تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۹۲۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مزارع گندم خوزستان قربانی بارش های رگباری اخیر

بارش‌های اخیر به ویژه در شهرهای شمالی استان به بخش بزرگی از سطح زیر کشت محصول گندم که هنوز برداشت نشده بود خسارت وارد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در حالی که کشاورزان استان مشغول برداشت گندم بودند بارش باران در فصل بهار سبب شد که کمباین ها دست از برداشت بردارند و کار را متوقف کنند. اکنون باران تمام شده اما بالا رفتن رطوبت مزارع و گل آلود بودن زمین امکان برداشت محصول گندم را نمی‌دهد و ده‌ها کمباین که مشغول برداشت گندم بودند در مزارع زمین گیر شده‌اند.

البته هشدارهای هواشناسی چند روز پیش از بارش باران به کشاورزان داده شده بود اما صحبت در خصوص بالغ بر 600 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان است که برداشت این حجم از کشت گندم در فاصله زمانی که هشدارها داده شد امکان پذیر نبود

.بر همین اساس، بارش‌های اخیر به ویژه در شهرهای شمالی استان به بخش بزرگی از سطح زیر کشت محصول گندم که هنوز برداشت نشده بود خسارت وارد کرد.مسعود اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تایید خسارت‌های وارد به مزارع گندم، اظهار کرد: بالغ بر 100 هزار هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا 50 درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه ترین حالت 200 هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی افزود: عمده ضرر ما مربوط به گندم‌هایی است که هنوز برداشت نشده و به علت بارش شدید دچار ریزش، و ورس(خوابیدگی خوشه‌ها) شده‌اند که در کاهش تناژ گندم‌های تاثیر گذاشته است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با بیان اینکه با اعلام وضعیت هواشناسی حدود 510 تن گندم خریداری شده از مراکز روباز به مراکز مسقف منتقل شد، گفت: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.
10 تا 70 درصد مزارع گندم آسیب دید
اسدی بیان کرد: پیک خسارت گندم بیشتر در شهرهای شوش، شوشتر، دزفول، بهبهان و اندیمشک بود که امیدوار هستیم سازمان جهاد کشاورزی بدون درنگ خسارات را برآورد و اعلام کند.مجید نبی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه به 145 هزار هکتار از مزارع گندم استان بین 10 تا 70 درصد خسارت وارد شد، اظهار کرد: بارندگی شدید در برخی مناطق موجب شکسته شدن ساقه و دانه گیاه شده است.وی افزود: 194 هزار هکتار از مزارع آب گندم، 172 هزار هکتار از مزارع دیم گندم و 25 هزار هکتار از سایر محصولات کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری بیمه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ارزیابی خسارت‌ها به صورت کلی از روز گذشته آغاز شده اما از روزهای آینده به صورت دقیق تر آغاز خواهد شد.

نبی پور وی با تاکید بر اینکه موج دوم برداشت گندم از اواسط هفته آینده آغاز می‌شود بیان کرد: بیش از560 هزار تن گندم توسط تعاون روستایی از کشاورزان خوزستانی خریداری شد.

طی روزهای اخیر بالای 100 میلیمتر بارندگی در شهرهایی دزفول، اندیمشک و شوش و در شهرهای دیگر بالای 40 میلیمتر ثبت شد که این بارندگی سبب آبگرفتگی و خوابیدگی مزارع گندم شد.

در پاییز سال گذشته 754 هزار هکتار از مزارع خوزستان به کشت گندم اختصاص یافت که تاکنون 864 هزار تن آن خریداری و از این میزان حدود 43 هزار تن در مراکز روباز نگهداری شده که به مراکز مسقف خوزستان منتقل شد.سیلو‌های استان ظرفیت ذخیره‌سازی یک میلیون 550 هزار تن گندم استاندارد را دارد که از این میزان 410 هزار تن مربوط به سیلوهای دولتی و 380 هزار تن مربوط به کارخانه‌جات آرد سازی و 750 هزار تن مربوط به سیلوهای بخش خصوصی است. پایان پیام/

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار