تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۷۲۷۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مساحت باراندازهای تجاری در مرز شلمچه به ۱۰۰هکتار رسید
 معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از افزایش مساحت ۷۰ هکتاری باراندازهای پایانه مرزی شلمچه به ۱۰۰ هکتار خبر داد.

  روح‌الله خزایی چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از استقرار منطقه آزاد اروند و تحویل گرفتن مرز شلمچه، اولین بارانداز توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شد، افزود: در ۱۳ سال گذشته تمام مسیر شلمچه تا نقطه صفر مرزی از محیط‌های ۳۰ سانتیمتری تا یک متری، وجب به وجب مین‌زدایی شد و باراندازهای موجود احداث شد.
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ هکتار بارانداز تخصصی توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه ایجادشده است، بیان کرد: این میزان بارانداز در هیچ‌ یک از مرزهای غربی مشترک با عراق وجود ندارد.
خزایی با اشاره به اینکه غالب این باراندازها توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده و برخی نیز توسط سرمایه‌گذاران، احداث شده است.اظهار داشت: در حال حاضر قرار بر این است که بیش از ۳۰ هکتار بارانداز جدید نیز به این حجم افزوده شود که قرارداد احداث آن در حال نهایی شدن است.
وی افزود: به رغم مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، شلمچه دارای مؤلفه‌هایی از جمله دسترسی آسان به بندر بصره، وجود خط ریلی تا نقطه صفر مرزی و مسیر سهل‌الوصول تردد زمینی است که این مرز را از سایر مرزهای غربی کشور متمایز ساخته است.
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص تاخیر در استقرار ایکس ری در مرز شلمچه و میزان تعامل میان‌بخشی بین دستگاه‌هایی مانند مرزبانی، گمرک، اتاق بازرگانی و سازمان منطقه آزاد اروند در این مرز، گفت: اگر همه دستگاه‌ها همکاری نکنند کاری پیش نخواهد رفت، تمام اقدامات لازم در خصوص استقرار ایکس ری در مرز شلمچه انجام گرفته و امورات ابتدایی در جهت تحویل آن نیز در حال صورت گرفتن است و تمامی هزینه‌های آن نیز به‌ طور کامل پرداخت شده است.
خزایی، بیان کرد: عمده کالایی که در مرز شلمچه مراوده می‌شود، عمدتا در بارانداز ۱۳ و هفت هکتاری صورت می‌پذیرد که غالبا شامل صیفی‌جات است.

وی افزود: تخلیه بارگیری این کالا روش دیگری ندارد و به همین روش صورت می‌پذیرد، اما در بخش مربوط به صادرات تولیدات که توسط خط ریلی به نقطه صفر مرزی منتقل می‌شود، با ماشین‌آلات تخصصی خود بارگیری شده و وجود ایکس ری نمی‌تواند نقش عمده‌ای در صادرات از مرز شلمچه ایفا کند.
او با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ترانزیت کالا وجود دارد، افزود: بر روی اصلاح و ایجاد جاده ترانزیتی تمرکز لازم ایجاد و پیمانکار آن نیز به کار گمارده شده تا هرچه زودتر از مشکلات در این حیطه نیز کاسته شود.

وی افزود: در خصوص روشنایی بخش‌های دیگر نیز، در تمام باراندازها تا نقطه صفر مرزی، مسئله روشنایی حل شده است.
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص استقرار پاسگاه نیروی انتظامی برای تامین امنیت مسیر ترانزیتی مرز شلمچه، گفت: سازمان منطقه آزاد اروند تفاهم‌نامه‌ای را با فراجا منعقد کرده که بر اساس آن، پاسگاهی در روزهای آینده در دو نقطه به صورت ۲۴ ساعته در ورودی ۵۵ هکتاری و بارانداز تجاری مستقر خواهد شد و امنیت این منطقه را تامین می‌کند.
خزایی با اشاره به مشکلات کارگران بخش تخلیه بارگیری فعال در پایانه مرزی شلمچه، بیان کرد: طرف قرارداد حیطه تخلیه و بارگیری با سازمان منطقه آزاد اروند نیست و موضوع مربوط به کارگران در اتحادیه‌های مربوطه پیگیری می‌شود.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار