تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۹۲۵۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین نکوداشت نیم قرن مجاهدت فقیه بزرگوار آیت الله موسوی جزایری برگزار شد

 آیین نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت فقیه بزرگوار آیت الله موسوی جزایری با حضور جمعی از مقامات استانی و کشوری، جمعی از علمای کشور عراق، مسوولان استان، طلاب، روحانیون، خانواده شهدا و اقوام خوزستان در در مجتمع فجر سپاه اهواز برگزار شد.

  این آیین باشکوه پس از قرائت قران کریم توسط یکی از قاریان برجسته استان، با نوازندگی گروه موزیک ارتش جمهوری اسلامی و نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد و در ادامه جمعی از مسوولان استانی و کشوری، علما و سرداران سپاه خوزستان در خصوص مجاهدت ها، ایثارگری ها و خدمات شایسته آیت الله موسوی جزایری در پنج دهه گذشته سخنانی را ایراد کردند.

سردار حاج صادق آهنگران از مداحان انقلاب و اهل بیت(ع) نیز برای دقایقی فضای سالن را معنوی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده در این آیین در خصوص نقش آیت الله موسوی جزایری در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس در سطوح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: بی شک نقش این عالم فرهیخته در دهه های گذشته از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون قابل وصف نیست و همگان با خدمات ارزنده ایشان آشنا هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در چندین دهه گذشته فقهای بزرگ و دین شناسان برجسته ای داشتیم که در ارتباط با منابع دینی از قرآن و سنت بسیار تلاش کردند اما در تطبیق این ارتباط با زمان همیشه موفق نبودند اما آیت الله موسوی جزایری همواره در این زمینه موفق بود.

وی بیان کرد: در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب جذب جوانان و نوجوانان به مسجد بسیار دشوار بود اما آیت الله موسوی جزایری این امر مهم و دشوار را محقق کرد و در سال ۵۷ مسجد جزایری در اهواز به کانون اصلی جوانان و نوجوانان تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سال ۶۰ تلاش ایشان برای تقویت حوزه علمیه آغاز شد و نقش برجسته ای در محوریت حوزه های علمیه داشت. تاسیس مدرسه الامام نیز از دیگر اقدامات بزرگ و تاثیرگذار آیت الله جزایری بود.

وی خاطر نشان کرد: در آن دوران هنوز بحث تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نبود که آیت الله جزایری بحث تشکیل کانون خانواده را مطرح کردند و سالهای بعد به تقویت مسایل دینی در دانشگاه، تاسیس شبکه الاهواز، راه اندازی دانشگاه امیرالمومنین(ع) و بسیاری از اقدامات اجتماعی و فرهنگی دیگر پرداختند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شخصیت علمی آیت الله جزایری را بی نظیر دانست و گفت: نقش آیت الله موسوی جزایری در مجلس خبرگان رهبری در دوران ابتدایی انقلاب نقش موثر و برجسته ای بود؛ ایشان بسیار عادلانه در مورد اینکه رهبری را نمی توان به صورت شورایی مطرح کرد اظهار نظر داشت.

وی افزود: وی در سالهای متعدد به دور از جناح های سیاسی فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی خود را برای خدمت به مردم ادامه داد و هیچ موردی باعث نشد که ایشان مرجع معتمدی برای مردم نباشد.

آیت الله موسوی جزایری در خط مقدم جبهه نیز حضوری فعال داشت

همچنین فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب گفت: نقش آیت الله موسوی جزایری در پیروزی انقلاب اسلامی بر همگان نمایان است؛ ایشان پیش از انقلاب، اعلامیه های امام(ره) را به صورت گسترده توزیع می کردند و در حادثه خونین جمعه سیاه نیز حضور داشتند که در آن صحنه شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم.

سرتیپ پاسدار احمد خادم سیدالشهدا گفت: آیت الله جزایری نخستین فرمانده لشکر ۹۲ زرهی خوزستان بود و به پیشنهاد ایشان فرماندهی به شخص دیگری واگذار شد و این عالم فرهیخته در فضای فرهنگی و معنوی خدمت خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: آیت الله موسوی جزایری در خط مقدم جبهه نیز حضوری فعال داشت و همواره با سخنان ارزشمند خود رزمندگان را دلگرم کردند.

همچنین دبیر کنگره نکوداشت آیت الله موسوی جزایری در این آیین گفت: تقدیر از بزرگان تقدیر از خالق هستی است چرا که بزرگان ما در راستای تعالی جامعه و رشد و معنویت جامعه کوشش کردند.

حجت الاسلام اسکندری افزود: امروز باید در راستای سیره عملی و علمی این علمای بزرگ الگو سازی کنیم.

وی بیان کرد: آیت الله موسوی جزایری در عرصه علمی درس خارج فقه خواندند و حدود ۱۴ جلد از کتب ایشان در حال آماده سازی است.

دبیر کنگره نکوداشت آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: ایشان در مسایل اخلاقی و تربیتی نقش برجسته ای در دروان انقلاب و دفاع مقدس داشت و امروز برای روحانیون و آحاد جامعه نیاز است تا سیره عملی و علمی ایشان در بعد علمی و اخلاقی و تبلیغی، مطرح شود.

وی اظهار کرد: ایشان از پیش از انقلاب فعالیت های تبلیغی فراوانی داشتند و چندین هزار طلبه برادر و خواهر از مکتب ایشان علم آموختند.

حجت الاسلام اسکندری گفت: این عالم فرهیخته در زمینه خدمات اجتماعی و فرهنگی و تبلیغات رسانه ای نقش برجسته ای داشتند که در هیمن راستا قرار است با کار علمی و قوی آثار علمی ایشان در مجموعه ای جمع آوری شده و در قالب تاریخ شفاهی خوزستان به چاپ برسد.

وی یاداور شد: همچنین به زودی دو کنگره بزرگ در استان قم و کشور عراق برگزار می شود و ضمن ارج نهادن به جایگاه با ارزش ایشان در عرصه های مختلف، آثار ارزشمند آیت الله موسوی جزایری به جهانیان معرفی خواهد شد.

در پایان این آیین با حضور جمعی از مقامات استانی و کشوری از آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری قدردانی شد و ایشان نیز در سخنانی کوتاه از حضور با ارزش مسوولان، مدیران، اقوام شریف خوزستان، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، اعضای خبرگان رهبری، علما، طلاب و خانواده شهدا و ایثارگران و بخصوص علمای فرهیخته کشور عراق به عنوان مهمانان ویژه این آیین، در این مراسم قدردانی کرد.

:
:
:
آخرین اخبار