تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۸۳۵۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرعت‌گیرهای بی‌حساب‌وکتاب شهرداری در اهواز
دوی با مانع، پرش با اسب و موتورسواری از جمله ورزش‌های مشهور با مانع هستند؛ شهرداری اهواز نیز «ماشین سواری با مانع» را به جمع دیگر ورزش‌ها افزوده تا هیجان در سطح شهر به اوج خود برسد.

سرعت‌گیرهای بی‌حساب‌وکتاب شهرداری در اهواز

 فرقی نمی‌کند خیابان اصلی باشد یا فرعی، بلوار باشد یا اتوبان، کوچه باشد یا دهانه پل، شهرداری اهواز آن معبر را پیدا و سریعا سرعت‌گیرهایش را نصب می‌کند.

دوی با مانع، پرش با اسب و موتورسواری از جمله ورزش‌های مشهور با مانع هستند؛ شهرداری اهواز نیز «ماشین سواری با مانع» را به جمع دیگر ورزش‌ها افزوده تا هیجان در سطح شهر به اوج خود برسد؛ فقط کافی است کمی غفلت کنید و یا پلک روی پلک بگذارید تا هیجان پرش با خودرو از روی سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها را تجربه کنید.

سرعت‌گیر یا سرعت‌کاه از جمله ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا هستند اما استفاده بی‌رویه از آنها به جای نصب دوربین‌های کنترل سرعت، چراغ‌ راهنما و خطوط عابر پیاده در اهواز موجب نارضایتی شهروندان شده است.

غفلت از سرعت گیر بلای جان ماشین

«اگر شناختی نسبت به معابر اصلی و فرعی اهواز نداشته باشید با موانع بیجایی مواجه می‌شوید که به خودروی شما خسارت وارد می‌کنند» این‌ها را یک شهروند اهوازی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این موانع به‌ویژه در معابر اصلی خیلی خطرناک هستند چون با سرعت از روی آنها رد می‌شوید و به‌دلیل ارتفاع بالایشان به کف خودرو و کمک فنرها آسیب وارد می‌کند».

یک مکانیک اهوازی صحبت‌های شهروندان درباره آسیب سرعت‌گیرها به خودرو را تایید می‌کند و می‌گوید: «عمر مفید جلوبندی خودرو،‌ لنت عقب، لنت جلو و سیم کلاچ به‌صورت میانگین هر ۸۰، ۶۰، ۵۰ و ۴۰ هزار کیلومتر است، اما مشتریان ما معمولا خیلی زودتر از اینها مجبور به تعویض وسایل مصرفی خودرو می‌شوند».

او عنوان می‌کند: «شاسی خودروهای تاکسی و یا رانندگانی که به مسائل فنی ماشین مسلط نیستند، معمولاً آسیب دیده و در زمان فروش خودرو از قیمت آن کم می‌کند».

شهروند دیگری اما از حوادث خطرناک سرعت‌گیرهای بیجا می‌گوید و مشاهدات عینی‌اش که منجر به انحراف مسیر یک پراید در بلوار لوله سازی شده است را نقل می‌کند؛ او بیان می‌کند: «انحراف مسیر این خودرو سبب شد که پراید به سمت دیگر جاده پرتاب شود و خدا رحم کرد که خودرویی در مسیرش قرار نداشت».

سرعت‌گیر جایگزین علائم راهنمایی نیست

یک کارشناس راهسازی در این باره می‌گوید: «در ضوابط راهسازی ما علاوه بر فرهنگ سازی باید به‌وسیله چراغ راهنما، خط عابر پیاده، پل عابر پیاده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، راننده و شهروند را نسبت به نحوه رفتار در آن معبر آگاه کنیم و نمی‌توان خلاء موجود را با نصب سرعت‌گیر پر کرد».

محمدرضا ذوالفقاری می‌افزاید: «هنگام نصب سرعت گیر لازم است ضوابط و استانداردها مورد توجه قرار گیرد. نادیده گرفتن این امر، باعث ناکارآمدی این دسته از تجهیزات ترافیکی می شود. همچنین در صورت عدم رعایت این ضوابط و استانداردها، حتی ممکن است خود سرعت گیر باعث انحراف خودرو و خسارت های جانی و مالی به خصوص در جاده های برون شهری شود».

وی با بیان اینکه «این مانع ترافیکی به دو نوع سرعت گیر و سرعت کاه تقسیم می‌شود که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد»، عنوان می‌کند: حداکثر ارتفاع سرعت گیر نباید بیشتر از ۳۰ سانتی متر باشد. سرعت‌گیرها معمولاً در مکان‌هایی که سرعت ماشین‌ها کمتر از ۱۵ کیلومتر است، استفاده می‌شود».

ذوالفقاری بیان می‌کند: «سرعت‌کاه معمولاً در معابر شهری استفاده می‌شود و قرار است سرعت خودروهای در حال تردد را به میزان سرعت مجاز در آن معبر برساند». این کارشناس راهسازی می‌گوید: «براساس ضوابط و استانداردها شرایط و مشخصات عملکردی محور، وضعیت سرعت در معبر مورد نظر، علامت گذاری و نصب تابلو سرعت گیر، وضعیت کاربری‌های اطراف در معبر مورد نظر و وضعیت فاصله دید مناسب نسبت به معبر در زمان نصب سرعت‌گیر باید لحاظ شوند».

ذوالفقاری اولین مورد از مجموعه قوانین و الزامات نصب سرعت‌گیر را اطلاع رسانی می‌داند و می‌افزاید: «پس از نصب هرگونه سرعت گیر و یا در هنگام عملیات نصب آن، با استفاده از تابلوی سرعت گیر این مورد باید به اطلاع رانندگان برسد».

وی می‌گوید: «در جاده‌هایی که دست انداز در آنها نصب می‌شود، شهرداری باید نسبت به روشنایی در محدوده دست انداز اقدام کند چرا که در ساعات شب احتمال واژگونی خودرو وجود دارد».

۳۰۰ سرعت گیر غیرمجاز در معابر اصلی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز «ضوابط طراحی مسیر معابر این کلانشهر را براساس آیین نامه ۱۲ جلدی ابلاغی راه و شهرسازی می‌داند» و می‌گوید: «براساس این آیین نامه ما مجاز به نصب سرعت گیر برای به صفر رساندن سرعت خودرو و سرعت‌کاه برای تعدیل سرعت هستیم».

حجت الله سلیمانی می‌افزاید: «براساس آیین نامه سرعت‌گیر برای جلوی مدارس یا نقاط خاصی که گذر عرضی افراد کم توان بیشتر است، نصب می‌شود و سرعتکاه در معابر شریانی با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر مجاز است».

وی عنوان می‌کند: «بنابراین همه سرعت‌گیرهای بلوار مدرس، محور گلستان، بلوار کارگر، پل سوم، بلوار پاسداران، بلوار شهید سلیمانی، کمربندی غرب، بلوار قدس، پل پنجم، بلوار جمهوری و… که سرعت مجاز حداقل ۶۰ کیلومتر بر ساعت است، اشتباه و خطای محاسباتی هستند».

وی با بیان اینکه به احتمال فراوان بیش از هزار سرعت گیر در اهواز وجود دارد، بیان می‌کند: «براساس بررسی‌های اولیه بیش از ۳۰۰ سرعت گیر و سرعت‌کاه غیر مجاز در معابر اصلی اهواز وجود دارد که باید حذف شوند».

سلیمانی می‌گوید: «در یک دوره‌ای چند صد سرعت‌کاه در اهواز نصب شد تا تصادفات شهری کاهش پیدا کند اما در این دوره از مدت شهری رایزنی‌هایی با پلیس داشتیم تا برای نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه اعمال فشار نکنند».

وی بیان می‌کند: «ما به دنبال ارتقای امنیت جاده‌ها از طریق دوربین‌های هوشمند هستیم تا بتوانیم سرعت‌کاه‌های اطراف این دوربین‌ها را حذف کنیم».

 نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه در معابر اصلی یکی از ابزارهای مدیریت شهری برای کنترل سرعت خودروها به‌شمار می‌رود اما نباید تعداد دست‌اندازها و موانع آنقدری باشد که رانندگی در سطح شهر را غیر ممکن کند.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار