در راه آهن ناحیه زاگرس تونلهای پیوستهای وجود دارد که زیبایی آن منحصر به فرد است.
خط
بلاک ایستگاه تنگ پنج به تله زنگ و تنگ پنج به تنگ هفت به علت کوهستانی
بودن و صعب العبور و گذر از میان رشته کوههای زاگرس بعد از گذشت هفتاد سال
همچنان قدیمی بوده و جزو کهنترین مسیرهای راه آهن ایران محسوب میشود.
عبور
خط آهن زاگرس از رشته کوههای سر به فلک کشیده زاگرس طی ۱۳۳ تونل و گالری
به طول ۵۸ کیلومتر و عبور بیش از ۵۳ کیلومتر خاکریز و ۷۱ کیلومتر ترانشه و
مجاورت آن با رودخانههای سزار، دز و بالارود این مسیر را از دیگر مسیرهای
راه آهن متمایز کرده است. احداث این بخش از مسیر راه آهن سراسری تهران به
جنوب از سال ۱۳۰۶ آغاز و در سال ۱۳۱۷ به پایان رسید که به این ترتیب قدمت
آن به بیش از ۶۵ سال میرسد.
یکی از جذابترین نقاط راه آهن سراسری
ایران، جایی در میانه کوههای زاگرس قرار دارد. یک انقطاع ۱۷ متری در میانه
۳۳۸۲ متر تونل که به واسطه درهای عمیق به وجود آمده و از طریق یک دهانه
پل از آن عبور کردهاند.
عکس قدیمی حدود سال ۱۳۱۷ گرفته شده و عکس فیلمهای جدید روز شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲ ثبت شده است.
عکاس: حسام الدین علی نبوی