تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۹۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک اقتصاددان: در مسیر توسعه نیستیم
اگر مسیر کنونی را ادامه دهیم، هیچوقت به توسعه نمی‌رسیم. یکی از دلایلی که هنوز نتوانسته‌ایم به توسعه برسیم این است که هنوز سردرگم هستیم و حتی در ابتدای مسیر توسعه نیز قرار نداریم
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه کماکان به تعریف درستی از توسعه نرسیدیم و حتی در ابتدای مسیر توسعه هم قرار نداریم، توسعه را فرآیندی انسانی دانست و گفت: متاسفانه در نفله کردن منابع کشور غوغا کرده‌ایم.

سید مرتضی افقه در نخستین همایش ملی بررسی راهکارهای توسعه و افزایش بهره‌وری در شرکت‌های تعاونی که روز چهارشنبه، 23 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در مدت 30 سال پس از جنگ تحمیلی حرف‌های تکراری زیادی در خصوص ایجاد اشتغال و ... گفته‌ایم. کشور مالزی در مدت 20 سال به توسعه دست یافت و معتقدم که با امکانات کنونی برای دستیابی به توسعه در کشور 10 سال کافی است اما اکنون در مسیر توسعه قرار نداریم.

وی افزود: تعریف ما از توسعه و اقتصاد مقاومتی مشخص نیست و هر کس تعاریفی برای این دو عنوان می‌کند. اگر مسیر کنونی را ادامه دهیم، هیچوقت به توسعه نمی‌رسیم. یکی از دلایلی که هنوز نتوانسته‌ایم به توسعه برسیم این است که هنوز سردرگم هستیم و حتی در ابتدای مسیر توسعه نیز قرار نداریم.

افقه خاطرنشان کرد: اگر توسعه را به معنای افزایش درآمد می‌دانیم 30 سال است که با فروش نفت همین اقدام را انجام می‌دهیم و با این وجود کماکان به توسعه دست نیافته‌ایم و تا زمانی‌که با پول حاصل از فروش نفت پل، جاده و سد می‌سازیم به توسعه دست نخواهیم یافت. یکی از اعتراض‌های وارده به حکومت پهلوی وابستگی به درآمدهای نفتی در آن زمان بود اما آیا اکنون توانسته‌ایم اقتصاد خود را از وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی برهانیم.

وی عنوان کرد: تعریف ما از توسعه دارای مشکل است. دستیابی به توسعه زمانی میسر می‌شود که نیروی انسانی ما افرادی توسعه یافته باشند و انسان‌های توسعه یافته تولید ثروت می‌کنند. متاسفانه در نفله کردن منابع کشور غوغا کرده‌ایم و در این زمینه حتی رکورد هم داریم. از نظر دینی کفران نعمت عقوبت‌های زیادی دارد و شاید وضعیت کنونی ما ناشی از کفران نعمت و از بین بردن منابع باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: زمانی تهدید ما به عدم فروش نفت موثر واقع می‌شد اما اکنون چه شده است که برای فروش نفت کشور باید التماس کنیم؟ هنوز اغلب مسئولین در فضای رشد هستند، یعنی از افزایش درآمدهای ملی و رشد اقتصادی صحبت می‌کنند. در صورتی که اگر نیروی انسانی ما افرادی توسعه نیافته نباشند، نمی‌توانیم به رشد برسیم.

افقه گفت: برای دستیابی به توسعه باید قصد و اراده آن را داشته باشیم. هنوز تکلیف خود را با دنیا مشخص نکرده‌ایم و اگر قصد رسیدن به توسعه را داریم باید به دنبال ثروت و درآمد باشیم. اگر واقعا قصد دستیابی به توسعه را داریم باید ببینیم که آماده پرداخت هزینه و بهای آن هستیم یا نه.

وی اظهار کرد: همچنین مهمترین رکن در دستیابی به توسعه بهره‌گیری از ابراز آن یعنی انسان توسعه یافته است. سالانه حدود 200 تا 300 هزار نفر نخبه از کشور مهاجرت می‌کنند و کک کسی هم نمی‌گزد و فردی با شنیدن این خبر تکان نمی‌خورد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: مرتضی افقه
:
:
:
آخرین اخبار