تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۳۴۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید
کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید

 رقیه کردی/ کشاورزان گندمکار خوزستانی که در بارندگی اخیر دچار خسارت فراوانی شدند خواستار توجه مسئولان و رسیدگی آنها به مشکلات خود شدند.

باران بهاری بارید اما همراه با طوفان، خوشه‌های طلایی گندم که حاصل دسترنج ماه‌ها تلاش کشاورزان خوزستانی است را خم کرد.
برخی ساقه‌های گندم خم شدند و برخی دیگر شکستند تا کمر کشاورزان نیز زیر بار بدهی‌های کاشت، داشت و برداشت خم شود.

 

کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید
این وضعیت کشاورزان خوزستان هر سال تکرار می‌شود؛ از تاخیر در پرداخت پولشان گرفته تا نحوه محاسبه خسارت وارد شده به مزارع.
قصه تکراری خسارت به مزارع هر سال به نحوی تکرار می‌شود این در حالی است که خوزستان قطب کشاورزی و مقام نخست تولید گندم در ایران را دارد و چشم امید کشاورزان به این خوشه‌های طلایی و وعده‌های دولت است.
گندم مزارع بسیاری برداشت و تحویل سیلوهای دولت شده ولی با گذشت بیش از ۲۳ روز از تحویل گندم، هنور پول گندم کشاورزان داده نشده این در حالی که قرار بود ظرف ۴۸ ساعت بهای گندم آنها پرداخت شود.
اکنون کشاورزان به علت نداشتن توانایی در بازپرداخت هزینه کاشت، داشت و برداشت به شدت در فشارند.

کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید
یکی از کشاورزان می‌گوید: بیمه هر سال با یک بند و تبصره جدید می‌گوید این خسارت شامل بیمه نمی‌شود.
یکی دیگر از کشاورزان که اهل روستای اسلام آباد چمیان است نیز در بارندگی‌ اخیر دچار خسارت‌های هنگفتی شده و از جوابگو نبودن صندوق بیمه گله‌مند است.
کشاورز دیگری که در زمین گندم خود آه می‌کشد نیز ادامه می‌دهد: این زمین که نزدیک ۱۰۰ هکتار است ولی هنوز یک هکتارش برداشت نشده و توان پرداخت هزینه کمباین و حمل و نقل را هم ندارد.
وی که دار و ندارش را در این کشت باخته خواستار پیگیری مسوولان مربوطه برای پرداخت بخشی از خسارت‌ها شده و می‌گوید کارشناس بیمه اعلام کرده خسارت بیمه به این زمین تعلق نمی‌گیرد.
این کشاورزان خسارت دیده ادامه می‌دهد: همه مردم خوزستان از بیمه ضایع شدند و دیگر کسی سراغ بیمه نمی‌رود.

کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید
برخی کشاورزان خوزستانی معتقدند به علت عدم اطلاع رسانی و آموزش، آنچه در بیمه‌نامه آمده به کشاورزان اعلام نمی‌شود اکنون نیز کشاورزان برای کاشت و برداشت پول قرض گرفتند ولی چیزی عایدشان نشده که بتوانند بدهی خود را پرداخت کنند.

بیمه کشاورزی نتوانسته رضایت کشاورزان را جلب کند

کشاورزان خوزستانی تصریح کردند: بیمه کشاورزی نتوانسته رضایت کشاورزان را جلب کند و از بیمه استقبال نکردند اکنون نیز از دولت تقاضا دارند به آنها کمک کند.

کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید
به گفته رییس نظام صنفی کشاورزان خوزستان، طبق قانون قرار بود ۴۸ ساعت بعد از خرید تضمینی گندم مطالبات کشاورزان واریز شود ولی الان حدود یکماه از زمان تحویل محصولات کشاورزان گذشته ولی شرکت غله و بازرگانی به عنوان متولی هیچ مبلغی به آنها پرداخت نکرده است.

مطالبات کشاورزان خوزستانی بابت خرید گندم تاکنون ۲۰ همت است
مسعود اسدی به خرید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان اشاره می‌کند و می‌گوید: مطالبات کشاورزان خوزستانی بابت خرید تضمینی گندم تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که مدیرکل غله اخیرا اعلام کرده ۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

چک کشاورزان برگشت خورده است
وی ادامه می‌دهد: کشاورزان از سراسر استان پیگیر مطالباتشان هستند زیرا کود و بذر را به صورت قرضی خریداری کرده اند و طلب کمباین و تراکتور را نیز نداده‌اند؛ چک داده‌اند و چک آنها به علت عمل نکردن دولت به وعده‌ها برگشت خورده است.

اسدی به استیصال کشاورزان سراسر استان اشاره کرده و می‌گوید: اگر دولت توانایی پرداخت مطالبات را نداشت باید اعلام می‌کرد تا کشاورزان محصولاتشان را در بازار آزاد به فروش برسانند.

بانک‌ها برای بازپرداخت تسهیلات با کشاورزان همکاری ندارند
رییس نظام صنفی کشاورزان خوزستانی ادامه می‌دهد: برخی کشاورزان زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی‌شان فرا رسیده ولی بانک‌ها حتی یک روز به کشاورزی که محصولش را فروخته و هیچ پولی از دولت دریافت نکرده مهلت نداده است.

وی تاکید می‌کند: دولت باید با بانکهای عامل هماهنگ باشد و در شرایط این چنینی به کشاورزان فشار نیاورند زیرا اگر شرایط به همین حالت ادامه یابد پرداخت مطالبات کشاورزان تا مردادماه زمان می‌برد.
اسدی از استاندار خوزستان تقاضا کرد به عنوان استاندار ویژه که حق حضور در جلسات هیات دولت را دارد به کشاورزان کمک کنند و این موضوع را به صورت ویژه رسیدگی کند در غیراین صورت مطالبات کشاورزان به این زودی پرداخت نمی‌شود و مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

کشاورزان گندمکار خوزستانی: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید

۸۰ درصد مزارع گندم خوزستان برداشت شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز به برداشت گندم از ۸۰ درصد مزارع استان اشاره کرده و می‌گوید: ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ تن گندم بر اثر بارندگی‌های اخیر از بین رفت.

مجید نبی‌پور ادامه می‌دهد: تاکنون یک میلیون و ۲۴۲ هزار تن گندم از مزارع استان توسط ۱۰۴ مراکز خرید، سیلوهای بخش خصوصی و کارخانجات آرد در استان خریداری شده است.

وی به فعالیت سه هزار و ۱۰۰ کمباین در مزارع استان از ابتدای فصل برداشت تاکنون اشاره کرده و افزود: ۴۳ میلیون لیتر سوخت کمباین به منظور برداشت از مزارع استان توزیع و ۲۵ میلیون لیتر سوخت برای ادامه برداشت در خرداد ماه پیش‌بینی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه عمده برداشت گندم در شهرستان‌های مرکزی و شمالی استان در حال انجام است ادامه داد: برداشت گندم در شهرستان‌های رامشیر، امیدیه، هندیجان، آغاجاری و ماهشهر رو به پایان است.

نبی پور تصریح‌کرد: در بارندگی‌های اخیر ۱۵۸ هزار و ۹۲۵ هکتار از مزارع استان دچار خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی شده و ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ تن گندم از بین رفته است.

وی اظهار داشت: باوجود سیل ابتدای فصل زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، خشکسالی‌های ماه‌های آذر، دی و بهمن سال گذشته و بارندگی شدید همراه با طوفان در فروردین و اردیبهشت با تلاش ارگان‌های مربوطه در استان و حمایت‌های استاندار خوزستان، تاکنون یک میلیون و ۲۴۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و انتظار می‌رود کشاورزان با دقت و سرعت با حداقل تلفات برداشت را انجام و به مراکز خرید تحویل دهند.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان نیز می‌گوید: مطالبات کشاورزان خوزستان بابت خرید گندم تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در مرحله اول ۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.
امید جهان‌نژادیان ادامه می‌دهد: تامین اعتبار خرید گندم صرفا توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها محقق می‌شود و عملا هیچ مبلغی به حساب اداره کل غله خوزستان واریز نمی‌شود تا به کشاورزان پرداخت شود.

 

اقدامات لازم از طرف مسوولان خوزستان انجام شده است
وی ادامه‌ می‌دهد: اقدامات لازم انجام و اطلاعات به بانک عامل تحویل داده شده است و ارگان‌های بالادست باید در خصوص پرداخت مبالغ اقدام کنند.
مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خوزستان می‌گوید: نامه‌ای توسط استاندار خوزستان برای معاون رییس جمهور تهیه و تمام دغدغه‌های کشاورزان بیان شده است که امیدواریم به زودی مطالبات به حق کشاورزان پرداخت شود.
جهان‌نژادیان دغدغه کشاورزان برای پرداخت مطالبات را به حق دانست و گفت: کشاورزان باید به موقع مطالباتش را دریافت کنند تا بتوانند به موقع کشت بعدی را انجام دهند.
وی به پیگیری مستمر و روزانه مشکلات کشاورزان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: به زودی به تهران سفر کند تا مشکل کشاورزان را از طریق مسوولان کشوری پیگیری کند.

زحمات نیروهای بیمه کشاورزی نادیده گرفته نشود

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان نیز به بازدید میدانی کارشناسان بیمه اشاره کرده و می‌گوید: صندوق بیمه طی سالهای گذشته خسارت‌های زیادی پرداخت کرده و نباید زحمت همکاران نادیده گرفته شود البته محدودیت‌های زیادی نیز وجود دارد.
محمد آلاله ادامه می‌دهد: استان خوزستان در سال‌های اخیر مقام نخست بیمه‌ای کشور را دارد و سالانه صدها میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.
وی به بیمه ۱۴۶ هزار هکتار از مزارع کشاورزی اشاره کرده و می‌گوید: بالای ۹۰ درصد بهره‌ برداران حوزه طیور و گوشت محصولاتشان را بیمه کردند.

اعتبارات باید توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین شود
وی ادامه می‌دهد: تامین مالی صندوق بیمه به پرداخت حق بیمه و تامین مالی سازمان برنامه و بودجه وابسته است لذا اگر اختصاص اعتبار سازمان برنامه و بودجه به موقع انجام نشود صندوق بیمه نمی‌تواند به موقع خسارت کشاورزان را پرداخت کند.
آلاله از افرادی که محصول خود را برداشت کرده اند تقاضا کرد هرچه سریعتر اعلام خسارت کنند تا در کمترین زمان ممکن بازدید انجام شود.
وی تاکید کرد: بیمه نامه‌ای که خریداری می‌شود باید مطالعه شود تا بعدا مشکلی ایجاد نشود.

ضمن قدردانی از تلاش نیروهای بیمه طبق گفته کشاورزان خوزستانی، افزایش حق بیمه و روند طولانی پرداخت مطالبات، کشاورزان اعتماد گذشته را به بیمه ندارند و این موضوع این مشکلات را سبب شده است.
اگر صندوق بیمه کشوری طوری با کشاورزان تعامل می‌کرد که همه کشاورزان زمین‌ها را بیمه می‌کردند امروز بخش عمده‌ای از کشاورزان بیمه بودند و مشکلی نبود.
انتظار می‌رود دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم در اسرع وقت اقدام کند.
همچنین انتظار می‌رود مدیریت بحران به این موضوع ورود کرده و بخشی از خسارت وارد شده به زمین‌هایی که بیمه نبودند را پرداخت کند تا به حوزه کشاورزی آسیب کمتری وارد شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار