در صورتی که پیمانکار متروی اهواز تا 2 ماه آینده به صورت جدی این طرح را عملیاتی نکند، قطعا برای خلع ید آن اقدام می شود
معاون امور هماهنگی استاندار خوزستان با تاکید بر فعال شدن دوباره طرح متروی اهواز، گفت: در صورتی که پیمانکار متروی اهواز تا 2 ماه آینده به صورت جدی این طرح را عملیاتی نکند، قطعا برای خلع ید آن اقدام می شود.
فرامند هاشمی زاده درباره تعطیلی چند ماهه طرح کارگاه های متروی اهواز، اظهار کرد: در جلسات اخیر درباره برنامه اجرای قطارشهری اهواز این برنامه دوباره بررسی شده و برای تامین اعتبار و احیای این طرح و اولویت بندی اجرای آن هماهنگی کاملی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تعهدات قرار بود 60 میلیارد ریال برای فعال شدن کارگاه ها، به پیمانکار پرداخت شود، افزود: به تازگی 73 میلیارد ریال اعتبار به پیمانکار پرداخت شده و 250 میلیارد ریال اعتبار نیز در حال تامین است.
هاشمی زاده با بیان اینکه کارگاه ها مجددا تجهیز شده و پیمانکار برای شروع کار اعلام آمادگی کرده، اضافه کرد: مرحله نخست این طرح از فرودگاه تا مصلا است که تونل های این قسمت حفاری و ریل ها نیز تامین شده و تلاش برای تامین ارز و خریداری واگن در حال انجام است.
وی پاسخ به اینکه آیا مرحله اول متروی اهواز طبق وعده استاندار خوزستان تا شهریور 96 به بهره برداری می رسد، گفت: بهره برداری این مرحله در اسرع وقت در دستورکار قرار دارد، اما با توجه به تاخیری که در فعال شدن کارگاه ها به وجود آمده ممکن است تا 2 ماه به تعویق بیفتد.
هاشمی زاده با بیان اینکه استانداری خوزستان به تعهدات خود در این برنامه عمل کرده، تصریح کرد: با پیمانکار دیگری مذاکره کرده ایم و در صورتی که پیمانکار فعلی (شرکت چینی کیسون) به تعهدات خود مبنی بر آغاز عملیات اجرایی عمل نکند، قطعا با آن برخورد و خلع ید می شود.
یک منبع آگاه نیز در این باره گفت: طرح قطارشهری اهواز حدود 2 سال است که تعطیل شده و با وجود قول شریعتی استاندار خوزستان مبنی بر راه اندازی مرحله نخست در نیمه سال آینده، به دلیل خودداری پیمانکار از فعال کردن کارگاه ها، این طرح سه ماه از برنامه عقب است.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: پیمانکار معتقد است ابتدا باید پول اجرای طرح را پیشاپیش دریافت کند و این مساله در اجرای کار مشکلاتی ایجاد کرده که منجر به تعطیلی طرح شده است، این در حالیست که در طرح های عمرانی اجرای عملیات در اولویت است.
این کارشناس تاکید کرد: برخی از تاسیسات این طرح، به دلیل تعطیلی کار و طولانی شدن زمان اجرا در حال تخریب است که به معنای نابودی سرمایه این استان است.
بر اساس این گزارش، شریعتی استاندار خوزستان، اوایل آبان امسال در بازدید از طرح قطار شهری اهواز وعده کرد فاز نخست خط یک قطار شهری اهواز از فرودگاه تا مصلا در مدت 6 تا 10 ماه راهاندازی شود.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان 94 اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (6 ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.
نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد دارند شرکت کیسون پیمانکار این طرح را خلع ید کنند.
خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.
پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح با گذشت 10 سال، تنها 28 درصد پیشرفت دارد.