تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۱۵۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمد دهقان:
مجلس به دولت "اجازه‌نامه بودجه" نمی‌دهد
عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه مجلس به دولت "اجازه‌نامه بودجه" نمی‌دهد، گفت: با توجه به سؤالاتی که از دستگاه‌ها کرده‌ایم، ظاهراً هنوز لایحه بودجه 91 آماده نشده و به نظر می‌رسد برای ارائه به مجلس زمان می‌برد
عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه مجلس به دولت "اجازه‌نامه بودجه" نمی‌دهد، گفت: با توجه به سؤالاتی که از دستگاه‌ها کرده‌ایم، ظاهراً هنوز لایحه بودجه 91 آماده نشده و به نظر می‌رسد برای ارائه به مجلس زمان می‌برد.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به پایان مهلت دولت برای ارائه لایحه بودجه 1391 کل کشور به مجلس که طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان 15 آذرماه است، اظهار داشت: هر چند دولت باید طبق قانون عمل می‌کرد ولی اگر لایحه بودجه تا پایان آذرماه نیز به مجلس ارائه شود، باز هم مجلس می‌تواند موارد آیین‌نامه را اجرایی و به لایحه بودجه رسیدگی کند.

وی افزود: ‌اگر دولت‌ لایحه بودجه 91 را به گونه‌ای تقدیم مجلس کند که دیگر موارد ذکر شده در آیین‌نامه اجازه رسیدگی به بودجه را ندهد، طبیعتاً باید مجلس بودجه چند دوازدهم تصویب کند که این مسئله هم برای مجلس کار سختی است و در واقع دوباره کاری می‌شود و دو بار وقت مجلس گرفته می‌شود و هم برای دولت نیز خوب نیست و قوه مجریه نمی‌تواند از اول سال تا آخر سال برنامه‌ریزی کند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین گفت: بنده در تعجّبم که چرا دولت این کار بسیار روشن را که باید طبق قانون انجام شود، انجام نمی‌دهد و ما دلیل دولت را نمی‌دانیم.

به گفته وی، بالاخره دولت که باید لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، پس بهتر است آن را 15 روز زودتر بدهد، به نظر نمی‌رسد این مسئله کار سختی باشد.

"در گذشته شائبه‌ای مطرح بود که وقتی دولت لایحه بودجه را دیر تقدیم خانه ملت می‌کند، به دنبال قرار دادن مجلس در تنگنای زمانی است تا مجلس هر آنچه را ‌دولت می‌خواهد، تصویب کند، متأسفانه این شائبه در مجلس نیز به وجود آمده که علت تأخیر دولت برای آن است که مجلس فرصت کافی برای رسیدگی نداشته باشد و نتواند با دقت به لایحه رسیدگی کند."

دهقان با بیان اینکه دولت نباید اجازه دهد که چنین شائبه‌ای دوباره در مجلس و بین کارشناسان و ملت پیش آید، تصریح کرد: در گذشته شائبه‌ای بین کارشناسان پیش آمده بود که هدف دولت از ارائه با تأخیر لایحه بودجه قرار دادن مجلس در تنگناست تا لایحه ارائه شده دولت به تصویب مجلس برسد.

وی ادامه داد: برداشت برخی از کارشناسان در گذشته این بود که دولت به فکر لایحه بودجه نیست و در اصل به فکر "اجازه‌نامه بودجه" است؛ آنان تصور می‌کردند که دولت در کل بندهای لایحه فقط می‌خواهد از مجلس اجازه بگیرد تا هر کاری را که در طول سال تمایل داشت، انجام دهد، طبیعتاً مجلس تمایل ندارد که "اجازه‌نامه" مطلق به دولت بدهد بلکه مجلس می‌خواهد از ابتدا تا آخر سال نظم مالی در کشور وجود داشته باشد.

نماینده مردم طرقبه و چناران در خانه ملت با تأکید بر اینکه بودجه برای ایجاد نظم مالی در کشور است، گفت: اگر بودجه نباشد، نظم مالی در کشور به هم می‌ریزد و هر مسئولی هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و کسری بودجه به وجود می‌آید و بودجه کافی نخواهد بود چراکه در هر صورت بودجه کشور محدود است.

وی اضافه کرد: باید اولویت‌ها مشخص شود و اولویت‌ها را قانوناً مجلس مشخص و تعیین می‌کند؛ اگر دولت به فکر ارائه با تأخیر بودجه برای تصویب سریع آن توسط نمایندگان است تا تأیید شده و به دولت ارسال شود، باید بداند که این دیگر نامش "لایحه بودجه" نیست و بلکه نام آن "اجازه‌نامه بودجه" است.

"شائبه‌ای در گذشته به وجود آمده بود مبنی بر اینکه دولت به دلیل آنکه به دنبال یک اجازه‌نامه بودجه است، می‌خواهد مجلس را در تنگنای زمانی قرار دهد تا مجلس آنچه را که دولت ارائه داده، همان را تأیید کند و سریع به دولت بفرستد اما مجلس این کار را انجام نمی‌دهد و همیشه یک چالش بلاوجه و بی‌جهتی بین مجلس و دولت در این زمینه درست می‌شود، بنابراین چه خوب است همه پای‌بند به قانون باشند و دولت نیز در همان فرصتی که مشخص شده لایحه را به مجلس ارائه دهد تا این حرف و حدیث‌ها اصلاً به وجود نیاید و این شائبه‌ها پیش نیاید و مخالفان نظام از این موقعیت سوءاستفاده نکنند."

دهقان یادآور شد: دولت تاکنون کتباً به مجلس اعلام نکرده که دقیقاً چه زمانی قرار است لایحه بودجه 1391 کل‌‌ کشور را به پارلمان ارائه دهد اما رئیس‌جمهور و معاون وی قول داده بودند که در وقت قانونی لایحه بودجه تقدیم می‌شود ولی تاکنون که این اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی، با توجه به سؤالاتی که از دستگاه‌ها کرده‌ایم، ظاهراً هنوز لایحه بودجه 91 آماده نشده و به نظر می‌رسد برای ارائه به مجلس زمان می‌برد.

نماینده طرقبه و چناران در خانه ملت با ذکر این نکته که ما نمی‌دانیم علت این امر چیست و چرا دولت این کار را انجام می‌دهد، تصریح کرد: البته تا حدودی تأخیر در ارائه لایحه بودجه طبیعی است ولی سال گذشته دولت حدود دو ماه تأخیر داشت و این شائبه که قوه مجریه می‌خواهد مجلس در تگنای زمانی قرار دهد را در مجلس به وجود آورد اما مجلس سال گذشته مجبور شد بودجه دو دوازدهم تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه وقت مجلس سال گذشته گرفته شد، گفت: دولت که طبیعتاً باید برای 12 ماه برنامه‌ریزی کند وقتی لایحه بودجه تصویب نشد، باید برای همان دو ماه برنامه‌ریزی می‌کرد، این موضوع برنامه‌ریزی سالانه کشور را دچار اخلال می‌کند.

دهقان در خاتمه با تأکید بر اینکه دولت باید پاسخ دهد که آیا این بی‌نظمی‌ها در ارائه لوایح بودجه طبیعی است یا اینکه با هدف خاصی دنبال می‌شود، متذکر شد: دولت باید پاسخ دهد که به چه علتی لایحه بودجه را با تأخیر به مجلس ارائه می‌دهد، آیا بهتر نیست کاری که دولت می‌خواهد یک ماه دیگر انجام دهد، یک ماه زودتر آن را عملی کند؟ مگر چه اتفاقی می‌خواهد طی یک ماه رخ دهد و چه مطلبی وجود دارد که دولت یک ماه صبر می‌کند؟ و چرا یک ماه در ارائه بودجه تأخیر دارد؟
:
:
:
آخرین اخبار