کد خبر: ۴۹۲۴۶
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲
نامحرم مذاکرات ژنو افکار عمومی ایران یا آمریکا/ حجاریان: من یک رانتخوارم
تأکید هیئت ایرانی بر محرمانه بودن مذاکرات ژنو و قفل کردن اطلاع‌رسانی رسمی، انحصار فضای تبلیغاتی در این زمینه را به رسانه‌های غربی واگذار کرده است!
روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


آیا فقط افکار عمومی ایران نامحرم هستند؟

تأکید هیئت ایرانی بر محرمانه بودن مذاکرات ژنو و قفل کردن اطلاع‌رسانی رسمی، انحصار فضای تبلیغاتی در این زمینه را به رسانه‌های غربی واگذار کرده است!
بر اساس گزارش روزنامه کیهان، این بی‌تدبیری و کج سلیقگی ناشیانه موجب شده تا رسانه‌های آمریکایی- صهیونیستی و اروپایی به صورت یکطرفه ادعا کنند طرف ایرانی در زمینه اجرای پروتکل الحاقی (بازدید‌های سر زده و گسترده‌تر)، تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و کاهش سطح و اندازه غنی‌سازی زیر 5 درصد، قول‌هایی به طرف غربی داده است. متأسفانه همین اخبار نیز عیناً و به شکل انحصاری از سوی رسانه‌های ایرانی - اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و... بازنشر داده می‌شود. دکتر ظریف روز گذشته در فیس‌بوک خود که تنها راه ارتباطی یکطرفه او با رسانه‌های ایرانی و افکار عمومی داخلی است! نوشت؛ «مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم. اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه‌ای وارد نشود.»
ظریف می‌افزاید: طرحی که از سوی بنده در ابتدا ارائه شد و در طول دو روز مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که در هفته‌های آتی در سطح کارشناسی مورد بحث بیشتر قرار گیرد، چارچوبی برای گفتگو و رسیدن به فهم مشترک ارائه می‌داد. این چارچوب که مورد توافق قرار گرفت رسیدن به تفاهم در مورد هدف مشترک، گام نهایی و اقدامات ابتدایی جهت اطمینان‌سازی متقابل بود.
وزیر امور خارجه گزارش‌های منتشره در رسانه‌های بین‌المللی را «جزئیات خیالی و حدس و گمان» خواند و آنگاه این شعر را به نقل از مثنوی معنوی نوشت که «سر غیب آن را سزد آموختن- که ز گفتن لب تواند دوختن». ظریف بلافاصله گفته که صهیونیست‌ها بیشترین واهمه را از موفقیت مذاکرات دارند.

آسيب‌شناسي انتخابات رياست جمهوري در مجلس

رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس از تشکيل کميته‌‌ تخصصي آسيب‌شناسي انتخابات رياست جمهوري در اين کميسيون خبر داد. به گزارش روزنامه ایران، امير خجسته رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس شوراي اسلامي از تشکيل کميته‌‌هاي تخصصي براي آسيب‌شناسي انتخابات رياست‌جمهوري، مجلس و شوراهاي شهر و روستا در اين کميسيون خبر داد و گفت: قرار است با تشکيل اين کميته‌ها در کميسيون انتخابات‌‌هاي مجلس، رياست جمهوري و شوراهاي شهرو روستا مورد آسيب‌شناسي، اصلاح و بازنگري قرار گيرد و نقايص آن‌ها برطرف شود. وي ادامه داد: در حال حاضر اين کميته‌هاي تخصصي مشغول بررسي و آسيب‌شناسي اين انتخابات‌ها هستند و بررسي‌ها همچنان ادامه دارد، اما زمان دقيق پايان اين بررسي‌ها هنوز مشخص نيست.


 اعدام دوباره یا رهایی

روزنامه شرق نوشت:  نادر، کم‌سابقه، شگفت‌انگيز و باورنکردني! همه اين صفت‌ها حالا کمرنگ شده و جاي خود را به دغدغه‌هايي ديگر داده‌اند: چه بر سر اعدامي زنده‌شده در بجنورد خواهد آمد؟ آيا دوباره بالاي چوبه‌دار خواهد رفت يا فرصت زندگي مجدد مي‌يابد؟ شگفتي اوليه ناشي از انتشار اين خبر بي‌سابقه، حالا از ميان رفته و پرسش‌هاي اساسي‌تري جايگزين آن شده است؛ سوالاتي که به زندگي مرد بستري در بيمارستان گره خورده و يافتن جوابي براي آنها چندان ساده نيست.


ظریف: مذاکرات محرمانه می‌ماند

روزنامه بهار نوشت: مذاکرات ژنو با مهر محرمانه به پایان رسید. دو طرف طبق عرف دیپلماتیک عهد کردند که بحث‌ها محرمانه بماند؛ محرمانه ماندنی که صدای تندروها را بلند کرده است. تندروها می‌خواهند از چند و چون آنچه در پشت درهای بسته میان ایران و 1+5 رخ داده مطلع باشند. تندروها و در ادامه آن بعضی از جریانات سیاسی که روند پیش گرفته در سیاست خارجی دولت اعتدال را نمی‌پسندند این روزها نگرانی‌هایشان دوچندان شده است. تندروها که فضای تنش‌آمیز و قهرآلود چندساله اخیر جولانگاه خوبی برای ادامه حیاتشان بوده، این روزها با نگرانی به وقایعی که در عرصه سیاست خارجی رخ می‌دهد نگاه کرده و می‌خواهند چرخ روزگار را دوباره در جهت منافع خود بچرخانند. وجود همین تندروها و جریانات خاص دوطرف را محتاط‌تر کرده است؛ به‌طوری‌که هر دو طرف در جریان مذاکرات و با اطلاع از نگرانی بعضی جریانات ترجیح داده‌اند که جزییات نشست تا رسیدن به نتیجه مطلوب در بسته‌بندی محرمانه خود باقی بماند.


 سعید حجاریان: من یک رانتخوارم

در ادامه بخشی از گفت‌وگوی سعید حجاریان با روزنامه آرمان را ملاحظه می کنید؛

- تهران یک رانت است،  حالا هر راهی که دارد من نمی‌دانم اما تهران قلمبه رانت است و من و شما هم رانت‌خواریم!

- زمان دولت آقای خاتمی، من به بازرسی نهاد رفتم و گفتم کل نهادهای مربوطه از مجلس گرفته تا برنامه و بودجه و بازرسی های همه نهادها و دیگر نهادهای مربوطه جمع شوند. وقتی آمدند منابعی را در مورد فساد به آنها دادم تا مطالعه کنند. بعد با هم رفتیم هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی؛ آنها توضیح دادند که در این کشورها برای مبارزه با فساد اقتصادی چه می‌کنند. سازمان ملل تاکید دارد تا نگوید مثلا «ضریب فساد»؛بلکه می‌گوید «شفافیت»،و در این راستا به کشورها درجه می‌دهد و البته ایران هم در این رنکینگ جهانی هست. به آن 3 کشور که رفتیم، گفتند مبارزه با فساد اقتصادی سه مرحله دارد که خودشان پیش گرفته‌اند. اول؛ آموزش است.

- آقای روحانی اصولگرای اصلاح‌طلب است. یعنی بینابین است پس با او کار می‌کنند. همین الان هم مشغول کمک به او هستند؛ من خبر دارم. البته این را هم بگویم که «لورد اکتون»انگلیسی، جمله‌ معروفی دارد مبنی بر اینکه «قدرت» فاسد می‌کند و «قدرت کامل»، مطلقا فاسد می‌کند. این درست است؟ باید دولت و مردم با همدیگر مدام در حالتcheck and balance (مهار و موازنه)هستند. مردم و دولت یک جریان هستند.

شریعتمداری : آیا ظریف امتیاز «نابه‌جایی» داده‌ است که از اعلام آن بیم دارند؟!

حسین شریعتمداری مدیر مسوول کیهان در یادداشتی نسبت به مذاکرات ژنو اظهار نگرانی کرد. بخشی از این یادداشت را در ادامه می خوانید؛ خودداری از اعلام آنچه در مذاکرات گذشته است، به این تلقی - و شاید توهم- در افکار عمومی داخل کشور دامن می‌زند که اگر مذاکرات آنگونه که آقای ظریف در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده است «با استحکام» صورت پذیرفته چرا باید محرمانه باشد؟! به بیان دیگر، تیم محترم هسته‌ای کشورمان با اعلام محرمانه بودن مذاکرات، این تردید را در افکار عمومی پدید می‌آورد که مبادا، امتیازات «نابه‌جایی» به حریف داده‌اند که از اعلام آن بیم دارند؟!
گفتنی است که وزارت خارجه آمریکا بعد از پایان مذاکرات ژنو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «هیچ اقدامی که نگرانی اسرائیل را در پی داشته باشد، انجام نخواهیم داد»! و مسئولان ارشد مذاکره‌کننده آمریکا، از جمله، ویلیام برنز- در گذشته- و خانم وندی شرمن- مسئول ارشد کنونی- بلافاصله بعد از مذاکرات به تل‌آویو رفته و رسما اعلام کرده بودند که هدف از سفر آنها، ارائه گزارش نشست 5+1 با ایران به مقامات رژیم صهیونیستی است.

سانسور مصاحبه ظريف در سي‌ان‌ان

بر اساس گزارش روزنامه ایران، شنيديم كه فريد زكريا مجري شبكه سي‌ان‌ان در مصاحبه اختصاصي كه با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان انجام داد واكنش شديد وي را در پاسخ به استفاده از كلمه ای نامربوط مشاهده كرد. مجري شبكه سي‌ان‌ان در سؤال خود از واژه «رژيم ايران» استفاده كرد كه ظريف در ميان اين سؤال به او جواب داد: «شما حق نداريد براي دولت قانوني جمهوري اسلامي از لفظ رژيم استفاده كنيد!» نكته قابل توجه اين‌كه شبكه سي‌ان‌ان زماني كه نوار ويديويي اين مصاحبه را پخش كرد اين بخش از مصاحبه ظريف را سانسور كرده بود.


شعار مرگ بر آمريکا از محکمات انقلاب است

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اينکه هر چه جنايت امروز در دنيا وجود دارد به‌ دست آمريکا يا با پشتوانه آمريکا اتفاق مي‌افتد، گفت: شعار مرگ بر آمريکا از محکمات انقلاب است.

به گزارش روزنامه رسالت، از کرمانشاه آيت‌الله مصطفي علما در خطبه‌هاي نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته کرمانشاه بيان داشت: اين‌روزها زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود که شعار مرگ بر آمريکا حذف شود، بايد بدانيم ما يک محکماتي در انقلاب داريم که بايد باقي بماند.وي تاکيد کرد: اگر اصول، محکمات و باورهاي خويش را از دست بدهيم، خيلي از موضوعات را از دست مي‌دهيم و شعار مرگ بر آمريکا از محکمات انقلاب است.

وي با اشاره به اينکه هر چه جنايت امروز در دنيا وجود دارد به‌دست آمريکا يا با پشتوانه آمريکا اتفاق مي‌افتد، ادامه داد: بيانات امام راحل وجود دارد که فرمودند هر چه فرياد داريد بر سر آمريکا بزنيد. خطيب جمعه کرمانشاه با تاکيد بر اينکه امام (ره) آمريکا و اسرائيل را خوب معرفي کرده‌اند، افزود: امام خميني (ره) با شناخت صحبت مي‌کردند، امام (ره) فرمودند سرشت آمريکا دشمني با اسلام است.


تشكيل فراكسيون صداي ملت در مجلس

روزنامه ایران نوشت: با خبر شديم كه علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه صدای ملت درباره فعالیت‌های آتی این جبهه در فضای سیاسی کشور و این که آیا قرار است صدای ملت برای فعالیت از وزارت کشور مجوز دریافت کند، گفت: فعلاً بنا نیست به شکل حزب فعالیت کنیم، صحبت بر این بود که اگر بشود در مجلس فراکسیون صدای ملت تاسیس شود البته در صورتی که با تشکیل این فراکسیون، به فراکسیون رهروان ولایت آسیبی وارد نشود، این کار صورت خواهد گرفت. وی افزود: برای تشکیل فراکسیون صدای ملت در حال بررسی و مشورت هستیم، اگر این فراکسیون در مجلس تشکیل شود، ممکن است پایه و اساسی برای تاسیس حزب در آینده شود.


انتقاد تند از اهانت جديد به امام «ره»

روزنامه تهران امروز نوشت: انتشار مطلبي موهن در صفحه فيس‌بوك نعيمه اشراقي، موجي از انتقاد و اعتراض نيروهاي اصيل انقلاب و خانواده و معزز شهدا را به‌دنبال داشته است. خانواده شهدا با انتشار بيانيه‌اي به‌شدت از نعيمه اشراقي انتقاد و به او اعتراض كرده و از آن طرف نيروهاي اصيل انقلاب و احزاب و گروه‌هاي سياسي داخل در دايره انقلاب و نظام نیز با صدور بيانيه‌ای خواستار پايان دادن به اهانت به امام «ره» و ارزش‌هاي انقلاب و شهدا از طريق خاطره‌سازي يا لطيفه‌گويي شدند. مجلس هم بيكار ننشسته و گفته كه موضوع اهانت‌ها را به‌طور جدي پيگيري خواهد كرد.

يك نوشته در صفحه‌ فيس‌بوك نعيمه اشراقي آغاز ماجرايي بود كه حتي افرادي را از بيرون از مرز نيز وادار به اظهارنظر كرد. اشراقي موضوعي را از قول امام(ره) منتشر كرد كه ضمن خدشه‌دار كردن حرمت امام(ره)، خانواده شهدا و فرزندان آنان را به شدت ناراحت كرده بود. نوشته نوه امام خميني(ره) با نقدهاي گسترده‌اي روبه‌رو شد و كم‌كم از فرزندان شاهد و خانواده‌هاي شهدا، به اين صحبت‌ها واكنش نشان داده و نعيمه اشراقي را مورد انتقادقرار دادند تا جايي‌كه نعيمه اشراقي مجبور شد انتساب مطالب به خود را تكذيب كرده و بگويد: «صفحه هك شده است...» بر همين اساس نعيمه اشراقي در نامه‌اي سرگشاده كه در سايت جماران منتشر شد، آنچه در فضاي مجازي به او منتسب شده را تكذيب كرد و آن‌ را كار «جاعلين» دانست. اين در حالي است كه برخي كاربران شبكه‌هاي مجازي مي‌گويند: اشراقي بعد از انتشار «اين مطلب» مربوط به همسران «شهدا»، تعداد زيادي از كامنت‌هاي اعتراضي را پاك كرد. انتشار مطلب اهانت‌آميز درباره خانواده شهدا سبب شد تا برخي رسانه‌ها از تذكر سيدحسن خميني به نعيمه اشراقي خبر دهند، موضوعي كه به بسته شدن صفحه فيس‌بوك نعيمه اشراقي انجاميد.