تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۸۴۳۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علل گرانی مرغ در خوزستان چیست؟
قیمت مرغ در حالی در افزایش است که در آبان ماه امسال قیمت هر کیلو مرغ 73 هزار تومان مصوب شد و میزان تولید این محصول کاهش پیدا نکرده است.

علل گرانی مرغ در خوزستان چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حدود سه، چهار ماه گذشته بود که قیمت مرغ بعد از کش و قوس‌های فراوان به ثبات رسید  اما قیمت مرغ این روزها از قیمت‌های مصوب  بیشر شده و این محصول پروتئینی پر مصرف از سفره برخی اقشار تقریبا حذف شده است.
بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد قیمت مرغ در فروشگاه‌ها بین 90 تا 100 هزارتومان در نوسان است، این در حالی است که قیمت مرغ در سه ماه گذشته بین 75 تا 80 هزارتومان ثابت مانده بود.

قیمت مصوب مرغ ۷۳ هزار تومان است

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درباره چرایی گرانی مرغ گفت: با توجه به برنامه تولید این افزایش قیمت را منطقی نمی‌دانیم زیرا میزان تولید کاهش نیافته است.

وی  افزود: آبان ماه امسال هر کیلو گوشت گرم مرغ 78 هزار تومان عرضه می‌شد این در حالی است که اردیبهشت ماه نرخ مصوب 73هزار تومان تعیین شد.

 

 

قیمت مصوب مرغ مربوط به یکسال و نیم گذشته است

اما عبدالهادی فرخ تبار سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، علت افزایش قیمت مرغ را بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی برشمرد و اظهار کرد: نهاده‌های دامی ما عمدتاً وارداتی هستند، علاوه بر این جوجه‌های ما هم داخلی هستند و هم از کشور ترکیه وارد می‌شود.

وی افزود: در اوایل سال کمبود مرغ و افزایش قیمت آن متاثر از کاهش جوجه‌ریزی  در ماه‌های قبل بود، اکنون مساله جوجه ‌ریزی حل شده و واحدهای تولیدی ما از 860 واحد به بالغ بر 900 واحد رسیده است.


سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: قیمت دولتی جوجه 16 هزار تومان است اما با قیمت 32 هزارتومان و قیمت کنجاله معمولاً 12 هزارتومان است در حالی که با قیمت 24 هزار تومان خریداری می‌شوند.


فرخ تبار با اشاره به نوسانات بازار مرغ و احتمال تاثیر بر تولید و میزان عرضه، بیان کرد: همان‌طوری که حقوق مصرف کننده مهم است باید مراقب باشیم تولید کننده ورشکسته نشود چرا که ممکن است به جای اینکه سرمایه خود در تولید به کار بگیرد در بانک سپرده‌گذاری کند.


وی عنوان کرد: در حال حاضر سامانه‌ای به نام رهتاب (توزیع کالای اساسی) راه اندازی کردیم  و از اتحادیه  دامداران درخواست کردیم که قیمت مرغ را  بر اساس نهاده و جوجه خریداری شده آنالیر کند.


فرخ تبار  با تاکید بر اینکه تسهیلات مورد نیاز برای راه‌اندازی واحدهای جدید باید تامین شود، افزود: به مبلغ  یک هزارو 800 میلیارد تومان برای سرمایه گردش و دو  هزارو 640 میلیارد تومان برای احداث این واحدها نیاز است.

 

 

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه صدور مجوزهای جدید تولید مرغ  در چه محدوده زمانی تاثیر خود را بر افزایش و ثبات قیمت مرغ می‌گذارد، گفت: باید تهسیلات مورد نظر تامین بشود تا واحدها راه‌اندازی شوند ضمن اینکه خوزستان به طور عمده مرغ مورد نیاز خود را تامین می‌کند و کمبود خود را با واردات استانهای دیگر جبران می‌کند.

فرخ تبار بیان کرد: در حال حاضر مرغی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود مربوط به واردات ما از سایر استان‌ها است.

وی با بیان اینکه آخرین قیمتی که برای عرضه مرغ توسط دولت نرخ‌گذاری شد مربوط به یکسال و نیم گذشته است، عنوان کرد: قیمت مرغ در یکسال و نیم گذشته 73 هزارتومان بود در حالی که اکنون مرغ قیمت هر کیلو مرغ منجمد 65 هزارو 700 است.


فرخ تبار افزود: این در حالی است که قیمت مرغ منجمد در اوایل 40 هزارتومان بود، به نظر بنده قیمت مرغ باید عرضه و تقاضایی باشد چرا که قیمت ثابتی عنوان شود به تدریج تقاضا را کمتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس،  به نظر می‌رسد افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار بخشی گران فروشی و بخشی مرتبط به هزینه‌های تمام شده تولید است و در مرحله سوم جایگزین شدن گوشت مرغ به جای گوشت قرمز است و در مرحله دیگر به کارشکنی برخی دستگاه‌ها در ترخیص نهاده‌های دامی و برنامه نداشتن برای جوجه‌ریزی است.

:
:
:
آخرین اخبار