تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۱۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آرش ميراسماعيلي:
جودو از دست رفته است/نگذارند چيزهايي را بگويم كه به نفع تيم ملي نيست
آرش ميراسماعيلي معتقد است كه جودو ايران در شرايط بحراني قرار دارد و انگيزه‌اي براي فعالان اين رشته وجود ندارد.

http://www.iraneconomist.com/repository/88/01/arash-miresmaili.jpg

به گزارش ايسنا، در نشستي كه به گفته قهرمان جودو جهان قرار بود مناظره‌اي باشد ميان او و عليرضا اميني رييس فدراسيون، رييس به جلسه نيامد.

ميراسماعيلي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: شايد آقاي رييس ما را در شان خود نديدند كه نيامدند. اميدوارم كساني كه از بيت المال استفاده مي‌كنند در مورد كارهاي خودشان پاسخگو باشند نه اين كه از رويايي با واقعيت فرار كنند.

وي افزود: آيا نظرات من كه سال‌ها براي جودو زحمت كشيده‌ام، هم كارشناسي نيست؟ متاسفانه مسئولان فدراسيون به خاطر اين همه نتايج ضعيف پاسخي ندادند كه من به عنوان عضو اين جامعه جودو از مردم عذرخواهي مي‌كنم تا اين مسئولان ياد بگيرند و پاسخگوي اعمال خود باشند.

ميراسماعيلي با اشاره به اين كه نتايج جودو باعث شده تا خيلي از كلاس‌ها و ورزشگاه‌ها خالي شود، گفت: با اين نتايج تاسف بار انگيزه‌اي براي فعاليت نمانده و بچه‌ها علاقه‌اي به اين رشته ندارند.

وي در مورد اين كه فدراسيون جودو بهانه تغيير قوانين را دلايل شكست‌ مي‌داند، ادامه داد: اگر تغيير قوانين بود، چرا تنها براي ما اين نتايج رخ مي‌دهد، مگر تنها قوانين براي ما تغيير كرده است! اين كادر مديريتي فدراسيون از وقتي كارش را آغاز كرده تيم ملي را به بيش از 20 مسابقه اعزام كرده كه هيچ موفقيتي به دست نياورده است.

قهرمان جودو جهان گفت: به ترتيب اولويت، در مسابقات قهرماني جهان، گرند اسلم و جايزه بزرگ هيچ موفقيتي به دست نياوردند. تنها چهار مدال در اين مدت كسب شده كه آن هم در مسابقات جام جهاني بود كه از لحاظ درجه اهميت در مكان آخر بين‌المللي است.

وي با اشاره به اين كه در بحث پشتوانه سازي كاري انجام نشده است، افزود: وقتي براي مسابقات جهاني نوجوانان سه نفر و براي جهاني جوانان دو نفر را اعزام مي‌كنيم، چطور ادعاي پشتوانه سازي داريم در حالي كه حتي نمي توانيم يك تيم كامل را ببريم؟ اكنون كه تيم نتيجه‌ نگرفته مي‌گويند بايد به فكر المپيك 2016 باشيم، اما چطور از چهار سال پيش كه در راس تصميم گيري بوده و هستند برنامه‌اي براي اين المپيك ندارند.

ميراسماعيلي با تاكيد بر اين كه فرصت‌ها براي المپيك از دست رفته است، گفت: روزگاري موفقيت در المپيك جزو اهداف بود، اما اكنون به جايي رسيده‌ايم كه تلاش كنيم بين 22 نفر اول باشيم تا با اما و اگرهاي زياد سهميه المپيك بگيريم. تازه اگر سهميه هم بگيريم بايد منتظر معجزه‌اي باشيم تا جودو ايران در المپيك موفق شود.

اميني رييس فدراسيون جودو در پاسخ به انتقادات عنوان كرده بود كه سرمربيگري آن دوران طلايي جودو را بر عهده داشته پس بايد اكنون هم به او فرصت داده شود. قهرمان جودو جهان در اين رابطه گفت: اگر آن زمان موفقيتي هم بوده روي عملكرد نخبه‌ها بود. جودو ايران پنج مدال جهاني در تاريخ خود كسب كرده كه چهار مدال متعلق به من و يك مدال هم متعلق به محمود ميران است. دوستان كه مي‌گويند چنين توانايي داشتند، چرا اكنون ديگر مدال نمي‌آورند.

وي با ابراز تاسف از اين كه جودو ايران از دست رفته است، خاطر نشان كرد: وقتي مسئولان، جوابگوي انتقادات و نتايج ضعيف نيستند، چه مي‌شود انجام داد و چه مي‌شود گفت.

ميراسماعيلي گفت: در اين سال‌ها در زمينه مربيگري كاري انجام نشده است. در اين سال‌ها چند مربي در تيم‌هاي ملي حضور داشته‌اند؟ آيا اين مساله انگيزه را بين مربيان ايران كور نمي‌كند؟ فدراسيون روش استفاده از مربيان خارجي را نمي‌داند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا يك مربي را مي‌آورند و چند ماه بعد اختيارات او را مي‌گيرند و حتي بحث كنار گذاشتن از تيم هم مطرح مي‌شود ؟ يادآور شد: اين كارها بازي كردن با مهره‌ها و اسامي و سپر قرار دادن براي مديريت در كسب نتايج ضعيف است.

قهرمان جودو جهان در مورد عملكرد «جيرو» مربي ايتاليايي تيم ملي گفت: او مربي تمرين دهنده خوبي بود، اما به درد هدايت تيم ملي نمي‌خورد. بهترين استفاده از او در تيم نوجوانان بود تا در آينده چند قهرمان مانند خودش تربيت كند. اين مربي آنقدر در بحث مديريتي ضعيف كار كرد كه حتي مربيان تيم ملي هم عليه او كه سرمربي بود، كار مي‌كردند. با «جيرو» خيلي راحت بازي كردند.

وي با اشاره به اين كه مسئولان فدراسيون جودو اين رشته المپيكي را رها كرده و به كوراش چسبيده‌اند، گفت: كوراش به جودوي ايران لطمه مي‌زند. اين رشته كه معلوم نيست در كجاي ورزش دنيا است، براي مسئولان جودو ايران مهم‌تر از يك رشته المپيكي شده است. ورزشكاران ما در كوراش بدون مسابقه قهرمان جهان مي‌شوند. اين چه ورزشي است؟ اين رشته بايد از جودو جدا شود.

ميراسماعيلي در مورد بازگشت محمدرضا حاج يوسف زاده به تيم ملي بزرگسالان گفت: اگر او توانايي دارد، چرا جاي ديگر از او استفاده نمي‌كنند و نزديك 20 سال است كه در پست‌هاي مختلف تيم ملي مي‌چرخد. متاسفانه مديران ما تنها با افراد مورد اعتماد خود كار مي‌كنند و به دنبال اين نيستند كه آيا آن فرد توانايي دارد يا خير.

وي ادامه داد: قطعا حاج يوسف زاده دنبال ثابت كردن توانايي‌اش نيست. او كارنامه‌اش مشخص است. فرد محترمي است، اما بايد با تدبير عمل مي‌كرد و اجازه مي داد چند مربي جوان هم اين پست‌ها را تجربه كنند. مگر مي‌شود همه كارها را فقط يك نفر انجام دهد؟ او سرمربي جوانان، مدير تيم‌هاي ملي و مربي پايگاه جودوي اسلامشهر است. حال اين كه چطور وقت مي‌كند به اين همه كار برسد، نمي‌دانم!

قهرمان سابق جودو ايران و جهان در مورد شورايي اداره كردن تيم ملي گفت: اين مساله را اول خودشان مطرح كردند، بعد آن را تكذيب كردند. به هر حال اتفاقي است كه در هيچ جاي جهان رخ نداده. در شرايط فعلي كسي پاسخگوي نتايج نيست. حال چه برسد به اين كه چند نفر مسئول اداره كردن تيم باشند.

وي با اشاره به اين كه دلايل افت جودو را همه مي دانند، گفت: مسئولان بايد به جاي اين كه در خانه‌هايشان بنشينند و تلويزيون نگاه كنند، به ورزشگاه‌ها و شهرستان‌هاي دور افتاده بروند و جودوكاراني مانند ميراسماعيلي را كه با لباسي پاره از شهرستان خرم آباد به تيم ملي راه يافت ، را پيدا كنند.

ميراسماعيلي با اشاره به اين كه جودوي ايران نياز به جراحي بزرگي دارد، گفت: بيماري جودوي ايران براي امسال و سال‌ گذشته نيست، بلكه براي سال‌هاي قبل است كه روي هم انباشته شده و اكنون سر باز كرده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه نتايج ضعيف جودوي ايران چند درصد مربوط به مديريت روساي قبلي است، گفت: نمي‌شود گفت كه چند درصد مربوط به كدام رييس بوده، اما آنچه مهم است، اين است كه همين افرادي كه مديريت فدراسيون را بر عهده دارند، در آن سال‌ها هم مسئول بودند و سيستم را به اينجا رساندند.

قهرمان جودو جهان توجيهات مسئولان فدراسيون در مورد نتايج ضعيف را غير منطقي دانست و گفت: نگذارند ناگفته‌هايي را بگويم كه به نفع تيم ملي نيست.

در بخش ديگري از اين نشست سعيد درخشنده، رييس سابق سازمان ليگ فدراسيون گفت: بين مديريت و اداره كردن فرق زيادي است كه متاسفانه جودوي ايران اكنون تنها اداره مي‌شود و كارهاي روزانه را انجام مي‌دهد و كاري به برنامه و كارهاي زيربنايي ندارد.

وي افزود: انتخاب «جيرو» كار بسيار اشتباهي بود. اين مربي اصلا بين نفرات شاخص‌ مربيگري دنيا قرار نداشت، چه برسد به اين كه او را سرمربي تيم ملي كنيم.
:
:
:
آخرین اخبار