تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۱۸۱۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نبود پارکینگ مناسب در هسته مرکزی بازار آبادان
گسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت شهر آبادان و به تبع آن، تمایل شهروندان به خرید و استفاده از خودروی شخصی، تامین پارکینگ مناسب در هسته مرکزی شهر آبادان را به معضلی بزرگ برای شهروندان و گردشگران تبدیل کرده است
نبود پارکینگ مناسب در هسته مرکزی بازار آبادانگسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت شهر آبادان و به تبع آن، تمایل شهروندان به خرید و استفاده از خودروی شخصی، تامین پارکینگ مناسب در هسته مرکزی شهر آبادان را به معضلی بزرگ برای شهروندان و گردشگران تبدیل کرده است.

آبادان به دلیل پیشینه تاریخی خود و داشتن جاذبه های گردشگری انسان ساخت و طبیعی به عنوان شهر مقصد گردشگری در استان خوزستان مطرح است و در فصول پائیز و زمستان به ویژه تعطیلات نوروز، پذیرای خیل گردشگران است.

اگر از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود، جاذبه های شهر به عنوان تبلیغ برای دیگران معرفی شده و گردشگران بیشتری به این شهر و منطقه آزاد اروند سفر می کنند.

در تحقق یک سفر موفق برای گردشگران و ارائه خدمت مناسب به مسافران، همه دستگاه ها اعم از پلیس، مسئولان شهری، رانندگان تاکسی و حتی خود فروشندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی تاثیرگذار بوده و در تبلیغ یا ضد تبلیغ گام بر می دارند.

در این زنجیره، اگر یکی از عناصر و دستگاه های تاثیرگذار در موضوع گردشگری، به خوبی به وظیفه خود عمل نکند، تداعی گر خاطره ای بد برای گردشگر ورودی به شهر است.

همین چند شب پیش بود که گردشگری از اصفهان به آبادان سفر کرده بود و وقتی به دلیل نبود پارکینگ، خودرو را در منطقه پارک ممنوع در محدوده بازار مرکزی شهر پارک کرد که با جریمه 200 هزار ریالی یکی از ماموران پلیس راهور مواجه شده و انتقادات خود را از نبود محل پارک مناسب به مامور پلیس بیان کرد.

پلیس نیز در این زمینه، رعایت و اعمال قانون را وظیفه خود می داند و تامین پارکینگ مناسب را در حیطه وظایف خود نمی داند.

در این عرصه، مدیریت فضای پارکینگ و استفاده حداکثری و بهینه از فضای موجود پارکینگ ها اهمیت ویژه ای یافته و به یکی از مشکلات اساسی در سازمان ها، شرکت ها، مراکز تجاری، پارکینگ های عمومی و ساختمان های مسکونی بدل شده است.

از طرف دیگر استفاده غیر مجاز از فضای پارک خصوصی افراد موجب ایجاد مشکلات فراوانی شده است.

با توجه به خیابان های بسیار کم عرض و شلوغ مرکز شهر در آبادان، بالاخص در ناحیه بازار، ته لنجی ها، خیابان امام خمینی سال هاست که برخی، زمین های خالی را به پارکینگ تبدیل کرده و از این طریق درآمد قابل توجهی نیز کسب کرده اند.

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و افزایش سفر گردشگران و شهروندان آبادانی به مرکز شهر به منظور خرید از بازرهای شهر، ترافیک خودرو را در حوالی خیابان امام خمینی(ره)، خیابان امیرکبیر و محدوده بازار مرکزی آبادان افزایش داده است.

برخی نیز با سوء استفاده از این فرصت، کوچه ها و خیابان های حوالی خیابان امام خمینی (ره) این شهر را تصرف کرده و با صدور قبوض، شهروندان و مسافران را نقره داغ می کنند.

با گشت و گذار در کوچه و خیابان های منتهی با هسته مرکزی شهر و بازار، پارکبان هایی را می بینیم که با تهیه و صدور قبوضی از کوچه و خیابان به عنوان ملک شخصی خود استفاده کرده و از رانندگان و صاحبان خودرو مبالغی از 10 هزار ریال به بالا دریافت می کنند.

در پرسش از این پارکبان ها که این مجوز را از کجا دریافت کرده اند، با پاسخ ' ما مجوز خود را از شهرداری و نیروی انتظامی ' دریافت می کنیم و تنها به آنان پاسخ می دهیم.

با وجود اینکه در خصوص این معضل بارها پیگیری شده و شکایت های فراوان مردمی نیز ارائه شده است، به نظر می رسد این مشکل کماکان به قوت خود باقی است.

در بسیاری از شهرهای کشور، با سرمایه گذاری مناسب و بهره گیری از کمترین جا و مکان، از طریق پارکینگ های طبقاتی درآمد مناسبی نصیب شهرداری ها و پارکینگ داران بخش خصوصی می شود، این مهم در آبادان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

البته سال گذشته در روزهای پایانی سال، بخشی از پارکینگ مجتمع تجاری الماس شهر واقع در ابتدای خیابان بندر بهره برداری شد که مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار گرفت و گفته می شود، این پارکینگ در تعطیلات نوروز پیش رو نیز راه اندازی می شود.

عضو شورای شهر آبادان در خصوص این مشکل، یکی از مشکلات و معضلات اساسی این شهر را ساماندهی ترافیک خودرو و در هسته مرکزی شهر بیان کرد.

حمید حنظل عیدانی اظهار داشت:قرار است به صورت مقطعی با راه اندازی دو پارکینگ در خیایان امام با ظرفیت 296 دستگاه خودرو بخشی از این مشکلات کاسته شود.

عضو شورای شهر آبادان افزود:با مشارکت بخش خصوصی نیز پارکینگی با ظرفیت 450 دستگاه خودرو، اواخر اسفند ماه سال جاری به بهره برداری می رسد که می تواند تا حدود زیادی نگرانی شهروندان و مسافران ورودی به شهر را برطرف کند.

حنظل عیدانی تصریح کرد: پارکینگ هایی که در زمین های خالی آبادانی دیده می شود به صورت شخصی اداره می شود که مبالغی از مردم نیز اخذ می شود و تذکر لازم به سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور برای ساماندهی آنها داده شده است.

محمودرضا شیرازی شهردار آبادان نیز در این خصوص به ایرنا گفت:پارکینگ های در شهر از سوی سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور ساماندهی شده اند و مشکلی برای فعالیت ندارند.

وی اظهار داشت:تمامی پارکینگ های شهر، دارای مجوز رسمی از سازمان تاکسیرانی است و اگر شهروندان به مورد مشکوکی در این زمینه برخورد کردند سامانه تلفنی 137 آماده پاسخگویی به آنان است.

شهردار آبادان افزود:حدود دو سال است پارکینگ مقابل بازار ماهی فروش ها و بازار مرکزی برداشته شده است اما با برداشتن این دو پارکینگ گزارش هایی در خصوص سرقت های زنجیره ای در دو محل یاد شده به شهرداری رسیده است.

شیرازی تصریح کرد: در ایام نوروز پیش رو، در دو محل یاد شده پارکبان مستقر می شود تا سرقت از خودروها در این مناطق متوقف شود.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: آبادان
:
:
:
آخرین اخبار