تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
این شهرها
آنچه می خوانید و می بینید گزارش سفر آرش نورآقایی فعال و خبرنگار حوزه میراث فرهنگی است از استان خوزستان که از سایت شخصی وی برگرفته شده است.

در این سفر ۱۰ روزه، از شهرهای مسجد سلیمان، ماهشهر، سربندر، بندر امام، هندیجان، بهبهان، آغاجاری، امیدیه، رامشیر و اطراف همه ی این شهرها بازدید خواهیم کرد.

در اطراف مسجد سلیمان، لوله های گاز از سطح خیابان ها عبور کرده و هر از گاهی با این صحنه روبرو می شویم. این جا منطقه ی “تمبی” است.

مسجد سلیمان یا همان MIS به راستی شهر اولین هاست که بعدا در کتاب به  همه ی آن اولین ها اشاره خواهیم کرد. این کارخانه برق قدیمی مسجد سلیمان است که در منطقه ی “تِمبی” واقع شده.

آیا می دانستید که باشگاه گلف مسجد سلیمان در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی تاسیس شده و اولین است در ایران.

این جا منطقه ی “سی برنج” مسجد سلیمان است. از زمین نفت بیرون آمده. در این منطقه زیر موکت بعضی از خانه ها نفت می خزد.

قصدمان نوشتن کتاب است اما آن قدر با مسائل مختلف روبرو شده ایم که خودش ماجراهای جداگانه ای است. به منرل این خانم رفتیم و او نشانمان داد که فشار گاز در زیر سیمان کف خانه اش چنان است که سیمان ترک برداشته. بوی گاز در تمام خانه پیجیده بود. دختر این زن از بوی گاز دچار بیماری شده و شوهر و پسر همسایه اش بر اثر بوی گاز و عوارض ناشی از آن فوت کرده اند. مسجد سلیمان شهری است نشسته بر روی ثروت نفت و گاز و البته مردمانش اینگونه فقیرند.

این هم کف خانه ی همسایه ای که ذکرش رفت. فشار گاز، کف اتاق را برآمده کرده است. اگر بتوانم از مشکلات این مردم یک فیلم مستند خواهم ساخت.

آذر و پرتو از پله های آتشکده عظیم مسجد سلیمان که به “صُفه سرمسجد” معروف است بالا می روند.

بدون شرح

ایجاد جنگل های “حرا” در نزدیکی بندر امام.

بندر امام

بدون شرح

خرچنگ در دستان صیاد هندیجانی

قایق سواری در اسکله بحرکان - هندیجان

اسکله بحرکان - هندیجان

رودخانه “زهره” و لنج ها - هندیجان

امام زاده عبدالله در نزدیکی بندر دیلم، جزو آخرین سرحدات خوزستان و مرز بوشهر است.

یک تُک پا از ساحل بندر دیلم (استان بوشهر) بازدید کردیم. برای من خاطره ی سفر چند سال پیش (سفر از دریا تا دریا - از تالاب شادگان تا تالاب گواتر) تداعی شد.

اسفند امسال هم همچون اسفند سال قبل خودم را در میان نرگس های بهبهان یافتم. دیگر قرار همین است، اردیبهشت با شقایق های اورامان و اسفند با نرگس های بهبهان.

شبیه چنین عکسی را سال قبل در همین روزها و همین ساعت گرفتم. به متن “این است خوزستان” http://nooraghayee.com/?p=5536 رجوع کنید و ببینید. به محض این که برگردم، فیلم یک دقیقه ای خوبی از گل های نرگس خلق خواهد شد.

http://nooraghayee.com

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
زبیدی؛ روستای عبدلیه شهرستان رامشیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
0
2
لطفا عکسهایی از جادبه های رامشیر مانند سد رامشیر ؛ امامزاده سید علوان ؛ مضیف قدیمی میر عبدالله و رود جراحی و مزارع و مناظر شهرستان نمایش دهید.
:
:
:
آخرین اخبار