تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۳۲۱۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرخه و دز مخزن اسرار رزمندگان دفاع مقدس در اندیمشک
امام جمعه اندیمشک گفت: جوانان با الگو برداری از دفاع مقدس، ارزش‌های اسلامی را در دوران معاصر و در کشور جاودان کنند که این فرصت به خوبی در سال روزهای حماسه مردم اندیمشک در وقایع آن دوران و شش مهر و چهار آذر وجود دارد
اندیمشک شمالی‌ترین شهر خوزستان است  و گلوگاه  ارتباطی  این استان با غرب و مرکز کشور است و به همین جهت از نظر نظامی اهمیت خاصی دارد و این شهر که بیش از این با حضور گسترده مردم در مبارزه علیه طاغوت در تقویم ایران اسلامی به خوبی درخشیده بود به عنوان و اولین شهری که مجسمه شاه را به زیر کشید، لقب گرفت و در هشت سال دفاع مقدس نیز مقاومت ماندگاری در برابر حملات متعدد  هوایی و زمینی دشمن تا دندان مسلح از خود به جای گذاشت.

در همان اولین روزهای آغاز جنگ تحمیلی و در شش مهر 1359 و در حالی که دشمن با عبور از پل نادری در منطقه کرخه سعی بر نفوذ به اندیمشک و تسلط بر خوزستان را داشت، مردم شمال استان خوزستان مردم اندیمشک را در ثبت یک حماسه منحصر به فرد همراهمی و مسیر استقلال و همبستگی ملی و اعتقادی مردم این خطه را بیش از گذشته به رخ دشمن تا دندان مسلح کشیدند.

طولانی‌ترین بمباران تاریخ ایران نیز در 4 آذر ماه 1365 در این منطقه صورت گرفت و شهر اندیمشک، ایستگاه راه آهن و حومه آن توسط 54 فروند از هواپیماهای دشمن بمباران شد و بیش از 300 نفر شهید و حدود 700  نیز در این حماسه تکرار نشدنی مردم اندیمشک مجروح شدند.

اندیمشک  علاوه بر ثبت این وقایع و اهدا بیش از یک هزار شهید در طول تاریخ پر افتخار هشت ساله دفاع مقدس، در آن دوران به خوبی  میزبان رزمندگان از نقاط مختلف ایران اسلامی بوده و هم چون مادری آن سرو قامتان بی ادعا را در آغوش می‌گرفت و با شهید کلانتری و بیمارستان صحرایی و و معراج شهدای عملیات فتح المبین مهربانی را در رگ‌های کرخه و دز متبلور ساخت.

در تاریخ 13 اسفند 81 نیز  پیکرهای مطهر 5 شهید گمنام در ورودی جنوبی این شهر پر حماسه و افسانه و افتخار دفن شدند و بر نورانیت این شهر افزودند تا اندیمشک که بیش از این، سنگربان مقاوم کرخه و دز بود و حماسه شش مهر و چهار آذر را به نیکی از خود در تقویم دفاع از ارزش‌های اسلامی به یادگار ثبت کرده بود این بار نیز در این عرصه به خوبی بدرخشد. 

شش مهر و چهار آذر متعلق به یک شهر نیست

حجت الاسلام و المسلمین نعمت الله خدامی نیز اظهار داشت: هفته دفاع مقدس، پیش زمینه ما برای ورود و پذیرایی از ماه محرم است و ما باید با استفاده از این فرصت به دنبال تبیین و پیوند هر چه بهتر ارزش‌های ملی و اعتقادی خود باشیم چرا که جمهوری اسلامی ایران با پیام عاشورا به مقابله با ظالمان و طاغوتیان جهان امروز در دنیا می‌پردازد تا احقاق حقوق مظلومین جهان انجام شود.

امام جمعه اندیمشک عنوان کرد: پیام عاشورا عدم سازش پذیری با دشمنان است و این روحیه از بدو تولد انقلاب تا کنون، توانسته زمینه پیروزی‌های گسترده انقلاب و اسلام را در دوران اخیر به جهانیان اثبات کند و ما باید بدانیم که خوشبین بودن به غرب به عنوان راهی برای رهایی از مشکلات جامعه یک امید واهی است زیرا آنان در طول تاریخ دشمنی خود را با اسلام نشان داده‌اند و ما باید با الهام از منطق و فرهنگ دفاع مقدس بیش از گذشته زمینه شکست آنان را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر معرفی وقایع جنگ تحمیلی به نسل جوان، تاکید کرد: جوانان با الگو برداری از دفاع مقدس، ارزش‌های اسلامی را در دوران معاصر و در کشور جاودان کنند که این فرصت به خوبی در سال روزهای حماسه مردم اندیمشک در وقایع آن دوران و شش مهر و چهار آذر وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین خدامی بیان کرد: یادمان جسر نادری و واقعه شش مهرماه و بمباران مردم اندیمشک در چهار آذر، متعلق به یک شهر نیست و همه برای حفاظت از آن و توسعه پیام انقلابی و اسلامی این واقعه، باید پیش قدم شوند چرا که این ایام بیانگر و نماد مقاومت مردمی و همراهی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و زمینه ماندگاری ارزش‌های اعتقادی و اسلامی ما در هشت سال دفاع مقدس است.

رشادت‌های مردم اندیمشک تبیین و بیان شود

پیمان جهانگیری نیز اظهار داشت: تقدیم یک هزار شهید والامقام در عرصه دفاع مقدس و دفاع از نظام اسلامی نشان دهنده اعتقاد راسخ مردم شهرستان اندیمشک به ارزش‌های اسلامی و انقلابی دارد چرا که شهرستان اندیمشک و خوزستان دین خود را به اسلام و نظام ادا کردند و این برای مردم منطقه یک افتخار است.

وی گفت: بیان حماسه‌های ماندگار مردم اندیمشک  در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل‌های جدید در قالب برنامه‌های فرهنگی نیازمند همت جمعی و بهره گیری از جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معزز شهدا است و ما باید بیش از گذشته به این راه و منطق توجه و تاکید داشته باشیم و مسیر رشد و تعالی آن را هموار کنیم.

فرماندار اندیمشک عنوان کرد: متاسفانه و علی رغم تاکید مکرر مقام معظم رهبری نسل امروز هنوز با ارزش‌ها و جایگاه واقعی شهدا به طور کامل آشنا نیست لذا بیان ویژگی‌ها و اهداف شهدای والامقام برای نسل‌های جدید ضروری است و ما باید در این مسیر به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه داشته باشیم.

وی  افزود: فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اسلامی موجب مصون ماندن از تمام گزندها و توطئه‌های دشمنان است و باید راه شهدا را به عنوان برترین راه سعادت در جامعه نهادینه شود تا ایران اسلامی در تمامی عرصه‌ها با همین محور و قدرت پیش رود و شاهد تقویت بنیه فرهنگی کشور و دوری از فرهنگ غربی و غیر اسلامی باشیم.

جهانگیری بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی دفاع مقدس، دفاع از حقوق اسلامی و دفاع از استقلال سرزمین ملی و دینی بود که بارزترین نکته این دوران به شمار می‌آید و ما باید به این مقوله بیش از گذشته توجه کنیم. 

پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس لازم و ضروری است

فریدون حسنوند نیز اظهار داشت: مردم ایران اسلامی و شهر یک هزار شهید اندیمشک با استقامت و پایداری بی‌نظیر در قلب دشمن بعثی به جهانیان ثابت کردند که ملت مقاوم ایران اسلامی هرگز در برابر استکبار و استعمار تسلیم نخواهد شد و هیچ زمانی از آرمان‌های خود دست برنمی‌دارند.

وی یادآور شد: دفاع مقدس متعلق به یک مقطع از تاریخ نیست، بلکه همواره مانند خونی تازه و حیات‌بخش در همه ارکان این کشور و ملت جاری است چرا که پیام و سیره دفاع مقدس، فریاد سربلندی و شکوهمندی ملت ایران اسلامی است که برای همیشه ماندگار است و در هر زمان و میدانی می‌توان از آن بهره جست.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هفته دفاع مقدس تجلی برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جان فشانی فرزندان سلحشور این دیار در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.

حسنوند خاطرنشان کرد: پایداری و استقامت ملت مسلمان و مبارز ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمنان قسم خورده و تا دندان مسلح، برگ زرینی در تاریخ سراسر حماسه و افتخار این مرز و بوم است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این پایداری امت اسلامی که از روح، جان و ایمان نشأت گرفته بود در سایه هدایت‌های بزرگ پرچم دار انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) شکل گرفته و موجب احیای یک مکتب سازنده و نهضت آرمان و ایدئولوژیک جهانی شد.

حسنوند یادآور شد: دفاع مقدس به حول و قوه الهی توانسته در تمام زمینه‌ها، هم از نظر سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی، تمامی معادلات جهانی را برهم بزند و امروز پاسداشت ارزش‌های دوران دفاع مقدس امری لازم است.

وی بیان کرد: بدون تردید دوران هشت سال دفاع مقدس، فصلی درخشان و ماندگار از  کتاب تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و حماسه‌ای سترگ است که در جریان آن، اتفاقات ارزشمندی رقم خورد تا نظام مقدس جمهوری اسلامی، جایگاه الهی و مردمی خود را به رخ جهانیان بکشد و مردم اندیمشک با ثبت حماسه شش مهر و چهار آذر و اهدا یک هزار شهید نامی ماندگار از خود در این عرصه ثبت کردند. 

دفاع مقدس فرصت عبرت گرفتن از تاریخ است

حجت الاسلام و المسلمین نعمت اله  نیز خدامی در خطبه های  نماز جمعه اندیمشک اظهار داشت: بهترین برداشت از دوران دفاع مقدس استفاده از درس ها و عبرت گرفتن از آن است و در جنگ تحمیلی پیروزی سلاح ایمان و اعتقاد در برابر ابرقدرت ها و تجهیزات پیشرفته ثابت شد.

وی اظهار کرد: مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس و استفاده از حداقل امکانات با تکیه بر ایمان و اعتقاد مهمترین عامل پیروزی فرزندان این مرز و بوم بود و ما باید در تمام عرصه ها بیش از گذشته به این مفهوم و الگو توجه داشته باشیم و زمینه رشد و تعالی ارزش های اسلامی و انقلابی را در جامعه شرح و بیان کینم.

امام جمعه اندیمشک افزود:امروز نیز از این مدیریت جهادی باید در اداره جامعه اسلامی و مدیریت ها الگو برداری و استفاده شود و این مهم تحقق نمی یابد مگر برنامه های اصولی و استفاده از ظرفیت های داخلی به طور جدی پیگیری و اجرایی گردد و وابستگی کشور به مرز های خارجی بیش از حال کاهش یابد.

وی با اشاره به تلاش دشمن در نفوذ همه جانبه در لایه های مختلف جامعه اسلامی گفت:دشمن با ظرافت و برنامه ریزی دقیق وارد میدان شده به طوری که برای مهد کودک ها هم برنامه دارد لذا در این شرایط روشنگری و داشتن بصیرت کافی برای مقابله با جنگ نرم دشمن ضرورت دارد.

ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در اندیمشک اجرا می‌شود

احسان کریم پور نیز اظهار داشت: توجه به تبیین و رشد گفتمان مقاومت و تبیین آموزه‌های اسلامی و انقلابی در این حوزه، یکی از مهم‌ترین نیازهای معنوی ما در مسیر تحقق گفتمان انقلاب و جلوگیری از برنامه‌های دشمن برای نفوذ به مرزهای معنوی و اعتقادی ایران معاصر است.

وی گفت: رزمندگان و فرماندهان با اتکا به خداوند و اعتقاد به قیامت و شهادت طلبی استقامت کردند و همین روحیه شهادت‌طلبی خدایی بود که در سربازان کشور مقابل دیده می‌شد و همین باور رمز موفقیت شما رزمندگان و شهدایی بود که امروز جایشان خالی است و سبب به ستوه آوردن دشمن شد.

جانشین فرماندهی سپاه اندیمشک بیان کرد: رمز نهایی موفقیت رزمندگان اعتقاد به امامت و ولایت و اطاعت پذیری از فرمانده کل قوا امام راحل و در ادامه مقام معظم رهبری بود و به همین جهت امسال و به مناسبت هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه‌های مختلفی در این حوزه و با همکاری بخش‌های مختلف شهری و روستایی در شهرستان اندیمشک برگزار و یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: این ویژه مراسم با هدف پیوند محور مقاومت با فرهنگ ایثار و شهادت مردم و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و شرح و بیان حماسه‌های آن و میزبانی شهر حماسه خیز اندیمشک برگزار و سیره عملی و اعتقادی مدافعان حرم اهل بیت (ع) مورد طرح و بررسی قرار می‌گیرد.

کریم پور بیان کرد: برگزاری مراسم شب خاطره با محوریت شهدای مدافع حرم، یادواره شهدا، برگزاری جشنواره فیلم عمار و پاسداشت حماسه شش مهر با حضور فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش از جمله این برنامه‌ها بوده که با محوریت نقش مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس و شرح و تبیین و بیان آن حماسه‌ها بیان می‌شود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار