فكر مي كنم در اين ارتباط همگان اتفاق نظر دارند كه فضاي متنوع شهرهاي
خوزستاني به دليل عوامل جغرافياي طبيعي و جذابيت هاي آن كه به شهرهاي كنار
رودخانه اي مشهور هستند،به دلايلي هنوز نتوانستند استعداد ذاتي و طبيعي خود
را در افزايش رفاه و منظر شهري پويا بروز دهند. موضوعي كه به صورت گذرا به
آن مي پردازم، بحث پياده روي و دوچرخه سواري مي توانند به عنوان گزينه هاي
برتر درشاخص هاي توسعه يافتگي وهمچنين در روان سازي شبكه حمل و نقل نقش
آفريني كنند.
ترويج پياده روی
بي شك به هرميزان كه سهم رفت و آمدهايي که در شهر به شكل پياده ، بيشتر
باشد، شهر و شهرونداني پاكيزه ، پويا و چابكي را شاهد خواهيم بود، از طرفي
اين موضوع را بايد مد نظر قرار داد كه شهروندان بايد بتوانند در تمام
محدوده سکونتگاهي، با آرامش خاطر ، رفت و آمد کنند.
ترويج دوچرخه سواری
دوچرخه و ساير وسايل نقليهاي که براي حرکت از نيروي انسان استفاده
ميکنند، فضاي کمي را اشغال مينمايند و به انرژي غير از انسان نياز زيادي
ندارند، همچنين ويژگي سفر از مبدا به مقصد (door to door ) را نيز دارند.
براي سفرهاي کوتاه اين گزينهها نسبت به تاکسي و خودرو سالمتر و پايدارتر
هستند به شرطي كه خيابانها از همه لحاظ امن و راحت باشند، در اين بين
بسياري از مردم به دلايل فراوان، دوچرخهسواري را براي حمل و نقل اصلي خود
انتخاب مي كنند.
در اين بين، تصور و ديدن صحنه هايي از دوچرخه سواران و پياده روي شهرونداني
كه دركنار بلوارها وسواحل شهري ، تردد مي كنند ،امروزه تبديل به يك فرهنگ و
حركت خود جوشي گرديده كه نيازمند همكاري و توجه جدي مردم و مسئولان شهري
به صورت توامان بيشتر احساس مي شود.
نتيجه گيری
به هرحال اين مسئله كه افزايش گزينه هاي حمل و نقل پاك و با صرفه جابه جايي
اقتصادي و اجتماعي مناسب جهت، آمد وشد شهروندان با اهدافي نظير كار، تفريح و
نيز ورزش در غالب فعاليت هايي نظير دوچرخه سواري و پياده روي شهروندان
محقق نخواهدشد مگر اينكه استراتژي راهبردی؛ نظير روان سازي و سالم سازي
ترافيك درون شهري را در استاندارد سازي معابر و خيابان ها در اولويت
مديران شهري قرار گيرند تا در نتيجه شاهد تحقق واقعي شاخص هاي توسعه ايي
در زمينه سرزندگي و نشاط در جامعه شهري باشيم.