معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به شناسایی و جذب حدود یک هزار و 200 کودک بازمانده از تحصیل در استان، گفت: مدرسه نرفتن کودکان باید مانند یک ناهنجاری اجتماعی در نظر گرفته شود؛ چرا که تا زمانیکه مدرسه نرفتن کودکان و مساله کودکان بازمانده از تحصیل به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل نشود، نمیتوانیم اطمینان داشته باشیم که طرح شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل به صورت موفق در جامعه اجرا شود.
اردشیر شجاعی اظهار کرد: بر اساس آماری که وزارت آموزش و پرورش به ما اعلام کرده است، 10 تا 11 هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد اما واقعیت این است که آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل وجود ندارد. یکی از مشکلات مهم ما در این خصوص، عدم وجود آمار دقیق است.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش برای پیدا کردن آمار کودکان بازمانده از تحصیل، لیست موالید را از ثبت احوال دریافت میکند، این لیست را با سامانه سناد تطبیق میدهد، سپس اختلاف موالید را به عنوان کودکان بازمانده از تحصیل معرفی میکند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مشکل این روش این است که بسیاری از این کودکان از خوزستان مهاجرت کردند. مشکل دوم این است که سامانه سناد، سامانه دقیقی نیست و گاهی اسامی تحت عنوان کودک بازمانده از تحصیل به ما معرفی میشود، اما با پیگیری متوجه میشویم این کودکان در مدرسه حضور دارند. همچنین لیستی که به ما داده میشود، یک لیست اسمی است و شامل نام، نام خانوادگی و نام پدر دانشآموزان است. ما آدرسی از این دانشآموزان در اختیار نداریم.
شجاعی خاطرنشانکرد: با وجود این مشکلات، سال گذشته تلاشهای بسیار زیادی در زمینه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در استان انجام شد. یک کارگروه به این منظور در استانداری تشکیل شد. شعار این کارگروه این بود که هیچ کودکی به دلیل مشکلات اقتصادی در خوزستان از تحصیل باز نخواهد ماند. در نهایت یک هزار و 200 کودک بازمانده از تحصیل را در استان شناسایی کردیم که تمام آنها جذب چرخه آموزش و پرورش شدند.
وی تصریح کرد: طرح شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل شامل چهار گام شناسایی کودکان، جذب آنها، نگهداشت و آموزش این کودکان میشود و کودکان شش تا 12 ساله در محدوده این طرح قرار میگیرند. طرح شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل طرحی نیست که آموزش و پرورش بتواند به تنهایی آن را اجرا کند. کمیته امداد، شهرداری، بهزیستی و ...، همه شرکای آموزش و پرورش در این طرح هستند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشانکرد: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل کار سادهای نیست. این کودکان به دلایل متعددی تحصیل را ترک کردهاند. گاهی دلیل اصلی، مشکلات اقتصادی هستند که آموزش و پرورش اعلام کرده است تا حد ممکن برای رفع مشکلات اقتصادی همکاری میکند. گاهی نیز علت اصلی، مشکلات فرهنگی هستند که در این مورد شرایط پیچیدهتر میشود.
شجاعی ادامه داد: برخی مواقع نیز این کودکان بازمانده از تحصیل، دخترانی هستند که در سنین پایین ازدواج کردهاند. البته قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامههای مختلف وزارتخانه، پشتوانه ما هستند. از همه مسئولان میخواهیم که برای حل این مشکل، پای کار بیایند.
وی گفت: از مردم خواسته بودیم اگر کسی از بستگان خود را میشناسد که مدرسه را ترک کرده است، به ما اطلاع دهد. در صورت مشاهده چنین فردی، مردم اگر در شهرستانها هستند میتوانند به اداره آموزش و پرورش شهرستان مراجعه کنند و اگر در اهواز هستند باید به نزدیکترین اداره آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنند. مردم ما باید نسبت به این مساله حساس باشند و آن را به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی ببینند. تا زمانیکه مدرسه نرفتن کودکان و مساله کودکان بازمانده از تحصیل به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل نشود، نمیتوانیم اطمینان داشته باشیم که این طرح به صورت موفق در جامعه اجرا شود.