تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۹۲۳۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اثر آلودگی هوا بر قلب، از نارسایی تا سکته
اثر آلودگی هوا بر قلب، از نارسایی تا سکته

 یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق با اشاره تاثیر آلودگی هوا بر نارسایی قلب، گفت: نارسایی قلب موجب بزرگ شدن و کم‌کار شدن قلب می‌شود و بسیاری از مرگ و میرهایی که در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند، ناشی از بیماری‌های قلب هستند.

بهنام قلی‌زاده با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر آلودگی هوا به یک معضل جهانی تبدیل شده است و بر همه سلول‌های بدن تاثیری بدی دارد اما بیشترین تاثیر آلودگی هوا روی سیستم قلب و عروق و ریه است.

وی با بیان اینکه قلب به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیرآلودگی هوا قرار می‌گیرد، افزود: ریه نخستین مواجهه با ذرات آلوده را دارد و سپس این ذرات به رگ‌های قلب و تمام بدن می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تحت تاثیر قرار گرفتن قلب به صورت غیرمستقیم به گونه‌ای است که وقتی به ذرات آلوده می‌شود به تدریج قدرت اکسیژن‌رسانی خود را از دست می‌دهد و در پی آن، عروق و بافت ریوی دچار افزایش فشار می‌شوند و در نتیجه، قلب برای پمپاژ خون به سمت ریه مجبور می‌شود خود را تحت فشار بالایی قرار دهد و به تدریج دچار نارسایی می‌شود.

وی در مورد قلب به صورت مستقیم تحت تاثیر آلودگی هوا افزود: ذرات آلوده از طریق خون به قلب می‌رسند و حتی در سلول‌های قلب نفوذ می‌کنند و موجب درگیری سلول‌های قلبی می‌شوند که به صورت بی‌نظمی‌های ضربان قلب خود را نشان می‌دهد.

قلی‌زاده گفت: همچنین این ذرات بر دیواره عروق می‌نشینند و موجب سفت شدن دیواره عروق می‌شوند که در نتیجه به تدریج موجب افزایش فشار خون می‌شود و قلب برای غلبه بر این مساله مجبور است فشار داخل خود را بالا ببرد و این شرایط، موجب نارسایی قلب می‌شود.

وی افزود: نارسایی قلب موجب بزرگ شدن و کم‌کار شدن قلب می‌شود و بسیاری از مرگ و میرهایی که در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند، ناشی از بیماری‌های قلب هستند.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر بروز سکته‌های قلبی عنوان کرد: زمانی که فشار بر قلب بالا می‌رودف به تدریج منجر به تنگی و بسته شدن عروق قلب می‌شود و این مساله موجب بروز سکته‌های قلبی می‌شود. سکته‌های قلبی می‌توانند خفیف، متوسط یا شدید باشند.

وی افزود: بروز این سکته‌ها می‌تواند موجب فوت بیمار هم شود و این مساله به این بستگی دارد که چه میزان از عروق قلب درگیر شده باشند. البته این مساله حتی اگر موجب فوت بیماران نشود به تدریج منجر به نارسایی قلب می‌شود.

قلی‌زاده گفت: معمولا سکته‌های قلبی یا نارسایی قلب عوارض طولانی مدت رخ می‌دهند اما بر اساس اطلاعات و تحقیقات انجام‌شده، آلودگی هوا در مدت ۴۸ ساعت هم می‌تواند موجب بی‌نظمی‌های ضربان قلب شود که در آینده عوارض زیادی بر جای می‌گذارد.

وی در خصوص وضعیت بیماری‌های قلبی – عروقی در خوزستان نسبت به دیگر نقاط کشور در شرایط آلودگی هوا بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه در شهرهای صنعتی و بزرگ مانند اهواز، مشهد و تهران غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا زیاد است، تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به ویژه متخصصان قلب بسیار افزایش می‌یابد اما در شهرهای کوچکتر این عوارض کمتر به چشم می‌آیند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته این عوارض در افرادی که سیگار می‌کشند، دو چندان می‌شود بنابراین توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا از کشیدن سیگار خودداری شود.

وی در خصوص پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی در شرایط آلودگی هوا بیان کرد: یک سری راهکارها وابسته به دولت هستند تا آلودگی را کاهش دهند اما توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا افراد بالای ۶۵ سال، بیماران دچار نارسایی قلب، افراد مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلب و ریه، بیماران تنفسی و کودکان تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در و پنجره‌ها را ببندند.

قلی‌زاده گفت: همچنین در منزل کمتر از خوشبوکننده‌ها و شوینده‌ها استفاده شود و تا حد امکان در منزل تهویه مطبوع داشته باشند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا بیشتر از سبزی‌ها و غذای تازه، لبنیات مانند ماست و شیر کم‌چرب استفاده شود و غذاهایی مانند فست فودها، غذاهای سرخ کردنی و گوشت قرمز کمتر مصرف شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: همچنین در شرایط توصیه می‌شود ورزشکاران زیاد در فضای آزاد حضور پیدا نکنند و کمتر ورزش‌ها هوازی مانند پیاده‌روی، دو و میدانی و دوچرخه سواری انجام دهند. در مجموع با این کارها مقداری از عوارض آلودگی هوا بر قلب و ریه کاهش می‌یابد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار