تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۴۷۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از رسم و رسوم مردم عرب خوزستان در ماه مبارک رمضان
رونق مهمانی‌ها و صله رحم خوزستانی‌ها در ماه رمضان
رسم و رسوم زیبای مردم عرب خوزستان در ماه رمضان جلوه زیباتری به این ماه مبارک می‌بخشد. غذاها و دسرهای خوش طعمی نیز زینت‌بخش سفره‌های افطاری این قوم غیور در این ماه است
رسم و رسوم زیبای مردم عرب خوزستان در ماه رمضان جلوه زیباتری به این ماه مبارک می‌بخشد. غذاها و دسرهای خوش طعمی نیز زینت‌بخش سفره‌های افطاری این قوم غیور در این ماه است.

 هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عرب‌های خوزستان با رسم و رسوم و آیین‌های مختص خود به استقبال این ماه می‌روند.

یکی از رسوم این قوم مهمان‌نواز که دین مبین اسلام نیز سفارش زیادی به آن کرده صله رحم و دید و بازدیدها است که در این ماه رونق بیشتری می‌گیرد و هر شب سفره‌های افطار به گعده‌های مهمانی تبدیل می‌شود.

سفره‌هایی که با غذاهای خوش طعم از جمله «مچبوس لحم، مچبوس دیای، مچبوس سمچ، مطبگ، امفتح، تشریبه، محروثه، فطایر، مگلوبه، مدفونه و ...» و دسرهای خوش طعم‌تری از قبیل «لگیمات، شعریه، ماقوته، امحلبیه، بحط، امشکر و ...» گسترده و تزئین می‌شود.

عرب‌های خوزستان در این ماه مبارک به رسم ادب و مهمان‌نوازی و به قصد صله ارحام و اطعام مؤمنان هر شب میزبان یا میهمان سفره افطار دوستان و خویشان و آشنایان می‌شوند و به تأسی از خداوند رحمان که در ماه ضیافت‌الله خوان کرم بی‌حد و حصر خویش را به روی بندگانش می‌گشاید، سفره‌های افطار خود را در جمع میهمان می‌گشایند تا در ثواب و پاداش لحظه‌های ملکوتی غروب آفتاب این ماه مبارک شریک شوند.

*گرگیعان، سنتی شیرین و دیرین در میان عرب‌های خوزستان

ماه رمضان به میانه که می‌رسد و شب ولادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) فرا می‌رسد، کودکان عرب با ظاهری آراسته و کیسه‌ای در دست به درب خانه‌ها می‌روند و با دق‌الباب و سرودن «گرگیعان و گرگیعان ... الله ایخلی رضعان» از صاحبان خانه «مشبوش» و شیرینی و آجیل و تنقلات هدیه می‌گیرند و شب ولادت دومین اختر تابناک ولایت و امامت را به جشن می‌نشینند.

*لیالی قدر، شب‌های تهذیب نفس و انابه و توبه به درگاه حق

در شب‌های قدر نیز عرب‌های خوزستان با شرکت در مراسم شهادت مولی‌الموحدین حضرت علی بن ابیطالب (ع) و قرائت قرآن و خواندن دعای جوشن کبیر و برگزاری مراسم قرآن به سر به انابه و توبه به درگاه حق‌تعالی می‌پردازند.

ماه رمضان به روزهای پایانی خود که می‌رسد بازار شهرهای عرب‌نشین خوزستان جنب و جوش و رونق خاصی پیدا می‌کند. غریبه که وارد شهر و بازار می‌شود می‌پندارد که عید نوروز در راه است. خانواده‌ها مشغول خرید لباس و کفش نو برای فرزندان و تهیه آجیل و شیرینی و تنقلات برای پذیرایی از مهمانان.

صبح عید فطر که می‌شود و با برخاستن بانگ «الله اکبر، الله اکبر، و لله الحمد، و له شکر علی ما ابلانا» همه به سوی مصلی‌ها روانه می‌شوند و پس از اقامه نماز عید سعید فطر، دید و بازدیدها و عید دیدنی‌ها را آغاز می‌کنند.

این دید و بازدیدها حدود یک هفته ادامه پیدا می‌کند و همه به شکرانه پایان یک ماه بندگی و عبودیت به دیدار یکدیگر می‌روند و با گفتن جملاتی از قبیل «عصاکم من العیادین»، «الله ایعود علیکم کل سنه و کل عام» و ... عید الله الاکبر را به همدیگر تبریک گفته و از خداوند متعال برای هم آرزوی قبولی طاعات و عبادات می‌کنند.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
عساکم من عواده نه (عصاکم من عواده)!!!!!!!
:
:
:
آخرین اخبار