تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۴۰۰۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت شغلی پرسنل گروه ملی در هاله‌ای از ابهام
وضعیت بلاتکلیف حاکم بر شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران سبب عقب افتادن حقوق نیروهای کار، رکود کارخانه و از همه مهم‌تر مبهم بودن آینده این شرکت شده است
گروه ملی یکی از شرکت‌های مهم فولادی کشور است که در سال 1342 در شهر اهواز تاسیس و بعد از انقلاب اسلامی این شرکت به علت برخورداری از خطوط و محصولات فرآیندهای نورد به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران نامگذاری شد.

شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران علاوه بر تامین فولاد مورد نیاز کشور یکی از شرکت‌های صادرکننده فولاد به کشورهای دنیا است اما  به دلیل برخی از مشکلات مالی نیروهای این شرکت از شهریور ماه امسال تا کنون حقوق و مزایای خود را دریافت نکردند و همین عامل سبب برگزاری تجمعات اعتراض آمیز متعددی در سطح این شرکت شده است.

یکی از نیروهای شرکت گروه ملی فولاد خوزستان با بیان علت تجمع‌های متوالی در طول هفته و ماه اخیر اظهارداشت:گروه ملی در سال 89  برای نخستین بار یک رکورد کشوری در تولید دارد اما متاسفانه از شهریور ماه امسال  تا کنون شرکت حقوق و مزایای پرسنل و کارگران خود را پرداخت نکرده است.

وی افزود: شرکت تعیین و تکلیف نشده است و مشخص نیست که مالکیت شرکت بر عهده چه دستگاهی قرار دارد. از زمانی که شرکت فولاد تصمیم به خصوصی‌سازی گرفت و بعدها اختلاس‌ 3هزار میلیاردی در این شرکت انجام شد؛ شرکت به دادستانی تحویل داده شد.

نیروی کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان با بیان اینکه هیچ آینده مشخصی برای شرکت و پرسنل وجود ندارد، گفت: شرکت تا کنون پول بیمه کارکنان را پرداخت نکرده و دفترچه‌های بیمه قابلیت تجدید ندارند، تعداد زیادی از نیروهای شرکت برای خرید خانه و یا سایر نیازهای زندگی وام‌های سنگینی را گرفتند اما به دلیل دریافت نکردن حقوق در طول این مدت با برگشت خوردن چک‌ها و اخطاریه بانکی مواجه شدند.

وضعیت شغلی پرسنل گروه ملی در هاله‌ای از ابهام است

وی با بیان اینکه وضعیت حال و آینده زندگی نیروهای شرکت گروه ملی فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، عنوان‌کرد: از ترس اخراج حاضر نیستیم به اداره کار مراجعه کنیم و از طریق مراجع قانونی این حق مغفول مانده خودمان را بگیریم.

کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان افزود: با تجمع جلوی درب دفتر مدیرعامل به نتیجه‌ای نمی‌رسیم زیرا ایشان تنها حرفی که به ما می‌زنند این است که می‌گویند باید انتقال سهام انجام شود و قول‌هایی می‌دهند اما سر قول‌هایشان نمی‌ماند و آن‌ها به وعده تبدیل می‎‌شوند.

وی عنوان‌کرد: شرکت در اختیار دادگستری است  و قرار  شد بانک به اندازه مطالبات از سهام شرکت بردارد اما مدیر عامل می‌گوید انتقال سهام انجام نشده و تا زمانی که وضعیت انقال سهام مشخص نشود سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در شرکت نیست.

نیروی کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان  با بیان اینکه سرمایه‌ای در گردش وجود ندارد و نیروها نیز به صورت کارمزدی مشغول تولید هستند، بیان‌کرد: یکی از مدیران بانک ملی که از تهران می‌آید  گفت تا یک ماه آینده تکلیف مشخص می‌شود و مدیرعامل نیز گفته است هر موقع پولی دستمان را گرفت حقوق شما را  پرداخت می‌کنیم.

وی  گفت: از استاندار و نمایندگان محترم خوزستان درخواست دارم که به وضعیت اسف باری که شرکت به آن دچار شده رسیدگی کنند زیرا این شرکت در زمان جنگ حمایت‌های بسیار زیادی از سوی رزمندگان و پرسنل این شرکت داشت به طوری که حدود  70  تا 80 درصد از نیروهای پرسنلی این شرکت از خانواده و بستگان رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی هستند.

نیروی کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان افزود: در آن برهه خطیر پدرانمان کار کردند و حال نیز فرزندانشان در این شرکت در حال خدمت رسانی به چرخ تولید اقتصاد هستند و منصفانه نیست که این اتفاقات در خوزستان رخ دهد. خوزستان  مظلوم واقع شده تمام ثروت‌هایی که داشت را گرفتند، نفت  و آب خوزستان را بردند و حال در صدد نابودسازی فولاد خوزستان هستند و ما از استاندار و نمایندگان مجلس درخواست داریم که هرچه سریع‌تر به این وضعیت نا به سامان رسیدگی کنند.

درخواست از معاون اول رئیس جمهور و سخنگوی دولت برای رفع مشکل گروه ملی فولاد

جواد کاظم‌نسب الباجی گفت: بنده برای حل این موضوع تذکراتی را به دو وزیر صنایع و دادگستری دادم و در نشستی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در خوزستان داشتیم این موضوع را به اطلاع ایشان رساندم که شرکت گروه ملی سریعا باد از دادگستری خارج و به بانک ملی برای رفع مشکلات تحویل داده شود.

وی افزود: از آقای نوبخت و جهانگیری خواستیم که برای رفع مشکل   ورد کنند همچنین با معاون پارلمانی نیز در این زمینه صحبت‌هایی داشتیم و منتظر جواب این افراد هستیم.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام نمایندگان دولت و وزیران مشغول برنامه توسعه ششم هستیم و به صورت سه شیفت در حال کار کردن برای تصویب لایحه هستم  تا از قشر کم‌درآمد مردم حمایت کنیم بنابراین در طول این هفته و هفته آینده مجددا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

کاظمی‌نسب الباجی با بیان اینکه کارگران شرکت گروه ملی فولاد خوزستان از شهریورماه حقوقی دریافت نکرده‌اند، افزود: بیشترین اقدامات بنده در زمینه صنایعی از گروه ملی فولاد، فولاد و تصفیه قند و شکر است زیرا قشر کم‌درآمد و پایین دست جامعه خوزستان در این صنایع شاغل هستند.

گروه ملی اعتبار مالی لازم برای ادامه تولید ندارد

سید علی بحرینی مقدم نیز درباره مشکلات ایجاد شده در گروه ملی فولاد خوزستان اظهار کرد: صنایع فولاد تامین کننده مواد اولیه برخی از شرکت‌ها از جمله گروه ملی است بنابراین گروه ملی برای تولید محصولات خود به تولیدات صنایع فولاد نیاز دارد.گروه ملی در حال حاضر در اختیار دادستانی است و دادستانی که توانایی اداره یک کارخانه را ندارد به همین دلیل گروه ملی در وضعیت نامساعدی قرار گرفته و اعتبار لازم برای ادامه تولید را ندارد.

وی با بیان اینکه گروه ملی سهامداری ندارد، گفت: تنش‌های وارد شده به گروه ملی سبب شد که این شرکت برای مدتی نتواند مطابق با ظرفیت کار کند در نتیجه با زیان انباشته مواجه شد.وقتی شرکتی سهامدار نداشته باشد در تامین پول و به راه‌اندازی چرخه تولید با مشکل  رو‌به رو می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح‌کرد: تا زمانی که شرکت متولی داشت خوب کار می‌کرد اما بعد از دستگیری مدیران شرکت؛ مدیری برای اداره وجود نداشت و همین عاملی شد که شرکت نتواند برای جذب درآمد به خوبی کار کند.

وی رکود در قیمت فولاد را یکی دیگر از مشکلات شرکت گروه ملی عنوان کرد و گفت: به دلیل رکود ایجاد شده در بازار قیمت فولاد؛ گروه ملی نتوانست درآمدی به اندازه پاسخگویی به هزینه‌های شرکت را جذب کند همچنین این شرکت در گذشته وام‌هایی از دولت و بانک برای تولید دریافت کرده بود که به دلیل پرداخت نکردن اقساط در مهلت مقرر حساب‌های بانکی‌اش مسدود شدند.

گروه ملی باید در اسرع وقت برای رفع مشکلات مالی به خصوصی واگذار شود

بحرینی مقدم بیان‌کرد: گروه ملی نیازمند یک متولی است و تنها راه‌حل رفع مشکلات گروه ملی واگذاری این شرکت در اسرع وقت به بخش خصوصی یا بانک است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه بانک ملی چه زمانی قرار است تکلیف خود و شرکت را برای برداشت سهم خود از سهام شرکت به عنوان طلب بردارد، بیان‌کرد: بانک ملی تنها تعیین کننده زمان دریافت سهام به عنوان طلب نیست بلکه دادستانی باید زمان مورد نظر را تعیین کند و دادستانی نیز به دلیل مسائل قانونی از جمله اینکه امیر منصور در شرکت گروه ملی سهام دارد؛ در حال بررسی است.

صنایع فولاد خوزستان همکاری لازم برای حل مشکلات گروه ملی را ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح‌کرد: جدیدا بین وکیل خانواده امیر منصور و دادستانی توافقاتی در حال انجام است اما فعلا برای کمک کردن و حل موضوع تا تعیین متولی برای گروه ملی به صنایع فولاد گفتیم به گروه ملی در ماه 100 هزار تن مواد اولیه بدهد و فوری بعد از تولید محصول توسط گروه ملی شرکت صنایع فولاد محصول را  به فروش برساند و بعد از برداشتن سهم خود ؛ 12 درصد سود را به گروه ملی پرداخت کند.

وی افزود: گروه ملی پولی برای خرید مواد اولیه ندارد و از صنایع فولاد خواستیم که مواد اولیه را به صورت اعتباری در اختیار گروه ملی قرار دهد که صنایه فولاد برای انجام این کار خواستار ضمانت نامه شد اما حساب‌های بانکی گروه ملی مسدود است و توانایی ارائه ضمانت‌نامه ندارد.

بحرینی مقدم تصریح‌کرد: مدیران گروه ملی گفتند اگر صنایع فولاد هفته‌ای 25 هزار تن مواد اولیه به گروه ملی شرکت تزریق کند ما ظرف 2 ماه حقوق 4 ماه نیروها را پرداخت می‌کنیم و ما هم به صنایع فولاد گفتیم که این شرکت بنا به دلایلی که ذکر شد توانایی پرداخت ضمانت نامه را ندارد اما مدیریت استان ضامن می‌شود که گروه ملی ر اموظف کند بعد از فروش کالای تولید شده سریعا پول شما( صنایع فولاد) را پرداخت کند.

وی گفت: ابتدا صنایع فولاد قبول کرد اما دقیقه آخر این شرکت از عمل به پیشنهاد یاد شده منصرف شد و گفت که باید پشت چکی که به عنوان ضمانت‌نامه می‌دهند رئیس بانک ملی ایران امضا کند در صورتی که این موضوع ارتباطی با رئیس بانک ملی ایران ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه وضعیت تبادل سهام به جای بدهی بین بانک ملی و گروه ملی تا 21 دی‌ماه درصورت عدم تمدید وقت تعیین و تکلیف می‌شود، بیان‌کرد: اگر فولاد خوزستان همکاری می‌کرد این مشکل حل می‌شد. صنایع فولاد خوزستان 320 میلیارد تومان جریمه مالیاتی داشت که با ورود به این موضوع توانستم  جریمه مالیاتی را از 320 میلیارد تومان به 64 میلیارد تومان تقلیل دهیم اما متاسفانه  صنایع فولاد خوزستان در حل مشکل گروه ملی با ما همراهی لازم را ندارد.

آنچه در میان سخنان مطرح شده توسط نیروهای این شرکت و همچنین سخنان معاون استاندار خوزستان و نماینده مردم اهواز در مجلس مهم است و باید به آن توجه شود"زمان" است.

در حال حاضر با این شرایط زمان کاملا به ضرر این تولید کننده مهم ملی و همچنین نیروهای کار ایرانی است است که با وجود زحمات زیاد باید جوابگوی نیازهای خانواده نیز باشند. برخورد مسئولان دولتی و قضایی و تلاش برای حل فوری مشکل این نیروها و شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران می‌تواند محک مناسبی باشد برای تبعیت متولیان از استراتژی حمایت از کار و تولید ایرنی؛ دو عنصر مهمی که در سال‌های اخیر بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان و برنامه ریزان کشور بوده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار