه

باید این را بدانید که هر نوع سوختگی اگر عمیق باشد، باید توسط افراد متخصص در قالیشویی ها ترمیم شود. در صورتی که می خواهید از راهکارهای خانگی برای رفع سوختگی استفاده کنید، باید شدت سوختگی کم باشد. در اینجا به یک سری از ساده ترین وسایل و مواد اولیه برای برطرف کردن سوختگی فرش اشاره می کنیم.

  • سنگ پا

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما استفاده از سنگ پا برای از بین بردن سوختگی فرش موثر است. شما می توانید با استفاده از این وسیله، آثار سوختگی را از روی فرشتان از بین ببرید؛ زیرا سنگ پا مانند سمباده عمل می کند.

  • یخ

برای ترمیم سوختگی سطحی فرش از یخ استفاده کنید. با استفاده از یخ می توانید تا حد مناسبی آثار لکه و زردی را از روی فرش حذف کنید.

  • پیاز

قرار دادن چند تکه پیاز روی قسمت های سوخته فرش در از بین بردن آن موثر است. بسیاری از سوختگی های سطحی فرش با استفاده از پیاز از بین می روند و دیگر ردی از آنها روی فرش باقی نمی ماند.

  • محلول خانگی

قبل از اینکه به فکر ترمیم فرش باشید، لازم است تا ابتدا آثار سوختگی را از روی فرش حذف کنید. برای این کار می توانید از محلول خانگی آب، سرکه سفید و مایع ظرفشویی استفاده کنید. با اسپری کردن این محلول روی سطح سوخته شده فرش، آثار سوختگی تا حد بسیار زیادی از روی فرش پاک می شوند.

سخن پایانی

سوختگی فرش اتفاقی است که شاید آن را تجربه کرده باشید. در شرایطی که سوختگی سطحی باشد، امکان ترمیم سوختگی وجود دارد. در غیر این صورت باید فرش رفو و ترمیم شود یا اینکه نسبت به خرید فرش ماشینی جدید اقدام کنید. در اینجا شما را با چند نمونه از راهکارهای خانگی برای رفع سوختگی فرش آشنا کردیم. توجه داشته باشید که برطرف کردن سوختگی فرش نیاز به دقت بالایی دارد. بنابراین آن را با حساسیت زیاد انجام دهید.

:
:
:
آخرین اخبار