تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۴۷۷۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش آب سدها و افزایش دما علت اصلی پدیده گرد و خاک
رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در هفته‌های آتی دما بالاتر از نرمال و بارش کمتر از نرمال خواهیم داشت.
 آقای احد وظیفه گفت: از ابتدای فروردین متوسط دمای هوا ۲ درجه بالاتر از نرمال است و برآورد می‌شود که در هفته‌های آتی هم دما بیش از نرمال باشد‌.

به گفته او، دمای بیش از نرمال و کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت اثرات جدی بر محیط زیست دارد، کما اینکه کمبود آب تالاب و سدها طی روزهای اخیر منجر به پدیده گرد و خاک در اغلب شهرها شده است.

مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که دمای هوا از ابتدای سال زراعی ۱.۳ درجه بالاتر از نرمال بوده و از هفته دوم فروردین آنامولی شدید دمایی داشتیم.

وظیفه می‌گوید: با توجه به کاهش دبی آب رودخانه‌ها، کشاورزان علاوه بر حداکثر صرفه جویی در مصرف باید بهترین روش‌ها را به کار گیرند، چرا که پدیده خشکسالی و کم آبی جدی است.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با پیش بینی بارش‌های کمتر از نرمال و دمای بیش از نرمال در هفته‌های آتی به کشاورزان توصیه می‌شود که از کشت محصولات آب بر بهاره همچون برنج اجتناب کنند، هر چند در سال‌های گذشته برنج در اغلب استان‌ها کشت می‌شد، اما امسال تنها اجازه کشت باید به استان‌های شمالی داده شود.

کارشناسان سازمان هواشناسی و مرکز خشکسالی براین باورند که افزایش دما و کاهش بارش نسبت به دوره نرمال منجر به اثرات زیست محیطی همچون گرد و خاک شده که در چنین شرایطی که دِبی رودخانه‌ها کاهش و در نتیجه دسترسی به آب کاهش یافته است، توصیه می‌شود که افراد در مصارف صنعتی، کشاورزی و خانگی حداکثر صرفه جویی و بهره وری از آب را به عمل آورند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار