تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سید مهدی ابطحي :كيفيت لیگ‌مان بالا نیست/هر چه پيش مي‌رویم تیم‌ملی‌مان بي‌برنامه‌تر مي‌شود
 

به گزارش ايسنا ، سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري در ابتدا اظهاركرد: رسانه‌ها مثل خبرگزاري‌ها و صدا و سيما مانند يك آينه هستند؛ يعني آن چيزي را كه اتفاق مي‌افتد به مردم نشان مي‌دهند كه آن‌ها ببينند چه مي‌گذرد. اگر رسانه‌ها واقعيت‌ها را همان‌طور كه هستند نشان دهند، به طور حتم روي جامعه تاثيرگذار خواهند بود.


http://khouzestan.isna.ir//Files/News/Image/139011/33966.jpg

وی بیان‌کرد: امسال باشگاه ملي‌حفاري ديگر قصد نداشت تيم‌داري كند و ساخت و ساز در آن خيلي كم و تغييرات در آن بسيار پايين بود. يك هفته به مسابقات لیگ برتر فوتسال کشور باقي مانده بود، نمي‌دانستم در ليگ چه مي‌گذرد ولي باتوجه به صحبت‌هايي كه داشتيم كار را شروع كردم و سعي داشتم به همان سمتي كه ورزش بايد حركت كند، تیم فوتسال ملی‌حفاری را هدايت كنم.

 

ابطحی ادامه‌داد: ورزش يكسري توليدات را انجام مي‌دهد و چون ما باشگاه‌داري و تيم‌داري مي‌كنيم به دنبال توليد هستيم. البته توليد خيلي سخت است و ممكن است در حين كار كيفيتش تغيير كند. هدف غایی، توليدي است كه باعث پيشرفت جامعه شود.

 

وي يادآورشد:‌ زماني‌كه یک مربی تيمی را تحويل مي‌گيرد بخشي از ساخت روي آن‌ انجام شده است. افراد زير 22 سال را مي‌توان تغيير داد ولي بعد از 22 سالگي تغيير شكل آن‌ها بسيار سخت است و بازیکنان به همان صورتي‌كه تربيت شده‌اند كارشان را ادامه مي‌دهند. ما با عوامل انساني سر و كار داريم كه دچار نوسان است. در ورزش عوامل شناخته شده و ناشناخته‌ای داريم که بايد ناشناخته‌ها را پيدا كنيم و شانس را از بين ببريم.

 

** اطلاعاتم درباره ملی‌حفاری كافي نبود

 

سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري با بیان‌ این‌که زماني‌كه مسوولیت تيم فوتسال ملی‌حفاری را قبول كردم يكسري اطلاعات درباره افراد به من دادند كه كافي نبود، ادامه‌داد: وقتی كه كارم را شروع كردم متوجه شدم افرادي را كه براي من توصيف كرده بودند به آن صورت نبودند و آن بخشي را به من گفتند كه بايد بگويند و آن قسمتي را که بايد مي‌گفتند، به من نگفتند؛ به همين دلیل دچار نوسان هستيم.

 

وي خاطرنشان‌كرد: كار كردن با انسان‌هايي كه مانند خمير مايه هستند و مي‌توان آن‌ها را تغيير داد خيلي لذت‌بخش است. آن‌ها همان جوانان هستند. البته کار كردن با آن افرادي كه جوان هستند ولي خميرمايه‌شان سفت شده، بسيار سخت است.

 

ابطحی گفت: در ورزش‌هاي گروهي يك نفر هم خيلي شرط است. ممكن است بازيكني روي نيمكت باشد ولي چون در اجتماع اصلي ما وجود دارد، بسيار تاثيرگذار است. مديريت، مربي، پزشك و رسانه‌ها همگي اجتماعات ورزش هستند كه از باشگاه جدا نيستند و مي‌توانند تاثير مثبت يا منفي بگذارند و بستگي دارد مسایل را چگونه هدايت كنند ولي مهم‌ترين عامل، مربيان هستند كه كارشان تربيت كردن است و بعد نتيجه كار مهم است. در اين راستا ممكن است مربي از خط اصلي خود خارج شود و ورزش را به سمت ديگری سوق دهد. متاسفانه در بخش مربي خوب كار نمي‌كنيم.

 

وي با اشاره به اين‌كه از ورزش مي‌توان بهره‌برداري كرد، اظهارداشت: بعضی مواقع در يك زمان كوتاه يك هفته‌ای نیز مي‌توان اين كار را انجام داد. زماني كه يك مربي سكان یک تیم را به دست مي‌گيرد در اين راستا باید يكسري اصول را رعايت كند كه اين كار بسيار سخت است. در هر كاري یا اعتقادات و يا اصول وجود دارد و ورزش پديده‌اي است كه باید اين موارد در آن وجود داشته باشد. اگر با افرادي كار كنيم كه دائما در حال تغيير اصل باشند دچار مشكل مي‌شويم.

 

** مسوولان ملی‌حفاری برنامه‌ بلندمدتی از من نخواسته‌اند

 

سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري در پاسخ به این پرسش که آیا باشگاه ملی‌حفاری برنامه بلندمدتی از شما خواسته است؟ گفت: زماني كه به اين تيم آمدم برنامه‌هاي مختلفي را مطرح كردم که باید آن‌ها بررسي كنند ولي فعلا مسوولان ملی‌حفاری چنين برنامه‌اي از من نخواسته‌اند. شفاها مواردي ازجمله تشكيل تيم دوم را گفته‌ام که اين كار انجام شده است و در این تیم بازيكنان 17 تا 22 سال حضور دارند. این بازیکنان می‌توانند سال‌هاي زيادي سرويس دهند. در مجموع قرارداد من با اين تيم براي يك فصل است.

 

** حفاری در لیگ برتر در رده‌های اول تا پنجم قرار می‌گیرد

 

وی با بیان این‌که تا به حال در هر تيمي كه بوده‌ام آن تیم پایین‌تر از رده سوم قرار نگرفته است، درباره جایگاه تیمش در رقابت‌های لیگ برتر اظهاركرد: هنگامي كه با مسوولان اين تيم صحبت خصوصي داشتم بايد تيم‌هاي ديگر را هم بررسي مي‌كردم و زمانی كه به این تیم آمدم نظرم اين بود كه تيم در رده‌های‌ اول تا پنجم قرار می‌گیرد. البته اگر دنبال اين هستيم كه براي سال بعد تيم خوبي داشته باشيم بايد اول يا پنجم شدن برايمان مطرح نباشد و براي سال بعد بيشتر برنامه‌ريزي كرد.

 

ابطحی توضیح‌داد: در يك بازي مهم که بايد پیروز می‌شدیم شش بازیکن باتجربه از 12 بازيكني كه روي نيمكت داشتم را وارد میدان کردم. در دیدار ديگر هم گفتم اگر دوباره همين نفرات را بازي بدهم مي‌بريم ولي بازيكنان نيمكت‌نشین براي سال بعد ساخته نمي‌شوند و چون مي‌خواستم شش نفر دیگر را هم آماده كنم، از آن‌ها استفاده كردم و در حالي كه مي‌توانستیم آن بازي را ببریم، مساوي كردیم ولي در عوض به نیمکت‌نشین‌ها ميدان دادم. ما نتيجه چند بازي را به همین دلیل از دست دادیم.

 

** موفقیت برخي تیم‌ها از طریق حواشي است

 

وی درباره جو سالن‌ها گفت: اولين سال برگزاری ليگ فوتسال کشور مربي استقلال تهران بودم و توانستم آن را قهرمان كنم. آن موقع جو خيلي خوب بود ولی هر چه به جلو مي‌آييم مي‌بينيم كه در برگزاری مسابقات نوسان وجود دارد؛ یک سال برگزاري بسيار خوب و سال بعد خيلي ضعيف است. در ايران تيم‌هايي هستند كه از طريق متن موفق نمي‌شوند بلكه حواشي است كه باعث موفقيت آن‌ها مي‌شود. خيلي از انسان‌ها که مي‌خواهند در يك زمان كوتاه موفق شوند بايد ميان‌بر بزنند به همین دلیل از حواشي استفاده مي‌كنند.

 

** دیگر اعتمادی به ورزشکاران نیست

 

سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري اظهاركرد: پديده ورزش با ساير پديده‌ها متفاوت است چون اثرش سال‌ها باقي مي‌ماند. مثلا يك داور كه 30 سال پيش رشوه گرفته بود تا الان هنگامي كه داورها يك اشتباه در قضاوتشان كنند، مي‌گويند آن‌ها پول گرفته‌اند. همچنین در حال حاضر همه بازيكنان تيم‌ملي و يا باشگاهي معتقدند که شايسته‌سالاري نيست. در گذشته افرادي كه لباس ورزشي مي‌پوشيدند مردم به آن‌ها اعتماد مي‌كردند ولي الان این گونه نيست.

 

** كيفيت لیگ‌مان بالا نیست

 

وي با بیان اين‌كه كيفيت لیگ‌مان بالا نیست، خاطرنشان‌کرد: اگر در جهان جایگاه خوبی داریم بايد به همین نسبت كيفيت ليگ‌مان هم بالا باشد. محصول تيم‌ملي از ليگ برتر است و ريشه رقابت‌های ليگ برتر از لیگ دسته يك است. هنگامي كه مسابقات پخش مستقيم نباشد بازيكنان دست به كارهايي مي‌زنند كه نبايد انجام دهند ولي زماني‌كه بازي‌ها پخش مستقيم باشد تيم‌هايي كه از مسایل حاشيه‌اي سود مي‌برند ديگر چيزي عايدشان نمي‌شود.

 

ابطحي در زمینه آموزش مربیان نیز يادآورشد: در كشورهايي مانند آرژانتين و اسپانيا و خيلي ديگر از تيم‌هاي دنیا دائماً در حال آموزش هستند ولي در ايران روي اين موضوع خيلي قوي عمل نمي‌كنيم و مربي با افكار 10 سال پيش کار مي‌كند در حالی که بسياري از افكار بايد تغيير كند.

 

وی درخصوص مربیان خارجی نیز گفت: مربي‌هاي خارجي كه وارد ايران مي‌شوند و خوب هستند خيلي براي تيم دل نمي‌سوزانند و بيشتر به دنبال بهره‌برداري شخصی هستند ولی در این بین مربيانی هم هستند كه به ايران مي‌آيند و در سطح خيلي بالايي نيستند.

 

سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري در ادامه درباره تيم‌ملي اظهاركرد: اگر بخواهيم تيم‌ملي قوي داشته باشيم بايد بازيكنان بيشتر در باشگاه‌ها ساخته شوند. بعد از سال 92 كه تيم‌ملی کشورمان چهارم جهان شد دچار يك خلا شديم و نتوانستيم بازيكنان جديدی را كه قوي‌تر از بازيكنان قبلي باشند و تيم‌ملي را ارتقا دهند، معرفي كنيم. سه دوره در جام جهاني در همان مرحله اول شكست ‌خورديم. بعد از آن يكسري بازيكن به تيم‌ملي دعوت شدند و مجموعه‌هايي به كمپ‌هاي تيم‌ملي آمدند و سال‌ها روي اين افراد با هزينه‌های زياد کار شد و يك زمان خيلي كوتاه از آن‌ها بهره‌برداري شد كه محصولش بازيكناني چون محمد طاهري، اصغر حسن‌زاده، اصغري مقدم و محمد كشاورز بودند.

 

وی ادامه‌داد: اگر دوباره بخواهيم تيم‌ملي‌مان قوي شود بايد باشگاه‌ها بازيكن بسازند كه باید يكسري اصول رعايت شود و باشگاه‌ها تبدیل به كارخانه شوند. از این طریق می‌توان مدت زمان بيشتري به تيم‌ملي سرويس داد. راه ديگر اين است که يكسري بازيكن را به كمپ تيم‌‌ملي بياوريم و روي آن‌ها كار انجام دهيم كه هزينه خيلي بالايي را در بر دارد و سرويس‌دهي اين بازيكنان نیز بسيار بالا نيست. روي افرادي كه 20، 22 سال دارند پنج، شش سال كار مي‌شود و تا سن 32 سالگي هم بيشتر نمي‌توانند به تيم‌ملي كمك كنند.

 

** هر چه جلوتر مي‌رویم تیم‌ملی‌مان بي‌برنامه‌تر مي‌شود

 

ابطحی با بیان این‌که هر چه جلوتر مي‌رویم تیم‌ملی‌مان بي‌برنامه‌تر مي‌شود، توضیح‌داد: بازيكناني كه پخته هستند هنگامي‌كه سن آن‌ها از 32 سالگي گذشت در تيم خلا ايجاد مي‌شود. ساخت و ساز ما در باشگاه‌ها زياد نيست و بازيكني كه در باشگاه پديده است به صورت يك فرد معمولي تحويل تيم‌ملي داده می‌شود. در فوتسال دنيا هر ساله برنامه‌های مربوط به بدنسازي، استقامت و سرعت تغيير مي‌كند ولی ما اين تغييرات را در کشورمان نمي‌بينيم. در يك قسمت بالا و در يك بخش پايين مي‌آييم و در يك جا يكدفعه به زمين مي‌خوريم.

 

وی اظهاركرد: بیشتر تيم‌هاي خارجی يك برنامه 20 ساله دارند و به موقع جلو مي‌روند و هيچ نگران نيستند ولي ما برنامه‌اي نداريم و خيلي سخت است به تيم‌هايي مانند آرژانتين و اسپانيا برسيم. آن‌ها كارهاي زيربنايي و ما كارهاي روبنايي انجام مي‌دهيم و دائما در حال تغيير آن هستيم. همه دنيا عملكرد تماشاگران را مورد بررسي قرار مي‌دهند ولي ما هيچ پژوهشي بر عملكرد تماشاگرانمان نداريم. مثلا تيم منچستريونايتد همان طوری كه هزينه مي‌كند و روني را در اختيار مي‌گيرد، براي تماشاگرانش نیز همين فعاليت‌ها را انجام مي‌دهد.

 

** تماشاگران را رها كرده‌ايم

 

سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري ادامه‌داد: ولی ما در ايران تماشاگران را خارج از اجتماع ورزشي مي‌دانيم. يك باشگاه در اولين قدم برای شکل‌گیری بازيكن و مربي جذب می‌کند در صورتي كه همين باشگاه بايد تماشاگر هم بگيرد و در این زمینه نیز كار كند. باشگاه بايد از طريق آموزش با تماشاگرهايش ارتباط برقرار كند و با آن‌ها عين بازيكنان رفتار كند. ما يك پتانسيل مانند تماشاگر داريم ولي آن‌ها را رها كرده‌ايم و به حساب‌شان نمي‌آوريم كه اين كار ممكن است باعث صدمه زدن به تيم شود. يك عده از تماشاگران هستند كه خودجوش‌اند و كارهايي انجام مي‌دهند که درست است اما يكسري از‌ آن‌ها هستند كه خط مي‌گيرند.

** بعد از سال 2020 ديگر قهرمان آسيا نمي‌شويم

وي درباره پیش‌بینی خود از عملکرد ایران در مسابقات آسیایی پیش‌رو گفت:‌ ما يكسري پتانسيل داريم كه آن‌ها نتيجه‌گيري را حاصل مي‌كنند و باعث شده‌اند ما هنوز در آسيا نسبت به ديگر كشورها سرتر باشيم. مهم‌ترين عامل در نتيجه‌گيري كيفيت انفرادي بازيكنان است كه ما الان در اين زمینه جلو هستيم و اگر نوسان پيدا نكنيم قهرمان آسیا خواهیم شد ولي نظرم اين است كه بعد از سال 2020 ديگر نمي‌توانيم در آسيا قهرمان باشيم. در سال 92 که در مسابقات جهاني هنگ‌كنگ چهارم شديم كارشناسان پيش‌بيني كردند، ايران با اين فوتسالي كه بازي كرد تا 20 سال آينده نمي‌تواند از مرحله اول هم بالا بيايد كه سه دوره اين موضوع اتفاق افتاد ولي بعد از آن توانستيم از مرحله اول عبور کنیم ولي باز در مرحله دوم متوقف شديم.

 

ابطحي در ادامه درباره انتخاب محمد کشاورز به عنوان برترین بازیکن سال فوتسال آسیا اظهارکرد: اصغر حسن‌زاده، محمد طاهري و محمد كشاورز، سه بازيكن خوب ما هستند و معتقدم حسن‌زاده از همه بالاتر است. اين بازيكنان از لحاظ اخلاق نیز بسيار بالا هستند. هنگامي كه حسن‌زاده در ترکیب تيم فولاد ماهان نباشد اين تيم دچار مشكل مي‌شود. این بازیکن قدرت رهبري دارد.

 

** در خوزستان تب فوتبال بالاتر از فوتسال است

 

وي با اشاره به دعوت سليمي و احمدي دو بازيكن تیم ملي‌حفاري به تيم‌ملي، درباره پتانسيل فوتسال خوزستان گفت: در حال حاضر پتانسيل فوتسال استان بالا است. البته تب فوتبال در خوزستان بالاتر از فوتسال است ولي در قم و تهران تب فوتسال بالا است. به نظرم خوزستان بايد چهار بازيكن ملي داشته باشد. فوتسال خوزستان هر چه قدر به سمت كارهاي گروهي سوق پيدا كند مي‌تواند به قدرت بيشتري دست يابد و خود را نشان دهد. فوتسال خوزستان بيشتر به صورت انفرادي است.

 

** فوتبال آينده دنيا از فوتسال مي‌آيد

 

سرمربي تيم فوتسال ملي‌حفاري بيان‌كرد: بیشتر ستاره‌هاي دنيا مثل رونالدو، ريوالدو و رونالدينيو فوتساليست بوده‌اند و بعد فوتبال را شروع كرد‌ه‌اند. در حال حاضر تيم بارسلونا فوتسال بازي مي‌كند و تمام طرح‌هايش را از فوتسال مي‌گيرد. فوتبال آينده دنيا نیز از فوتسال مي‌آيد.

 

وي درخصوص فوتسال بانوان خاطرنشان‌كرد: براي اين‌كه جامعه آينده‌مان يك جامعه خوبي باشد بايد بانوان ورزش كنند و در كشور ما به خاطر شرايط مذهبي كه داريم ورزش‌هاي سالني براي بانوان بهتر هستند. ورزش سه پديده سلامت جسم‌ و روان، ايجاد ارتباط و پيشرفت را به وجود مي‌آورد و كساني كه جامعه آينده ما را مي‌سازند بانوان هستند به همین دلیل بايد بيشتر از مردان سلامت جسمي و رواني داشته باشند پس بايد ورزش كنند.

:
:
:
آخرین اخبار