تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۵۷۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجراي طرح «فرش گل» در اهواز
معاون خدمات شهري شهرداري اهواز گفت: عمليات گل‌كاري در بسياري از پارك‌ها و ميادين مناطق هشت‌گانه شهر اهواز اجرايي شده و در صورت مشاركت شهروندان، گل‌هاي معطر در ميادين اصلي شهر كاشته مي‌شود.

عليرضا عالي‌پور، معاون خدمات شهري شهرداري اهواز درباره گل‌كاري پارك‌ها و ميادين شهر اهواز به خبرنگار ايسناي خوزستان گفت:‌ با توجه به نزديك بودن سال جديد و براي ايجاد محيطي جذاب و بانشاط در شهر براي استفاده شهروندان و مهمانان نوروزي، پروژه گل‌كاري پارك‌ها و ميادين از سه ماه پيش آغاز شده و در مناطق هشت‌گانه شهر اهواز فعاليت‌هاي گسترده‌اي در اين زمينه انجام شده است.


وي افزود: در اين پروژه، گل‌هاي فصلي در ميادين و پارك‌هاي شهر كاشته مي‌شود و اين گل‌ها تقريبا تا نيمه ارديبهشت‌ماه دوام مي‌آورند. انواع گونه‌هاي گل‌دار ازجمله "گازانيا"، انواع بنفشه، كوكب، لادن، اطلسي و شمعداني در سطح شهر كاشته شده و در يك هفته باقي مانده از سال هم عمليات گل‌كاري ادامه مي‌يابد. با توجه به آب‌وهواي خاص استان خوزستان، تلاش بر اين است كه گل‌هايي متناسب با شرايط دمايي در شهر اهواز كاشته شود و گل‌كاري در فصل تابستان هم در برنامه است.
عالي‌پور با اشاره به اجراي طرح فرش گل در شهر اهواز تصريح كرد: بنا داريم در هر كدام از مناطق هشت‌گانه شهر، طرح فرش گل را در يكي از ميادين اجرايي كنيم. در اين  طرح نيز از گل‌هاي فصلي استفاده مي‌شود.
معاون خدمات شهري شهرداري اهواز با اشاره به اجراي طرح گل‌كاري ميادين شهري در سال گذشته خاطرنشان كرد: در سال جاري تلاش بر اين است كه سه برابر مساحت گل‌كاري شده در سال گذشته، عمليات گل‌كاري در شهر انجام شود. همچنين كاشت درختچه‌هاي گل‌دار هم در برنامه ميان‌مدت شهرداري اهواز قرار گرفته و به تدريج اين درختچه‌ها در همه مناطق شهري كشت مي‌شوند. تاكنون 70 تا 80 هزار نهال گل‌دار در سطح شهر كاشته شده و قصد داريم اين ميزان را تا 200 هزار نهال افزايش دهيم.
وي ادامه داد: درخچه‌هاي گل‌دار تقريبا در هر چهار فصل سال گل دارند و البته به مراقبت و رسيدگي بيشتري هم نياز دارند. سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اهواز در حال انجام مطالعاتي در زمينه گونه‌هاي جديد و سازگار با اقليم شهر اهواز است. گونه "پامچال" كه در بيشتر شهرهاي با آب و هواي معتدل وجود دارد، براي اجراي طرح فرش گل بسيار زيبا و مناسب است و به همين دليل استفاده از اين گونه گياهي در برنامه است.
عالي‌پور گفت: در روزهاي آينده عمليات كاشت گل در همه مناطق شهر اهواز و به‌ويژه در مناطقي كه امكان آبرساني و مراقبت از گل‌ها وجود دارد، انجام مي‌شود؛ تلاش بر اين است كه كاشت گل در مسيرها و خيابان‌هاي اصلي شهر افزايش يابد.
معاون خدمات شهري شهرداري اهواز تاكيد كرد: شهروندان اهوازي اخيرا به مساله مراقبت از گل‌ها توجه بيشتري دارند و در حفظ و نگهداري گل‌ها همكاري مي‌كنند. در صورتي كه فرهنگ مشاركت در اين زمينه ارتقا يابد برنامه كاشت گل‌هاي معطر مانند "مريم"، "شب‌بو" و "ياس" در ميادين شهر هم اجرايي مي‌شود.
گفتني است، شهر اهواز داراي اقليم گرم و خشك است و شدت تابش نور خورشيد در اين شهر به‌ويژه در فصل تابستان به حدي است كه تنها امكان رشد برخي گونه‌هاي گياهي در اهواز وجود دارد و بسياري از درختان و بوته‌هايي كه در پارك‌ها و ميادين شهر كاشته مي‌شوند، معمولا در فصل تابستان خشك مي‌شوند؛ با اين وجود شهر اهواز بهاري طولاني دارد و تقريبا از نيمه‌هاي زمستان، هواي اين شهر بهاري مي‌شود و به همين دليل امكان كاشت گل و گياهان متناسب با آب و خاك اين اقليم در اين فصل فراهم است.
 گل‌كاري ميادين شهر اهواز در روزهاي پاياني اسفندماه يكي دو سالي است كه جلوه و نمود بيشتري پيدا كرده و به اين ترتيب در روزهاي عيد نوروز، فرشي از گل در شهر اهواز گسترده مي‌شود. با توجه به اقليم خشك شهر اهواز و نبود فضاي سبز به ميزان مورد انتظار شهروندان، اجراي چنين طرح‌هايي، اگرچه به صورت مقطعي مي‌تواند در زيبايي بصري شهر و افزايش نشاط شهروندان بسيار موثر باشد.
درست است كه اقليم شهر اهواز براي كاشت بسياري از گونه‌هاي گياهي، به‌ويژه گونه‌هاي حساس به گرما مناسب نيست، ولي امكان كاشت بسياري از گونه‌هاي سايه‌دار و گل‌دار هم در اين شهر وجود دارد و تحقق اين موضوع تنها نيازمند انجام مطالعاتي گسترده و حمايت مسئولان شهرداري است. در ضمن لازم است در اين زمينه از ظرفيت علمي موجود در استان، مانند اساتيد و نخبگان دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيشتر استفاده شود.








:
:
:
آخرین اخبار