تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۲۶۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
غیاثی: دلال‌ها به اسم داور جلو می‌روند/تعارف الکی به داور هم گزارش‌ می‌شود
رضا غیاثی در نشست مطبوعاتی کمیته داوران اظهار داشت: از فروردین ماه امسال فدراسیون جهانی بخشنامه‌ای را ارائه کرد و مبانی آن باید ساختار را تغییر می‌داد و یکی از اعضای هیئت رئیسه را برای انتخاب ریاست کمیته داوران انتخاب می‌کردیم.
وی ادامه داد: بعد از این دستور العمل جلسات مختلفی برگزار شد تا اینکه مهدی تاج قبول کرد و قرار شد دوستان هم کمک کنند،اما چون ساختار باید تغییر می‌کنند بنابراین امور کمیته داوران به 2 بخش تقسیم شد.

غیاثی یادآور شد: متاسفانه هر وقت مصاحبه می‌کنند می‌گویند کمیته داوران اما این طور نیست و در حال حاضر عسگری دیگر رئیس کمیته دپارتمان شده است و وظیفه کمیته و دپارتمان مشخص است و هر کدام عملکرد وظایف خود را دارند. در حال حاضر کمیته داوران بیشتر سیاست گذاری می‌کند تا کار اجرایی. ضمن اینکه تا به حال نشده برای عسگری تعیین تکلیف کنیم اما نظرمان را ارائه می‌دهیم.

وی افزود: اینها همه وظیفه کمیته داوران است، دپارتمان هم وظیفه‌اش اجرای مصوبات و انتخابات داوران جهت قضاوت است. امروز کمیته داوران شکل واقعی را به خود گرفته و زمانی که هم من رئیس بودم به این شکل نبود و تصمیمات بیشتر فردی گرفته می‌شد اما اکنون عسگری تمام تصمیمات را به تصویب هیئت رئیسه می‌رساند و سپس آن را اجرایی می‌کند. وی حتی دو بار هم برای دربی با ما مشورت کرد. کمیته داوران حضور همیشگی ندارد و در ماه دو بار جلسه می‌گذارند و خوشبختانه بر خلاف برخی از کشورها که کمیته داوران فرمالیته است در ایران این کمیته شکل واقعی به خود گرفته و دیگر یک نفر تصمیم نمی‌گیرد و اصولاً عسگری از آن تیپ آدم‌ها نیست که بخواهد شخصی تصمیم گیری کند.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: قبول داریم که عسگری قدم‌های زیادی را برای پیشرفت داوران قدم‌ها برداشته و داوران کم اشتباه‌تر شده‌اند.
غیاثی با اشاره به اینکه عسگری با عضویت در کمیته داوران ای اف سی به سود داوری فوتبال ما عمل می‌کند، گفت: با این وضع امروز ما از پشت پرده داوری آسیا هم مطلع هستیم و این کمک بزرگی است به جامعه داوری ماست. بعضی وقت‌ها کمیته داوران مورد اعتراض واقع می‌شوند اما خوشحالم که گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که ما از آن مطلع هستیم.

وی در ادامه این نشست از وجود سایتی خبر داد که عملکرد تمام داوران جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و توسط کارشناسان به آنها نمره می‌دهد. وی در این زمینه عنوان کرد: محسن ترکی تنها داوری در جهان بود که امتیاز 9 گرفت و اینها را ما نمی‌گوییم و عضو آن سایت هم نیستیم. افتخار می‌کنیم که زحمات کمیته داوران ما جواب می دهد اما خیلی‌ها به ما اعتراض کردند و گفتند دپارتمان اسامی را آورده و کمیته آنها را تصویب کرده است و انتقاد کردند که چرا داوران بین المللی را تغییر دادیم.

غیاثی افزود: گفتند که چون ممبینی در باند ما است او را به جایگاه سوم آوردیم اما متاسفم برای کسانی که این همه ادعا دارند و نمی‌دانند که ممبینی در گذشته هم سوم بود.
وی در ادامه در مورد اینکه چرا مظفری زاده به رده چهارم رفت، گفت: با توجه به آمار و اطلاعاتی که از این سایت به دست آمد مشخص شد که علیرضا فغانی نفر سیزدهم جهان است و همین بررسی‌ها نشان داد ترکی شانزدهم و مظفری زاده بیستم جهان است. ما فقط به منابع داخلی توجه نمی‌کنم و برای من فرقی نمی‌کند حسن داور می‌شود و یا حسین.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: قبلا هم گفته بودم در جام جهانی داور نخواهیم داشت. شاید کمک داور داشته باشیم اما داور نداریم، اما عسگری به ما گفت که اوکادا، رئیس سابق کمیته داوران ای اف سی بازگشته و این موضوع می‌تواند به سود فوتبال ما باشد. به خصوص که وی همیشه به فغانی توجه ویژه‌ای کرده است و ما با این وضعیت امیدوار شدیم که فغانی می‌تواند به جام جهانی برود. می‌گویند مظفری زاده داور طلایی ایران است، اما او هم یک مقدار سنش بالا رفته و ما به هیچ وجه به وی خیانت نکردیم. زمانی که مرادی از لیست ما خارج شد داوری ایران دیگر شانسی برای حضور در جام جهانی پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه عسگری با برادرش هم رودربایستی ندارد، عنوان کرد: خیلی از داوران تا 4 هفته هم محروم شدند. برای عسگری همه یکسان هستند. داوران در گذشته فکر می‌کردند اگر در لیگ برتر بودند دیگر نباید در لیگ دسته اول سوت بزنند اما دیگر این چنین نیست.

وی در ادامه با اشاره به بررسی‌های داوری برنامه 90 گفت : 90 صرف نظر از حواشی در این مورد خوب عمل می‌کند. فردوسی پور هم در روز اول آفساید و خطا را نمی‌دانست، اما با حضور کارشناسان در برنامه 90 در این چند ساله دیگر عامه مردم می‌دانند که آفساید چیست.
شاهد بودیم که چقدر دعوا کردیم که بگویم هند چیست و به برکت این برنامه همه داوری را می‌فهمند.

غیاثی گفت: دو نوع اشتباه داریم؛ یکی تاثیرگذار است و دیگر تاثیرگذار نیست. اگر داوری بازی 3 بر صفر را پنالتی اعلام نکند شاید تنها به گوشزد با وی بسنده کنیم، اما یک داور است که تا دقیقه 94 هم عالی سوت زده اما یک پنالتی در این دقیقه نمی‌گیرد و روی نتیجه تاثیر می‌گذارد او اگر نور چشمی هم باشد محروم می‌شود.

وی در ادامه این نشست با تشکر از مهدی تاج، رئیس کمیته داوران افزود: روزی که عسگری آمده فدراسیون بیش از 3 میلیارد به داوران بدهکار بود که با پیگیری که کردیم این پول پرداخت شد. تا امروز که در خدمت شما هستم داوران لیگ برتر تا هفته داوران هیچ طلبی ندارند آنها جایگاه خود در آسیا و دنیا را پیدا کردند.

غیاثی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پس از مناظره با هوشنگ نصیرزاده قرار بود از سخنگویی کمیته داوران برکنار شوید، گفت: ما همه با هم دوست هستیم و عسگری هم در این مورد توضیح داد. همه حد خود را می‌دانند و به وظیفه خود آگاه هستند. وقتی کمیته داوران در اولین جلسه تصویب کرد که عسگری سخنگو است دیگر بی انصافی است که بنده که به وی هم رای داده‌ام بخواهم حرف دیگری بزنم. ما همه با هم بارها را به دوش می‌کشیم. حق اظهار نظر خدادادی است و اگر زمانی حرف نمی‌زنم حتما به صلاح نیست و اگر احساس کنم که به داوری جفا می‌شود حتما صحبت‌های لازم را انجام می‌دهم.

وی یادآور شد: یکی از کارهای خوب دپارتمان این است که بدون اینکه شکایتی را دریافت کند فیلم‌های داوری را نقد می‌کند و کمیته هم کار خودش را انجام می‌دهد. با بررسی‌ها مشخص شد که بیشترین اشتباه در نیم فصل اول در حق تیم سایپا رخ داده اما آیا آنها یک بار هم جنجال رسانی کردند. از آنها تشکر می‌کنیم که کارها را از طریق کمیته داوران پیگیری کردند و ما هم از آنها عذر خواهی کردیم. کمیته داوران اولین منتقد خودش است.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال عنوان کرد: وقتی داوران دیدند اگر اشتباهی انجام شود خودشان ضرر می‌کنند دیگر تخلفی صورت نگرفت. ما ادعا می‌کنیم داوران‌مان پاک و سالم هستند و نمی‌خواهیم به تیمی هم تهمت بزنیم. در مورد موضوع تیم برق شیراز جالب بود که آنها زمانی به اتاق داوران رفته بودند که داوران در حال صرف ناهار بودند و پس از بازگشت می‌بییند دیوان حافظ و دو سکه برایشان گذاشته شده است. مگر داور مریض است که گزارش بی جا بدهد آن هم حاجی پور که شخصیت والایی دارد. مگر چه منفعتی داشته که بخواهد آن را انجام بدهد و آقایان دیگر هم بدانند یک تعارف الکی هم گزارش می‌شود.

غیاثی در ادامه گفت: خیلی از دلال‌ها به اسم داوری جلو می‌روند، اما از مدیران انتظار داریم اگر به فوتبال پاک اعتقاد دارند این موضوع را پیگیری کرده و به ما گزارش دهند، اگر هم اعتقاد ندارند بدانند که اگر امروز یکی به سود آنها سوت بزند شاید از فرد دیگری پول بیشتری گرفته و به ضررشان قضاوت کند، در مجموع معتقدم که مدیران برای پاک سازی خودشان قدم بردارند.

وی در پایان گفت: عسگری صرفا گزارش دهنده است و ما بدون حمایت کمیته انضباطی نمی‌توانیم فضای پاک را ایجاد کنیم البته حسن زاده هم بارها گفته که آئین نامه مشکل دارد و باید اصلاح شود به نظرم جرائم بازدارنده نیست و 3 میلیون و 5 میلیون رقم‌هایی نیست که بخواهد از تخلفات جلوگیری کنند.
:
:
:
آخرین اخبار